۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۴
 ترکیه به مرکز تجارت انرژی تبدیل می‌شود

ترکیه به مرکز تجارت انرژی تبدیل می‌شود

ترکیه با اجرای پروژه‌های بین‌المللی گاز طبیعی، از یک سو از روسیه، آذربایجان و ایران گاز تامین کرده و از سوی دیگر به تامین امنیت انرژی اروپا کمک می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از آناتولی، در حالی که ترکیه با پروژه‌های بین‌المللی گاز طبیعی به امنیت عرضه انرژی کمک می‌کند، به تلاش‌های خود برای تبدیل شدن به یک مرکز مبادله، انتقال و تعیین قیمت گاز طبیعی نیز ادامه می‌دهد.

ترکیه زیرساختی قدرتمند متشکل از ۷ خط لوله انتقال گاز طبیعی، ۲ ذخیره زیرزمینی گاز طبیعی و ۴ مجتمع مایع‌سازی گاز طبیعی «ال‌ان‌جی» که ۲ واحد از آنها ترمینال شناور ذخیره‌سازی و گازسازی (FSRU) هستند، دارد.

جریان تُرک شامل ۲ خط دریایی به طول ۹۳۰ کیلومتر و ۲ خط زمینی مجزا به طول ۱۴۲ و ۷۰ کیلومتر بوده و از شهر آناپای روسیه تا کِیی‌کؤی در استان کرکلرایلی ترکیه امتداد دارد.

یکی از این خطوط به شبکه داخلی ترکیه وصل می‌شود و یکی دیگر نیز گاز طبیعی را با عبور ترانزیت از ترکیه به اروپا حمل می‌کند. هر دو خط ظرفیت سالانه انتقال ۱۵.۷۵ میلیارد مترمکعب گاز دارند.

خط اصلی انتقال گاز طبیعی سامسون-آنکارا که به «جریان آبی» معروف است، با عبور از دریای سیاه، گاز روسیه را به ترکیه منتقل می‌کند. این خط لوله از استان سامسون شروع می‌شود و سالانه ۱۶ میلیارد مترمکعب گاز را از طریق آماسیا، چوروم و کریک‌قلعه به آنکارا می‌رساند.

خط لوله گاز طبیعی ترانس آناتولی «تاناپ» نیز سالانه ۱۶ میلیارد مترمکعب گاز را از آذربایجان به ترکیه و اروپا انتقال می‌دهد. ۶ میلیارد مترمکعب آن به ترکیه و ۱۰ میلیارد مترمکعب نیز به اروپا منتقل می‌شود.

آنکارا و باکو اخیرا تصمیم گرفتند ظرفیت تاناپ را به ۳۲ میلیارد مترمکعب افزایش دهند.

ترکیه از طریق خط لوله باکو-تفلیس-ارزروم نیز می‌تواند از آذربایجان گاز طبیعی تامین می‌کند.

خط اصلی انتقال گاز طبیعی آناتولی شرقی نیز سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را از ایران به بازارهای ترکیه منتقل می‌کند.

همچنین اینترکونکسیون ترکیه-یونان که از اتصال شبکه‌های گاز طبیعی دو کشور و انتقال گاز از ترکیه به یونان اطمینان حاصل می‌کند، از سال ۲۰۰۷ مورد استفاده قرار دارد.

پایانه FSRU در استان حتای و کشتی ارطغرل غازی از جمله آخرین نمونه‌های FSRU هستند که در جهان حدود ۴۰ مورد وجود دارد.

کشتی ارطغرل غازی که ظرفیت گازسازی حدود ۲.۵ میلیارد مترمکعب در سال دارد، می‌تواند ۱۷۰ هزار مترمکعب ال‌ان‌جی را ذخیره کند. ال‌ان‌جی می‌توان حدود ۶۰۰ بار فشرده ساخته و به‌صورت مایع منتقل شود.

این کشتی می‌تواند حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز ذخیره کند. حداکثر ظرفیت گازسازی روزانه این کشتی نیز ۲۸ میلیون مترمکعب است.

پایانه ال‌ان‌جی «اگه‌گاز» در استان ازمیر نیز با ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۷۰ میلیون مترمکعب و حمل‌ونقل روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب به زیرساخت ال‌ان‌جی ترکیه کمک می‌کند.

همچنین پایانه ال‌ان‌جی مرمره ارغلیسی که توسط شرکت خطوط لوله نفت و گاز ترکیه «بوتاش» اداره می‌شود، با ظرفیت گازسازی روزانه ۳۷ میلیون مترمکعب و ۳ مخزن ذخیره با ظرفیت ۸۵ هزار مترمکعب در تامین امنیت عرضه انرژی نقش مهمی ایفا می‌کند.

ذخیره زیرزمینی گاز طبیعی سیلیوری می‌تواند سالانه ۴.۶ میلیارد مترمکعب و ذخیره زیرزمینی گاز طبیعی توز گولو (دریاچه توز) نیز می‌تواند ۱.۲ میلیارد مترمکعب گاز ذخیره کنند.

کد خبر: ۱۸۴٬۹۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha