۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
آرامش در بازار آهن برخلاف بازار ارز

آرامش در بازار آهن برخلاف بازار ارز

پنجشنبه گذشته تقاضای مصرفی آهن آلات همچنان در ضعیف‌ترین حالت بود، اما با وجود این برخی مبادی فروش از جمله پروفیل آهن با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، پنجشنبه گذشته تقاضای مصرفی آهن آلات همچنان در ضعیف‌ترین حالت بود اما با وجود این برخی مبادی فروش از جمله پروفیل آهن با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود که از نوسانات افزیشی قیمت دلار نشأت می‌گرفت.

بازار ارز نیز در پایان هفته گذشته همچنان روند افزایشی خود را حفظ کرد تا قیمت دلار به کانال ۳۵ هزار تومان برسد. نرخ دلار در ده روز گذشته با جهشی ناگهانی حدود ۳ هزار تومان رشد داشت به طوری که در پایان روز پنجشنبه در بازار آزاد هر دلار حدود ۳۵ هزار و ۸۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل نوسانات بازار آهن
بازار میلگرد روز پنجشنبه در بخشی از کارخانه‌ها ثابت بود و در شماری از مبادی فروش نیز افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی تجربه کرد، به طوری که میلگرد سایز ۱۴ ذوب اهن اصفهان با ۱۰۰ تومان افزایش ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان قیمتگذاری شد.

نرخ روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز عمدتا ثابت اعلام شد؛ همچنین قیمت قوطی پروفیل در بخش زیادی از مبادی فروش افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت اما در عین حال برخی کارخانه‌ها تغییری در نرخ محصولات خود اعمال نکردند.

قیمت لوله‌های داربستی، مبلی، گازی و ... نیز در عمده شرکت‌ها بدون تغییر بود؛ در حوزه تیراهن گزارش‌ها حاکی از ثبات این محصول در غالب بود. انواع ورق‌های سرد و گرم از جمله قیمت ورق سیاه و انواع آن، ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز عمدتا ثابت اعلام شد.

همانطور که از گزارش‌ها برمی‌آید به رغم روند جهشی نرخ دلار، بازار آهن و فولاد در آرامش نسبی بود و بازار ارز اثر چندانی بر آن نداشت چرا که مؤلفه‌های بنیادین اثرگذار در قیمت آهن اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز حدود یک میلیون و ۶۰۴ هزار و ۷۹۵ تن میلگرد کلاف، ناودانی، شمش بلوم، تیرآهن، سنگ آهن دانه‌بندی و ... عرضه می‌شود. از این میزان حدود ۶۸ هزار و ۷۰۰ تن به شمش بلوم اختصاص دارد که نرخ پایه آن ۱۴ هزار و ۹۶۸ تومان در نظر گرفته شده است. نرخ شمش در مقایسه با آخرین عرضه حدود ۱/۱ درصد کاهش دارد اما حجم شمش در این دوره از عرضه افزایشی است.

موانع مضاعف در صادرات
در زمینه صادرات محصولات فولادی کشور مشکلات و موانع مختلفی وجود دارد که بخشی از آن داخلی و بخشی دیگر موانع خارجی است؛ سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ اهن در این زمینه اظهار کرد: جنگ اوکراین و روسیه، مسائل اقتصادی چین و کاهش تقاضا در این کشور، رکود جهانی فولاد و ریزش قیمت‌ها از جمله چالش‌ها و موانع خارجی صادرات ایران هستند.

وی افزود: در داخل نیز مشکلات متعددی وجود دارد که امر صادرات را دشوار می‌کند که مهمترین آنها مسئله تحریم است. افزایش هزینه‌های حمل و نقل دریایی و هزینه‌های انتقال ارز از تبعات دشواری صادرات به دنبال تحریم‌ها است.

دبیر انجمن سنگ آهن بیان کرد: سازمان توسعه تجارت، سازمانی است که تحریک تقاضا در خارج از ایران از وظایف اصلی آن است اما فعالیت قابل ملاحظه‌ای در این زمینه مشاهده نمی‌شود و هر نوع صادراتی هم که هست حاصل تلاش‌ها و فعالیت‌ شرکت‌ها و بنگاه‌ها و ... است.

عسگرزاده در ادامه به برخی سنگ‌اندازی‌ها در زمینه صادرات اشاره کرد و گفت: برخی تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌ها در وزارت صمت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و حتی بانک مرکزی دشواری و مشکلات صادرات کشور را دوچندان می‌کنند.

وی در پایان بیان کرد: انتظار می‌رود اگر چالش‌ها و مشکلات بخش صادرات حل نمی‌شود دستکم این مسئله تسهیل شود تا بتوان در زمینه صادرات با سایر کشورها وارد رقابت شد و کمی اوضاع را بهبود بخشید.

کد خبر: ۱۸۵٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha