۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۴
بندریها در تدارک آهنگ جدید زندگی؛ راه حل های نوآورانه به کمک بنادر می‌آیند؟
رسانه ها تحلیل می کنند؛

بندریها در تدارک آهنگ جدید زندگی؛ راه حل های نوآورانه به کمک بنادر می‌آیند؟

همه گیری کووید ۱۹، می تواند محرک مهمی در تطبیق فناوری های جدید، راه حل های مشترک و استفاده بیشتر از فضا و منابع باشد. به طوریکه از جمله این موارد، بهره بردن فناوری در بنادر و حمل کالا است.

فرحنازسپهری؛ خبرگزاری بازار- سایت پورت تکنولوژی در گزارشی به چگونگی فعالیت بنادر پس از همه گیری کووید ۱۹ پرداخته است: «یک مطالعه جدید از تحقیقات ABI نشان می دهد که نوآوری دیجیتالی، اقتصاد جهانی را تسریع خواهد کرد، با استفاده از فناوری هایی مانند هواپیماهای بدون سرنشین، نظارت مبتنی بر هوش مصنوعی، تکنولوژی همانند دیجیتال (دوقلودیجیتال)، حمل و نقل خودران و انجام کارها در زمان واقعی می توان به دنبال راه حل های جدید در صنایع بود.

این مطالعه نشان می دهد که با بهبودی اقتصادی، دولت ها می توانند از ابتکارات دیجیتالی که فشار بر زیرساخت ها را کاهش می دهد و تولید گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد، بهره ببرند. این موارد شامل روان سازی زنجیره تأمین کالاهای اساسی مانند لوازم پزشکی و مواد غذایی همراه با با راه حل های حمل و نقل خودران است که باعث بهبود تحویل کالا می شود. براساس مطالعه ABI، اقدامات انجام شده توسط دولت ها، «تأثیر ماندگار» در اقتصاد جهانی خواهد داشت و در نهایت، فناوری و صنایعی را که به آنها تکیه می کنند، مقاوم تر خواهند بود. دومینیک بونته، معاون بخش بازار در ABI، از این مساله به عنوان «روکش نقره ای مجزا روی ابر بسیار تاریک کووید ۱۹» یاد می کند.

کووید ۱۹، چه تأثیری روی صنعت دریانوردی خواهد داشت؟

اثرات همه گیری این ویروس و بهبودی بعدی گسترده خواهد بود. این مساله تأثیر عمیقی بر زنجیره تأمین و از طرفی بنادر نیز خواهد گذاشت.  برای بخش دریایی، این به معنای تأکید بیشتر بر رویت پذیری و همکاری زنجیره تأمین است. این مساله همچنین می تواند به بحث پیرامون استانداردسازی داده کمک کند، یا البته شاید مانع آن شود. افزایش سرمایه گذاری در فناوری در نهایت نیاز به تقویت راه های محافظت از زیرساخت های دیجیتال - امنیت سایبری دارد.

بنادر برای مدیریت  وجابجایی مقادیر فزاینده بار، باید هوشمندانه تر شوند. منظور این است که آنها باید از فناوری های جدیدی مانند هوش مصنوعی، بلاک چین و اینترنت اشیاء استفاده کنند.
باید اشاره کرد که بنادر قبلاً در معرض حملات سایبری قرار گرفته اند و از طرفی بخش دریایی دارای  زنجیره تأمین همراه با  داده های زیادی از جمله ناوبری کشتی، حمل بار و ردیابی کانتینرها است.
هرچه از فناوری در بخش بنادر بیشتری استفاده شود، این ریسک بیشتر می شود و این امر نیاز به درک بیشتر و افزایش سرمایه گذاری در امنیت، به ویژه تاب آوری هوش مصنوعی دارد.

علاوه بر این، بنادر مجبورند برای سرعت بخشیدن به نوآوری های ذخیره سازی و پردازش، خود راه های جدیدی برای تأمین تقاضا پیدا کنند - روندی که به اصطلاح «Amazon Effect» برای برخی  از کسب و کارها مشاهده شده است. «Amazon Effect» یک اصطلاح گسترده برای توصیف تغییرات اساسی زنجیره تأمین در دهه گذشته است. به ویژه، این موضوع به افزایش انتظارات مشتری و نیاز سریعتر ورود کالا  و رساندن آن به دست مشتری اشاره دارد.

به طوری که می توان گفت که این امر به فشارهای ذکر شده در بالا می افزاید و خود ناشی از افزایش دسترسی به کالاها از طریق تجارت الکترونیکی است. از سویی بنادر در عمل مجبور هستند کالاها را به همان سرعتی که وارد می شوند خارج کنند و این امر نیاز به افزایش اتوماسیون و فضای ذخیره سازی دارد و منجر به ارزیابی مجدد نقش انبارها در بنادر و چگونگی تطابق آنها با عملکرد بندر و زنجیره عرضه گسترده تر می شود.

در اصل، روند اصلی دهه گذشته بر این بوده است که چگونه بنادر می توانند از دارایی های خودشان و با ارزش خود مانند مصرف کنندگان و انبارها استفاده کنند. این مهم است که به یاد داشته باشید که هیچ یک از این روندها جدید نیستند، اما، همانطور که مطالعه ABI نشان می دهد، با همه گیری کووید ۱۹  این روند تسریع می شود، زیرا بنادر نیاز به ایجاد وسایل جدیدی برای برآوردن تقاضای بسیار زیاد دارند.  تجارت، کشتی ها و انتظارات مشتری سالهاست که رو به افزایش است و همین امر باعث ایجاد مفهوم لجستیکی بندر محور شده است، به طوریکه، بنادر را به قطب های نوآوری و فعالان تجارت آزاد تبدیل کرده است.  

گفتنی است براساس مطالعه توسط  Ocean Insights انجام شده است، ۴۲ درصد از افراد در صنعت حمل و نقل، استراتژی های زنجیره تأمین خود را در نتیجه بیماری همه گیر تغییر خواهند داد و ۶۷ درصد فناوری را کلید اصلی انجام این کار می دانند. اما باید دید تا چه اندازه بنادر برای این تغییر اساسی آماده هستند.»

کد خبر: ۱۸٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha