۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
بازار آهن ثابت، راکد و بی‌رمق

بازار آهن ثابت، راکد و بی‌رمق

بازار آهن در روز گذشته ثابت، راکد و بی‌رمق گزارش شد، به طوری که جز نوسانات نامحسوس در برخی حوزه‌ها غالب مبادی فروش تغییری در قیمت آهن آلات خود اعمال نکردند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بازار آهن در روز گذشته ثابت، راکد و بی‌رمق گزارش شد، به طوری که جز نوسانات نامحسوس در برخی حوزه‌ها غالب مبادی فروش تغییری در قیمت آهن آلات خود اعمال نکردند.

نرخ دلار در بازار آزاد ایران روز سه‌شنبه نوسانی تاریخی بر جای گذاشت و به حدود ۳۴ هزار تومان رسید. وبسایت‌های صرافی‌ها که قیمت ارزهای مختلف در ایران را رصد می‌کنند دیروز نرخ ۳۳ هزار و ۹۵۰ تومان را به ازای هر دلار ثبت کردند که نسبت به روز دوشنبه حدود ۶۰۰ تومان افزایشی بود.

نوسانات افزایشی بازار ارز حکایت از آغاز موج پنجم جهش نرخ دلار دارد و با توجه به اخبار منفی داخلی و خارجی که این روزها منتشر می‌شود به نظر می‌رسد رشد نرخ دلار فعلا ادامه داشته باشد.

تحلیل قیمت روز آهن آلات
بازار میلگرد روز گذشته تقریبا آرام و ثابت بود و تنها در چند کارخانه از جمله میلگرد ذوب آهن اصفهان و نیشابور حدود ۵۰ الی ۱۵۰ تومان کاهش قیمت مشاهده شد. قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی و نیز نرخ روز نبشی در کلیه مبادی فروش ثابت بود.

بازار تیرآهن نیز بدون نوسان گزارش شد و غالب شرکت‌ها تغییر قیمت نداشتند اما تیرآهن ذوبی و فایکو حدود ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان کاهشی اعلام شد؛ قیمت لوله داربستی، مبلی، گازی و سایر لوله‌ها نیز همچنان ثابت اعلام شدند.

قیمت پروفیل آهن نیز مانند سایر محصولات بدون تغییر قیمت بود و تنها پروفیل نیکان در برخی ضخامت‌ها کاهش ۱۰۰ تومانی داشت. انواع ورق‌ها نوسانات متعددی داشتند به این صورت که کارخانه ورق سیاه فولاد مبارکه و کاویان کاهش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی در برخی ضخامت‌ها داشتند، اما سایر کارخانه‌ها تغییر چندانی نداشتند. قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی نیز در غالب شرکت‌ها ثابت بود.

این روزها بازار و فعالان اقتصادی از جهات مختلفی تحت فشار قرار دارند که فشارهای مالیاتی و سیاست‌های انقباضی از جمله این موارد است. عدم ارائه وام بانکی شاید در زمینه کاهش تورم سیاست درستی باشد اما این امر به تنهایی روش کارآمدی برای کاهش تورم نیست.

قرار گرفتن بازار آهن و فولاد و فعالان این حوزه در شرایط فعلی ناشی از سیاست‌های نادرست مالی و پولی دولت است. افزایش اعطای اعتبار توسط بانکها زمینه ورود شرکت‌های غیرفولادی و نامرتبط را به حوزه خرید اعتباری فولاد فراهم کرده است.

نقد کردن مقاطع فولادی در بازار به خروج میلیاردی سرمایه در گردش از بازار به سوی بازار بدهی منجر شده است که با این روش نیاز مالی شرکت خود را تأمین می‌کنند. این امر مصادف شده با شروع فصل سرما و کاهش مصرف فولاد، همچنین اعتراضات سراسری اخیر و قطعی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در کشور در کنار مسائلی مانند فشار مالیاتی و رکود عمیق بازار مسکن به رکود شدید و عمیقی در بازار آهن و فولاد منتهی شده است.

گزارش‌ها حاکی است که سنگ آهن نیز کانال قیمتی ۸۰ دلار را از دست داد و هر تن از این محصول حدود ۷۹/۵ دلار معامله شد. نرخ سنگ آهن اعلام شده در ۳ سال اخیر به کمترین میزان رسیده است که از علل اصلی آن می‌توان به تقاضای ضعیف مقاطع فولادی و چشم‌انداز منفی از تداوم این اوضاع اشاره کرد.

بیلت صادراتی ایران منطقه CIs نیز در هر تن ۴۹۷ دلار معامله شد که گویای کاهش ۷ دلاری این محصول است اما نرخ اسلب صادراتی منطقه CIS با توقف در کانال ۴۴۵ دلاری، بدون تغییر قیمت اعلام شد.

همچنین امروز ۴۴۲ هزار و ۳۴۱ تن میلگرد، نبشی، ناودانی و تیرآهن عرضه می‌شود که از این میزان حدود ۳۹۹ هزار و ۹۷۸ تن به محصول میلگرد اختصاص دارد، قیمت پایه میلگرد در این دور از عرضه ۱۴ هزار و ۷۶۲ تومان تعیین شده است که گویای کاهش ۰/۰۵ درصدی نرخ پایه این محصول در مقایسه با عرضه پیشین است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افت تقاضای آهن به کمترین میزان

محصول تیرآهن عرضه شده نیز حدود ۱۷ هزار و ۵۰۸ تن در نظر گرفته شده که گویای کاهش ۵۰ درصدی حجم این محصول در مقایسه با آخرین عرضه است، نرخ پایه آن نیز حدود ۱۵ هزار و ۸۷۶ تومان تعیین شده که گویا چندان تغییری نکرده است. به طور کلی نرخ این دوره از محصولات بورسی نسبتا ثابت اعلام شده است.

کد خبر: ۱۸۵٬۲۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha