۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
میراگر مکاترونیکی نیروی زلزله ابداع شد| تحول در عرصه بتون‌ریزی
گزارش خبری بازار؛

میراگر مکاترونیکی نیروی زلزله ابداع شد| تحول در عرصه بتون‌ریزی

شاهرود- ابداع میراگر مکاترونیکی نیروی زلزله ٣ ماده ای در فونداسیون دولایه از سوی مخترع استان سمنان توانست در کنار کسب مدال طلای مسابقات جهانی سوئیس، تحولی در ساختار بتون ایجاد کند.

بازار، گروه استان ها: با «ابداع میراگر مکاترونیکی نیروی زلزله ٣ ماده ای در فونداسیون دولایه» مدال طلای جشنواره اختراعات سوئیس توسط ارسلان انوری جوان استان سمنانی کسب شد. این اختراع کنترل کننده مکاترونیکی نیروی زلزله ٣ فازی در فونداسیون دولایه است و می تواند تحولی در سازه های بتونی ایجاد کند.

مسابقات بین المللی و تخصصی اختراعات کشور سوئیس هر سال زیر نظر و حمایت مستقیم دولت فدرال سوئیس و شهردار ژنو و با حمایت سازمان مالکیت فکری ملل متحد WIPO، حمایت فدراسیون جهانی مخترعان IFIA، سازمان‌های علمی و تحقیقاتی و مراکز مرتبط با مخترعان و وزارتخانه‌های علوم، آموزش و تحقیقات بیش از ۴۵ کشور برگزار می شود.

مخترع ایرانی و برنده مدال طلای دومین مسابقات بین المللی مخترعان در ژنو سوئیس در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه در صورت حمایت مالی از اختراع میراگر مکاترونیکی نیروی زلزله» ایران می‌تواند به صادر کننده تکنولوژی های کاهش تلفات و خسارات زلزله در جهان تبدیل شود، گفت: این اختراع که در واقع نوعی میراگر یا تلف کننده نیروی زلزله وارده به ساختمان است در مقاوم سازی ساختمان های بلندقامت در برابر نیروی زلزله کاربرد دارد که با توجه به لرزه خیز بودن کشور ایران، می‌تواند کمک شایانی برای دستیابی به امنیت مضاعف ساختمان ها و مقاومت بیشتر در بلند مرتبه سازی کند.

این اختراع در مقاوم سازی ساختمان های بلندقامت در برابر نیروی زلزله کاربرد دارد

ارسلان انوری در مورد ساختار و اجزای تشکیل دهنده کنترل کننده ابداعی خود گفت: کنترل کننده ابداعی به طور همزمان از سه فاز مایع، جامد و گاز برای کارآیی بیشتر استفاده می‌کند. در این میراگر علاوه بر قسمت صلب فلزی که وظیفه اصلی انتقال نیرو بین دو لایه فونداسیون را برعهده دارد از دو مکانیزم بادی و روغن مایع تحت فشار جهت کاهش نیروی زلزله ساختمان استفاده شده است.

وی افزود: این سیستم مشابه کمک فنرهای هیدرولیکی و یا پنوماتیکی در هنگام زلزله با توجه به پردازش اطلاعات سنسورهای حساس به شتاب در پردازنده مرکزی باز یا بسته می‌شوند. همچنین به دلیل استفاده از سیستم هوای فشرده امکان جلوگیری از نشست های تکیه گاهی ستون ها و کاهش ایجاد ترک در سازه وجود دارد.

این مخترع بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در ساختمان های بلند نشست های تکیه گاهی ستون های مختلف به دلایل گوناگون از جمله نشست زمین زیر فونداسیون، افزایش یا کاهش سطح آب زیر زمینی و ... است و این موضوع نیز از ابتکارات جدید این طرح محسوب می شود.

این مخترع درباره ویژگی های طرح گفت: در این طرح با استفاده از سنسورهای زاویه سنج در فونداسیون در صورت بروز هر یک از موارد فوق با کاهش یا افزایش میزان فشار هوای داخل پیستون ها هر یک از میراگرها به اندازه مورد نیاز بلند یا کوتاه تر می‌شوند و از اثرات سوء نشست های تکیه گاهی جلوگیری می‌شود.

به گزارش بازار، انوری دومین دوره مسابقات فدراسیون بین المللی مخترعان IFIA در سال ۲۰۲۲ در ژنو سوئیس از هیأت داوران امتیاز لازم برای رتبه نخست را کسب کرد نوآوری در اختراع، اقدام متفکرانه و منفعت برای بشریت از جمله معیارهای این جشنواره علمی است.

کد خبر: ۱۸۵٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha