۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کشاورزان تناوب زراعی در کشت دیم را رعایت کنند
عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان:

کشاورزان تناوب زراعی در کشت دیم را رعایت کنند

گرگان- کاظمی، عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان گفت: کشاورزان باید تناوب زراعی در کشت دیم را رعایت کنند زیرا برای خاک و کشت محصول بعدی مزایای فراوانی دارد.

حسین کاظمی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یکی از مواردی که در زراعت دیم توصیه می شود کشت غلات و حبوبات دیم است که به خوبی می تواند در اکثر مناطق در تناوب زراعی قرار بگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان افزود: کشاورزان از رقم های مناسب که توسط جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقات معرفی شده برای هر منطقه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه زراعت دیم بدون آبیاری و با نزولات جوی انجام می شود، ادامه داد:خاکورزی حفاظتی در زراعت دیم اهمیت دارد و یکی از مهم ترین عوامل کشاورزی حفاظتی در دیم زارها حفظ رطوبت خاک است.

کاظمی با تاکید بر اینکه آماده سازی خاک در زراعت دیم با آبی متفاوت است، گفت: در زراعت دیم باید رطوبت خاک حفظ شود به همین خاطر باید از گاوآهن هایی که خاک را کمتر بهم می زنند استفاده کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان تصریح کرد: رعایت تاریخ کاشت یکی دیگر از مواردی است که کشاورزان باید به آن توجه داشته باشند چراکه در زمان بارندگی های موثر می تواند به کشت بهتر کشاورز کمک کند.

کاظمی گفت: کشاورزان دیم کار باید از تاریخ کشت و بارندگی های موثر اطلاع داشته باشند و اگر بارندگی ها به تعویق افتاد تاریخ کشت خود را تغییر دهند.

وی با تاکید بر روش و عمق کاشت، افزود:باید استفاده از میزان بذر توصیه شده در واحد سطح برای هر رقم در نظر گرفته شود و کشاورزان کمتر و یا بیشتر از آن مقدار استفاده نکنند.

کاظمی تصریح کرد: بذوری که برای کشت تهیه می شود بوجاری شده و ضدعفونی شود تا آفات و بیماری های کمتری در سطح مزرعه وجود داشته و در نهایت سطح سبز بیشتر شود.

وی ادامه داد: در سال هایی که کاهش نزولات جوی وجود دارد و خشکسالی اتفاق افتاده، کشاورزان باید آبیاری تکمیلی داشته باشند تا اثرات خشکسالی کاهش یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان با تاکید بر اینکه کنترل علف های هرز برای کشت دیم اهمیت دارد، افزود: توصیه های کودپاشی نیز در کشت دیم دارای اهمیت است و کمتر از کشت آبی در کشت دیم انجام می شود.

کد خبر: ۱۸۵٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha