۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲
تمایل آهن‌فروشان به افزایش قیمت

تمایل آهن‌فروشان به افزایش قیمت

روز گذشته قیمت روز آهن آلات در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما در اواسط روز با نوسان شدید قیمت دلار در برخی مبادی فروش تمایل به افزایش قیمت‌ها مشاهده شد.

به کزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته قیمت روز آهن آلات در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما در اواسط روز با نوسان شدید قیمت دلار در برخی مبادی فروش تمایل به افزایش قیمت‌ها مشاهده شد.

بازار ارز در هفته دوم آبان ماه نوسانات چشمگیری تجربه کرد به طوری که از شنبه تا پایان هفته قیمت دلار حدود ۲ هزار تومان افزایش یافت، به طوری که هر دلار در بازار آزاد حدود ۳۴ هزار و ۷۱۰ تومان مبادله شد.

تحلیل نوسانات بازار آهن
روز گذشته ثبات قیمت میلگرد آجدار جو غالب در این بازار را شکل می‌داد اما پس از صعود قیمت دلار، در برخی شرکت‌ها افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی مشاهده شد؛ قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی اما همچنان در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

نرخ روز تیرآهن در برخی از شرکت‌ها از جمله فایکو و فولاد یزد و برخی سایزهای تیرآهن ذوب آهن افزایش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی داشت اما برخی سایزهای تیر ذوبی از جمله سایز ۱۲، ۲۴، ۲۷ و ۳۰ حدود ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومان کاهشی بود، در این میان برخی کارخانه‌ها نیز تغییری در قیمت محصولات خود اعمال نکردند.

انواع ورق‌ها نوسانات متعددی داشتند به این صورت که قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی در برخی مبادی فروش افزایش ۵۰ تومانی داشت و در چند شرکت نیز ثابت اعلام شد، همچنین قیمت روز ورق سیاه و انواع آن در چند کارخانه از جمله فولاد مبارکه و کاویان افزایش ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومانی داشت؛ در چند کارخانه ثابت بود و برخی ضخامت‌های اکسین نیز کاهش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی داشتند.

انواع لوله‌های داربستی، مبلی، گازی و... در عمده شرککت ثابت اعلام شد اما در برخی کارخانه‌های قوطی پروفیل تمایل به افزایش قیمت مشهود بود به طوری که شماری از مبادی فروش ازجمله تهران شرق، صدرا و نیکان پروفیل افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت اما در مابقی مبادی فروش بدون تغییر بود.

افزایش چشمگیر قیمت دلار تحرک نامحسوسی در بازار میلگرد روی کانال ۱۵ هزار تومانی ایجاد کرد که ادامه‌دار بودن این روند و اثرپذیری کانال‌های بالاتر قیمت میلگرد به نوسانات نرخ دلار وابسته است.

اگرچه احتمال دارد رشد قیمت دلار، در کوتاه مدت به تقاضای مصرف منجر نشود اما به طور قطع موجب افزایش هزینه‌های تولید، رشد هزینه پول و به تبع آن افزایش نرخ تمام شده محصول خواهد شد.

از یک جهت ارسال سیگنال‌های منفی در زمینه نشست مذاکرات هسته‌ای به نا امیدی از گشایش اقتصادی حاصل از بهبود روابط بین‌المللی در ماه‌های پیش‌رو دامن زد. از طرفی دیگر اظهارات رابرت مالی نماینده امور ایران در دولت آمریکا در زمینه کاهش احتمال از سرگیری مذاکرات، این نا امیدی را تشدید کرد.

در چنین شرایطی گزارش‌ها حاکی است که به‌تازگی خروج دارایی‌ها از بازار سرمایه بسیار چشمگیر شده است، کارشناسان معتقدند این سرمایه‌ها به سایر بازارها از جمله بازار ارز و طلا سرازیر خواهند شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آغاز موج پنجم جهش نرخ دلار

گزارش‌ها از بورس کالای روز چهارشنبه حاکی است که به طور کلی حدود ۱۵۱ هزار و ۷۷۷ تن مقطع فولادی به تابلوی معاملات راه یافت؛ از میزان حدود ۱۴۶ هزار و ۸۵۷ تن به محصول میلگرد اختصاص داشت که ۱۴ هزار و ۶۸۴ تومان قیمتگذاری شده بود اما نهایتا حدود ۳۲ هزار و ۳۱۴ تن مورد استقبال قرار گرفت که معادل ۸/۰۷ درصد است.

کد خبر: ۱۸۵٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha