۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۳
تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری یکبار و برای همیشه حل و فصل شود
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس:

تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری یکبار و برای همیشه حل و فصل شود

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در نامه ای خطاب به رئیس جمهور، گفت: دستور دهید یک بار و برای همیشه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به عنوان موضوعی دیرینه و مزمن حل و فصل شود

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نامه ای به رئیس جمهور خواستار حل و فصل تعرفه گذاری خدمات پرستاری یکبار و برای همیشه به عنوان موضوعی دیرینه شد.

متن نامه به شرح زیر است:

حضرت آیت الله رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

این قانون (تعرفه گذاری خدمات پرستاری) ۱۴ سال قبل تصویب شده اما متاسفانه تا روزهای آخر دولت قبل حتی آئین نامه های اجرایی آن تنظیم نشده بود.

قضیه کرونا نشان داد که اگر جامعه پرستاری تقویت نشود در بزنگاه ها ضربه خواهیم خورد و ایجاد امنیت خاطر برای بیمار، نزدیکان بیمار و همه مردم از دیگر ارزش های برجسته پرستاری است و جامعه پرستاری در واقع به گردن همه ملت حق دارد.

از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از پرستاران و خانواده شهدای سلامت در تاریخ ۲۱ آذر ۱۴۰۰ احتراما همانگونه که مستحضرید موضوع ارتقای مراقبت های پرستاری که به ویژه در دوران همه گیری کرونا اهمیت خود را به خوبی به نمایش گذارد و جامعه شریف پرستاری را از این آزمایش بزرگ سرافراز بیرون آورد مستلزم لوازمی چند است که ذیلا به آن ها اشاره می شود:

- توجه به قوانین موضوعه و حمایتی این حوزه از جمله: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه های پرستاری مصوب ۶ تیرماه ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی نیز بند ۸-۲ سیاست های کلی نظام سلامت.
- امعان نظر خاص به این نکته که پرستاران بزرگترین گروه ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی و درمانی در بیش از ۱۲۰۰ بیمارستان دولتی، خیریه، خصوصی کشور و دارای مهترین نقش در کنار سایر کادر درمان در نظام سلامت کشور بوده و از این رو مطالبات این صنف شریف باید رعایت شود تا نظام سلامت قادر به استمرار حیات حیات بخش خود باشد.
- غفلت از مسائل این قشر که با دانش فنی و تجربی خود می توانند دسترسی عادلانه تمامی آحاد جامعه به خدمات مناسب و به موقع را فراهم نمایند. با اصول و مبانی مدیریت آینده نگرانه نظام سلامت در تعارض بوده و الگوی ناصوابی برای اداره امور در سایر بخش های اداری کشور به شمار رفته و می تواند با هزینه های گزاف روحی و مادی به بار آورده، اعتماد عمومی را به وزارت بهداشت ودرمان به عنوان متولی اصلی این حوزه مخدوش کند.
- استمرار نقش بی بدیل پرستاران همچنین مستلزم لوازم کمی از قبیل جذب نیروهای جدید با انگیزه به میزان مورد نیاز کشور، پرداخت به موقع مطالبات پرستاران شاغل، ارائه آموزش های مفید و هنگام با آخرین تحولات علمی به آنان اتخاذ اقدامات لازم برای کاهش میل به خروج و مهاجرت پرستاران، اصلاح مدیریت های فرادستی و بیمارستانی به منظور حذف دغدغه های اداری ناشی از تبعیض و بی عدالتی و تمرکز ۱۰۰ درصد پرستاران به وظایف شغلی خود و نیز بازنگری در نظام ارزیابی عملکرد پرستاران متضمن مشوقات لازم.

خاطرنشان می شود که موضوع کمبود پرستار و لزوم تکمیل سرانه آن نسبت به تخت های بیمارستانی و نیز امنیت شغلی پرستاران از دغدغه های مقام معظم رهبری نیز بوده و در بیانات و دیوارهای خود کرارا تذکرات لازم را ارائه کرده اند.

ایشان همچنین طی سنوات متوالی ضمن ابراز ناخرسندی خود از عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که سال های طولانی از تصویب بلا اجرای آن می گذرد اظهار امیدواری کرده اند که در دولت سیزدهم مسئله تعرفه گذاری دنبال شده و اجرا شود.

بنا به مراتب فوق از حضرتعالی درخواست می شود دستور فرمایید یک بار و برای همیشه این موضوع دیرینه و مضمن حل و فصل شود تا در آینده نزدیک لبخند رضایت را بر چهره پرستاران عزیزمان که خدمات شایانی را به ویژه به مبتلایان به کرونا در همین سال ها و تاکنون عرضه کرده اند شاهد باشیم.

ضمنا اطلاعات موجود حاکی است که دولت توجه وافی داشته ولی مع الاسف سازمان برنامه و بودجه اقدام قانونی لازم راجع به مبلغ اختصاص یافته (۵ هزار میلیارد تومان) این بخش را در حالت انتظار نگه داشته که این انتظار ان شاء الله با دستور رهگشا و خداپسندانه جنابعالی به نفع این قشر کم توقع و ایثارگر و نهایتا چندین هزار بیمار لازم المراقبه کشور به زودی به پایان رسد.

از اینکه بذل توجه می فرمایید کمال سپاس و امتنان را داشته، توفیق روز افزونتان را از بارگاه ایزد منان مسئلت دارم.

حسینعلی شهریاری

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس.

کد خبر: ۱۸۵٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha