۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۵
بانک‌ها اهرم تولید را کشیده‌اند؛ چوب لای چرخ صنایع و تولیدکنندگان با عملکرد چندگانه
بازار گزارش می‌دهد؛

بانک‌ها اهرم تولید را کشیده‌اند؛ چوب لای چرخ صنایع و تولیدکنندگان با عملکرد چندگانه

اصفهان- سنگ‌اندازی بانک‌ها، مشکلات نقدینگی و رشد مداوم هزینه‌های تولید در کنار دیگر چالش ها حالا تولیدکنندگان اصفهانی را در سراشیب تعطیلی فعالیت موثر و تولید انداخته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: طی سال‌های گذشته تولیدکنندگان همواره به دلایل مختلف از جمله گرانی مواد اولیه گلایه مند بودند اما اکنون مشکل چیز دیگری است، آنها معتقدند که بانک‌ها مانع اصلی تولید هستند و با تولیدکنندگان کنار نمی‌آیند؛ در عین حال هزینه‌های تولید هم همواره با تورم رو به صعود می‌رود و تولیدکننده را رو به ورشکستگی برده است.

به گفته تولیدکنندگان اصفهانی، موانع بانکی برای دریافت تسهیلات، دخالت‌های گاه و بیگاه و بی حد دولت در مسائل اقتصادی و تعارض منافع برخی مسئولان دولتی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی اتفاقات تلخی را برای تولید کنندگان رقم زده است.

چوب لای چرخ تولیدکنندگان

حالا در کنار بانک‌ها که چوب لای چرخ تولیدکنندگان می گذارند، بروکراسی‌ها هم اهرم تولید اصفهان را کشیده اند؛ به گفته کارشناسان این وضعیت قطب صنعت کشور را دچار تزلزل کرده و به مشکلات بیکاری اصفهان اضافه می کند.

مشکلاتی که باعث شده بسیاری از کارگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط رو به تعطیلی بروند و کارخانه های بزرگ هم با مشکلات جدی دست به گریبان باشند. این وضعیت تا جایی پیش رفته که پای بالاترین مقام اجرایی استان نیز به میان کشیده است.

سید رضا مرتضوی در تازه ترین اظهار نظرش بانک ها را مقصر این وضعیت دانسته و گفته صنعتگران و فعالان اقتصادی استان اصفهان در برخی از حوزه ها به خصوص موضوعات بانکی دچار چالش های جدی هستند. چالشی که حالا باعث شده ظرفیت ها و پتانسیل های تولید در استان صنعتی ایران زیر سئوال برود و چرخ تولید در این استان آنچنان که باید و شاید نچرخد.

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار اصفهان در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی از مهمترین چالش های موجود برای فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع استان اصفهان در بخش بانکی است.

امیررضا نقش با بیان اینکه این مشکلات باعث شده است که حتی برخی از واحدهای بزرگ تولیدی و صنعتی در تملک بانکها قرار گیرد، ابراز داشت: یکی از درخواست های اکید ما تفویض اختیارات از تهران به استان اصفهان است.

وی با اشاره به مشکلات ارزی صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی استان اصفهان تصریح کرد: نیاز است که یک نماینده تام الاختیار ارزی برای پرونده های متعدد ارزی در استان اصفهان داشته باشیم.

حدود ۷۷ واحد تولیدی کوچک و بزرگ سطح استان اصفهان در تملک بانکها قرار گرفته است که از این تعداد ۳۰ واحد در حال فعالیت هستند و بقیه از چرخه تولید خارج شده اند

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار اصفهان ضمن انتقاد از برخی بانک‌های خصوصی استان گفت: تسهیلات این بانک ها بیشتر در قسمت های بازرگانی و تجاری اختصاص می یابد در صورتیکه که این تسهیلات باید در بخش تولید هزینه شود.

وی با بیان اینکه انتظار داریم تا بانک مرکزی نظارت بیشتری بر بانکها داشته باشد، تاکید کرد: حدود ۷۷ واحد تولیدی کوچک و بزرگ سطح استان اصفهان در تملک بانکها قرار گرفته است که از این تعداد ۳۰ واحد در حال فعالیت هستند و بقیه از چرخه تولید خارج شده اند.

مسئله بانک ها قصه امروز و دیروز نیست و خیلی وقت است که به گفته تولیدکنندگان اصفهانی بانک ها همکاری لازم را ندارند. استاندار اصفهان حالا دست به دامان وزیر اقتصاد شده است تا این مشکل هر چه زودتر رفع شود. سید رضا مرتضوی همچنین از تغییر برخی از مدیران عامل بانک ها به عنوان راهکاری برای حل این معضل سخن گفته است.

بنگاه داری نه بانکداری

همسو با استاندار اصفهان، نماینده مردم فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم در گفت و گو با بازار و در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای در کمیسیون اقتصادی برای حل شدن این موضوع وجود دارد، گفت: ما همواره گفته ایم که بانک‌ها نباید با تولید کنندگان رقابت کنند و باید در کنار تولید باشند.

تسهیلات بانکی برای تولید کننده حداکثر ۱۰ درصد است و این مسئله که اکنون باب شده و بانک ها برای وام های خرد وثیقه های سنگین می‌گیرند نه تنها به نفع تولید کننده نیست، بلکه به کارگاه های کوچک تولیدی و تولید کنندگان کوچک صدمه می زند

حجت الاسلام ناصر موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه بانک ها اکنون بنگاه داری می کنند و نه بانکداری اظهار داشت: اینکه بانک‌ها به خاطر وام های سبک ۱۰ و ۲۰ میلیون تومانی سودهای کلان می گیرند طبق قانون نیست.

وی ادامه داد: تسهیلات بانکی برای تولید کننده حداکثر ۱۰ درصد است و این مسئله که اکنون باب شده و بانک ها برای وام های خرد وثیقه های سنگین می‌گیرند نه تنها به نفع تولید کننده نیست، بلکه به کارگاه های کوچک تولیدی و تولید کنندگان کوچک صدمه می زند.

کارشناس اقتصادی در گفت و گو با بازار در این ارتباط اظهار کرد: امروزه متاسفانه بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های پرحاشیه جایگزین حمایت از صنایع شده‌اند به این شکل که یک زمانی جلوی صادرات گرفته می‌شود و پای طرح‌های ضدصادراتی به میان می‌آید؛ یک زمانی نیز قیمت‌گذاری‌ها دستوری می‌شود و غیرکارشناسانه تصمیماتی گرفته می‌شود که وضعیت بازار محصولات را آشفته و تولیدکنندگان را با مشکل مواجه می‌کند و مانع از راه اندازی طرح‌های توسعه‌ای برای واحدهای تولیدی استانمان می‌شود.

حسین مبلغ افزود: اینها همه درشرایطی است که نقدینگی در واحدهای تولیدی بخاطر تورم و فشارهای اقتصادی کاهش یافته است تولیدکنندگان باید مالیات هم پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی از وظایف ذاتی بانک‌هاست، همکاری بانک ها با تولیدکنندگان می تواند راه حل مناسبی برای برداشته شدن سنگ های بزرگ جلوی پای تولیدکنندگان اصفهانی باشد.

این کارشناس اقتصاد صنعتی تاکید کرد: واقعیت این است که تا زمانی که تولید به عنوان یک ارزش والا در ذهن تصمیم گیران و تصمیم سازان تبدیل نشود، نمی توان به باز شدن مسیر تولید در اصفهان امیدوار بود.

به گفته کارشناسان اقتصادی، رفع این مانع نیازمند عزم جدی مسئولان و متولیان استانی است و برای پشتیبانی از تولید و تولیدکننده در وهله اول نیازمند انجام اصلاحات جدی در مبانی فکری حاکم بر تصمیمات هستیم. در عین حال ساختارهای معیوب اجرایی، اداری و سیاسی که تفکر ضد تولیدی و ضد توسعه‌ای دارند باید اصلاح شوند.

گرچه مشکل تولیدکنندگان اصفهان به همین موضوع ختم نمی شود و آنها از بروکراسی های بی شمار هم دلسرد شده اند و معتقدند این بروکراسی انگیزه آنها را در سرمایه گذاری و تولید کاهش داده است

تصمیمات خلق الساعه به تولید ضربه می زند

مقررات زدایی، حذف تشریفات زائد اداری و انتخاب افراد شایسته و متخصص در سمت‌های اداری و نه افراد بدون صلاحیت که رفاقتی گزینش می‌شوند و زمینه ساز فساد اداری در سازمان‌ها شده‌اند گامی اساسی است که به گفته سرمایه گذاران در رفع موانع تولید مؤثر خواهد بود.

گرچه رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از گام های مؤثری برای رفع موانع تولید طی دو سال گذشته سخن گفته و اعلام کرده که این سال ها ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان گام های مؤثری در رفع موانع تولید برداشته است اما تولیدکنندگان در سوی دیگر قضیه معتقدند که تغییرات ناگهانی و تصمیمات خلق الساعه و صدور بخشنامه‌های متعدد و متناقض صنعتگران را سردرگم کرده است.

کاهش بروکراسی ها و افزایش تولید

کارآفرین نمونه اصفهان و تولید کننده لوله و اتصالات نیز در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه در شرایط حاضر ایجاد محیطی ایمن برای تولید کننده در راستای کاهش بروکراسی ها امکان پذیر است یا داشتن تسهیلات بیشتر از جانب بانک ها، اظهار داشت: به نظر من هر دو این مولفه ها باید باشد.

پوریا لیراوی ادامه داد: ما از یک سو با قوانین دست و پاگیر روبرو هستیم که باید برای یک کارآفرین سهولت بیشتری ایجاد شود و حمایت از او جایگزین این بروکراسی ها شود و از سوی دیگر ثباتی است که باید در رده های بالادستی ایجاد شود و اقتصاد را به یک توسعه پایدار تبدیل کند؛ این موضوع باعث دلگرمی برای کسانی است که می خواهند استارت بزنند و عملا کارشان را گسترش بدهند.

بانک ها باید تولید کننده های واقعی را شناسایی کرده و با دادن وام با درصد سود پایین نقشی در پایین آوردن قیمت تمام شده مواد اولیه داشته باشند و تولید کننده ها نیز با این روش بتوانند روی غلتک بیافتند و انگیزه لازم را برای تولید داشته باشند

این تولید کننده تصریح کرد: متاسفانه اکنون کارگاه های بزرگ در حال کوچک شدن یا تعطیل شدن هستند و به دلیل عدم حمایت لازم و سود کمی که عایدشان می شود، لزومی برای ماندن و توسعه نمی بینند و این موضوع شرایطی را ایجاد می کند که به نفع اقتصاد ما نیست. تولید کننده به یک ثبات اقتصادی نیاز دارد تا بتواند در زمینه تامین مواد اولیه اطمینان خاطر داشته باشد.

تولید کننده باید بتواند با داشتن تسهیلات از سازمان های ذی‌بط اقدام به تولید بیشتر کند، نه اینکه سیستم برعکسی ایجاد شود که او تازه بخواهد از موانع و قوانین دست و پاگیر بانک ها عبور کند. به نظر من بانک ها باید تولید کننده های واقعی را شناسایی کرده و با دادن وام با درصد سود پایین نقشی در پایین آوردن قیمت تمام شده مواد اولیه داشته باشند و تولید کننده ها نیز با این روش بتواند روی غلتک بیافتند و انگیزه لازم را برای تولید داشته باشند.

اما مدیرکل صمت استان اصفهان در این ارتباط با اشاره به اهمیت فعال شدن واحدهای تولیدی و صنعت به خبرنگار بازار گفت: این امر اشتغال مستقیم برای ۱۲ هزار و ۲۳۰ نفر در استان اصفهان را درپی دارد.

بازگشت ۶۴ واحد صنعتی راکد در استان اصفهان به چرخه فعالیت

حامد کمیلی افزود: هر هفته جلسات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استانداری اصفهان برگزار شده است که در این راستا در ۶ ماهه ابتدای امسال ۱۸۱ جلسه تخصصی برگزار شده است که از دستاوردهای آن بازگشت ۶۴ واحد صنعتی راکد در استان اصفهان به چرخه فعالیت و تولید بود.

مدیر کل صمت استان اصفهان از صدور هزار و ۵۰۰ مجوز برای طرح‌های ایجادی و توسعه یاد کرد و ادامه داد: یک هزار و ۳۰۳ مجوز صنعتی در استان طی یک سال گذشته صادر شده است که میزان سرمایه‌گذاری برای این تعداد جواز تاسیس، ۶۰ هزار و ۶۲۷ میلیارد تومان با اشتغال ۳۵ هزار و ۶۹۵ نفر خواهد بود.

اگر چرخه حمایت از تولید کنندگان معیوب باشد تولید کنندگان در زمان دریافت تسهیلات با مشکلات عدیده ای روبرو خواهند شد. این مشکلات شامل ضمانت نامه، گرو گذاشتن سند و در عین حال سودهای کلان تسهیلاتی است که به آنها داده می شود و به دلیل این بهره های زیاد تیر تولید به سنگ خواهد خورد.

متاسفانه در ایران هر بانکی قانون خودش را دارد و این مساله سرمایه گذاران را با مشکلات جدی روبرو کرده است و به نظر می رسد که بانک ها نیازمند یک دستورالعمل واحد برای حمایت از تولید کنندگان هستند.

کد خبر: ۱۸۵٬۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha