۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
سالگرد تصویب وام ۲۰۰ میلیونی مسکن| توقف ساخت ۱۶۵۰۰۰ واحد مسکونی روستایی در یک سال
«بازار» گزارش می دهد

سالگرد تصویب وام ۲۰۰ میلیونی مسکن| توقف ساخت ۱۶۵۰۰۰ واحد مسکونی روستایی در یک سال

در حالی ۱۰ روز دیگر سالگرد تصویب وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی است که برخی متقاضیان این تسهیلات عنوان می کنند که سرما در اکثر روستاها فرار رسیده و عملا زمان ساخت و ساز از دست رفته است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: آبان ماه سال ۱۴۰۰ بود که با حضور رئیس جمهور، جلسه شورای عالی مسکن تشکیل و در پی آن تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد به تصویب رسید. این مصوبه برای متقاضیان و ساکنان روستاها بسیار خوشحال کننده بود چرا که به یکباره وام مسکن روستایی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده و می توانست بسیاری از مشکلات را در مسیر ساخت و ساز کاهش دهد.

اما حالا با نزدیک شدن به سالگرد تصویب این وام هنوز خبری از پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی از سوی ۹ بانک عامل نیست.

در همان روزها مقامات مسئول بنیاد مسکن در گفتگو با رسانه ها اعلام می کردند که این وام می تواند تا ۷۰ درصد ساخت مسکن را پوشش دهد و این اقدام دولت ستودنی است. اما گذشت نزدیک به یک سال از این مصوبه و رشد قیمت نهاده های تولید مسکن سهم این تسهیلات را هم اکنون به زیر ۵۰ درصد کاهش داده است.

اما نکته مهمی که در یک سال گذشته مدام از سوی نیکزاد و معاونان او در بنیاد مسکن مطرح می شد این بود که تاخیر در پرداخت وام مسکن روستایی می تواند روزانه از ساخت ۵۵۰ واحد مسکونی جلوگیری کند.

سالگرد تصویب وام ۲۰۰ میلیونی مسکن| توقف ساخت ۱۶۵۰۰۰ واحد مسکونی روستایی در یک سال

تاخیر هر روز پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی باعث تاخیر و توقف ساخت و نوسازی روزانه ۵۵۰ واحد مسکونی خواهد شد

مجید جودی معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن پیشتر در گفتگو با خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که قبول دارید که تاخیر پرداخت وام مسکن روستایی در نهایت به ضرر کشور و روستاها به لحاظ ایمن سازی و ساخت و نوسازی شد؟ گفت: همانطور که رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرده بود تاخیر هر روز پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی باعث تاخیر و توقف ساخت و نوسازی روزانه ۵۵۰ واحد مسکونی خواهد شد.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن در پاسخ به این پرسش که قبول دارید تاخیر در پرداخت تسهیلات سهم این وام در قیمت تمام شده ساخت مسکن را کاهش می دهد؟ تاکید کرد: در سال ۸۴ که طرح بازسازی و نوسازی مسکن روستایی با پرداخت ۵ میلیون تومان وام آغاز شد سهم این وام تا ۷۵ درصد قیمت تمام شده ساخت را پوشش می داد اما حالا با رسیدن سقف وام تا ۲۰۰ میلیون تومان این سهم تا ۶۰ درصد کاهش یافته است. به هر حال افزایش قیمت نهاده های تولید این سهم را روز به روز کاهش داده است.

سالگرد تصویب وام ۲۰۰ میلیونی مسکن| توقف ساخت ۱۶۵۰۰۰ واحد مسکونی روستایی در یک سال

برخی از سازندگان و متقاضیان دریافت وام مسکن روستایی در گفتگو با خبرگزار ی بازار می گویند با رشد قیمت نهاده های تولید مسکن دیگر نمی توان گفت که پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی می تواند تا ۶۰ درصد ساخت یک واحد مسکونی را هم پوشش دهد.

آنان می گویند: هر گونه تاخیر بیشتر در پرداخت وام مسکن روستایی می تواند تبعات زیادی برای روستاییان داشته باشد چرا که روزهای پاییز در برخی استان ها بسیار سرد و شکننده به لحاظ فعالیت ساختمانی است و این موضوع می تواند شرایط و روند ساخت و ساز را با کُندی همراه کند.

پرداخت تسهیلات مسکن روستایی به دست‌انداز افتاد

اما این روزها و بعد از مدتها اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن سکوت خود را شکست. او با انتقاد از عدم پرداخت تسهیلات مسکن روستایی اعلام کرد «پرداخت تسهیلات مسکن روستایی به دست‌انداز» افتاده است.

سالگرد تصویب وام ۲۰۰ میلیونی مسکن| توقف ساخت ۱۶۵۰۰۰ واحد مسکونی روستایی در یک سال

نیکزاد دو روز پیش در مراسم آغاز عملیات اجرایی ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در ۱۳ شهر جدید (۹ استان) با یادآوری این‌که در بخش مسکن روستایی، تسهیلات به دست‌انداز افتاد، افزود: برای رفع موانع پرداخت تسهیلات مسکن روستایی جلسات متعددی برگزار شد. در چندین جلسه وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون‌های و کمیته‌های اقتصادی حضور داشت و در نهایت با پیگیری‌های ویژه موانع پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی برطرف شود. در شهرهای زیر۲۵ هزار نفر جمعیت نیز که از این وام محروم شده بودند متقاضیان می‌توانند تسهیلات ارزان‌قیمت را با نرخ سود ۵ درصدی دریافت کنند.

رئیس بنیاد مسکن اظهار کرد: در راستای دستور وزیر راه و شهرسازی برای ساخت ۶۰۰ هزار واحد، برنامه‌ریزی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر انجام شده و عملیات اجرایی ۴۱۰ هزار واحد دیگر آغاز می‌شود.

این اظهارات نشان می دهد که بلندپایه ترین مقام بنیاد مسکن و متولی ساخت مسکن در روستاها نیز از مخالفت و عدم پرداخت تسخیلات مسکن روستایی خسته شده و این بار هموار شدن مسیر برای پرداخت تسهیلات را نه حمله بلکه سکوت دیده است.

او در سال گذشته بارها و بارها به میرکاظمی رئیس برنامه و بودجه مجلس حمله کرده و او را با عنوان اینکه از بودجه ریزی هیچ تخصصی ندارد متهم کرد.

میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت نشدن وام مسکن روستایی ترک فعل محسوب می شود. آنها معتقد هستند که این وام تورم زا است

وی با بیان اینکه این اقدام میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت نشدن وام مسکن روستایی ترک فعل محسوب می شود. آنها معتقد هستند که این وام تورم زا است گفت: با رییس سازمان برنامه و بودجه دوست هستیم و با هم کار کرده ایم اما میرکاظمی در بودجه ریزی تخصصی ندارد.

نیکزاد خاطر نشان کرده بود که روزانه با پرداخت وام مسکن روستایی ۵۵۵ واحد مسکونی احداث می شد اما با این عدم پرداخت قطعا این تعداد واحد مسکونی احداث نخواهند شد.

در راستای عدم تخصیص این منابع به روستائیان، ۲۵۴ نماینده طی نامه ای از میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه خواسته اند که هر چه زودتر ابلاغیه قانونی در این بخش را اجرایی کند

سید غنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرگزاری بازار با اشاره به سرنوشت تخصیص وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی بیان کرد: در راستای عدم تخصیص این منابع به روستائیان، ۲۵۴ نماینده طی نامه ای از میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه خواسته اند که هر چه زودتر ابلاغیه قانونی در این بخش را اجرایی کند.

سالگرد تصویب وام ۲۰۰ میلیونی مسکن| توقف ساخت ۱۶۵۰۰۰ واحد مسکونی روستایی در یک سال

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از مردم در زمینه عدم تخصیص وام ۲۰۰ میلیونی به روستائیان گرفتار شده اند، بیان کرد: در حوزه انتخابیه بنده برای ۱۵۰۰ نفر پرونده تشکیل شده است و با این حال در بنیاد مسکن دعوا و مرافه هایی درباره تخصیص این منابع صورت می گیرد که پذیرفتنی نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: در این شرایط برخی از مردم به ما می گویند که ما به امید تخصیص این وام دست به خانه سازی زده ایم و اما کارهایمان نصفه و نیمه مانده است و حتی برای این مسئله بدهکار شده ایم و دولت هم هنوز این ابلاغیه را صادر نکرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت هنوز ابلاغیه تخصیص وام ۲۰۰ میلیونی به روستائیان را صادر نکرده است این در حالی است که ما در ابتدای فصل سرد سال قرار داریم و در این شرایط مردم نمی توانند آجر روی آجر بگذاریم.

این اظهارات نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نشان می دهد که اگر از همین هفته هم پرداخت تسهیلات مسکن روستایی آغاز شود باز هم دیر است چرا که فصل سرما اجازه ساخت و ساز نخواهد داد و عملا عملیات ساختمانی از دست رفته و به سال آینده منتقل خواهد شد. پس سال آینده نیز با رشد تورم سالیانه قطعا سهم این تسهیلات به زیر ۳۰ درصد در تکمیل واحدهای مسکونی خواهد رسید.

حال با احتساب نه یک سال کامل بلکه ۳۰۰ روز می توان به راحتی محاسبه کرد که عدم ساخت و تکمیل ۵۵۵ واحد مسکونی در روز در روستاها از تولید حدود ۱۶۵ هزار واحد مسکونی جلوگیری و ممانعت به عمل آمده است.

امید است سازمان برنامه و بودجه در طول هفته جاری تضمین نامه وام مسکن روستایی را صادر و عملیات پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی با نرخ سود ۵ درصد آ؛از شود. هر چند باز هم دیر است.

کد خبر: ۱۸۵٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
      0 0
      اول و آخر باید میرکاظمی مصوب میکرد که نکرده . مثل اینکه ایشون ریس همه هست . پس دولت هم اگه چندین مصوبه هم بزنه فایده ندارد.