۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
زمین های تشنه شهرستان بدره در کنار رودخانه پر آب سیمره
بازار گزارش می دهد؛

زمین های تشنه شهرستان بدره در کنار رودخانه پر آب سیمره

ایلام - زمین های تشنه شهرستان بدره در کنار رودخانه سیمره همچنان در انتظار آب هستند، اراضی که در صورت آبی شدن می تواند قطب اشتغال و توسعه در حوزه کشاورزی شود.

بازار-گروه استان ها: شهرستان بدره با جمعیت ۲۵ هزار نفری در جنوب استان ایلام یکی از مناطق محروم استان به شمار می رود، سالها از آبگیری سد سیمره در کنار این شهرستان می گذرد ولی هنوز از این ظرفیت بزرگ برای توسعه و رونق کشاورزی شهرستان استفاده نشده است.

تمامی اراضی شهرستان بدره دیم هستند و در سال های اخیر و به واسطه بارش های کم باران همیشه دچار خسارت شده و درآمدهای مردم بسیار پایین آمده است.

شغل اکثر مردم شهرستان بدره کشاورزی است و اگر کشاورزی رونق نداشته باشد، سطح درآمد مردم نیز پایین خواهد آمد، در سال های گذشته وعده های زیادی برای آبی کردن اراضی کشاورزی شهرستان با استفاده از آب سد سیمره داده شد ولی هنوز این مهم در شهرستان محقق نشده و کشاورزان شهرستان همچنان چشم انتظار آب هستند.

درآمد مردم شهرستان پایین است

یکی از کشاورزی شهرستان بدره در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: متاسفانه سال هاست آب رودخانه سیمره از کنار شهرستان می گذرد و از ظرفیت های این آب و حتی بحث گردشگری آن برای کسب و کار در شهرستان استفاده نمی شود.

علی غلامی بیان داشت: اکثر زمین های کشاورزی منطقه دیم هستند و به شکل سنتی  کشت می شوند که درآمد زیادی نصیب مردم نمی کند، ولی اگر آبی شوند و تنوع کشت در شهرستان زیاد شود می توان شاهد اشتغال و کسب درآمد بیشتر بود.

وی تصریح کرد: مسئولان زیادی تاکنون وعده های زیادی برای محقق شدن  مطالبات کشاورزی شهرستان بدره عنوان کرده اند ولی تاکنون عملی نشده است.

وی با اشاره به اینکه مهاجرت مردم شهرستان به کلان شهرها هر روز بیشتر می شود، گفت: در این شهرستان سطح درآمد بسیار پایین است چراکه شغل ها بسیار محدود است و کفاف این حجم جمعیت نیست.

غلامی افزود: چند طرح ایستگاه پمپاژ در حال مناطق مختلف شهرستان در حال ایجاد شدن برای استفاده از آب سیمره هستند، ولی با کمبود اعتبار مواجه هستند و سال ها زیادی از ساخت آنها می گذرد.

طرح های آبیاری به زودی محقق می شود

فرماندار بدره در گفت و گو با بازار اظهار داشت: چند طرح مختلف برای استفاده از آب سد سیمره در اراضی کشاورزی شهرستان و تبدیل از دیم به آبی در دستور کار قرار دارد و به زودی به بهره برداری می رسند.

یونس آزادی تصریح کرد: پروژه شبکه آبیاری تحت فشار شهرک ولیعصر که مطالعات آن از سال ٨٨ شروع و عملیات اجرایی آن در فروردین ٩٨ آغاز شده،  یک هکتار از اراضی منطقه شامل ٧٠درصد باغات و ٣٠درصد زراعی با جمعیت ۵هزار نفر و ١٢٠٠خانوار را پوشش می دهد.

وی تصرح کرد: درحال حاضر لوله و تجهیزات خط انتقال به طول ٢.۵ کیلومتر خریداری شده و پروژه از پیشرفت فیزیکی ٢۵ درصد برخوردار می باشد که در صورت تامین اعتبار طی ٢ تا ٣ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی عنوان کرد: پروژه شبکه آبیاری تحت فشار زید، زرانگوش و تلخاب نیز هم اکنون از پیشرفت فیزیکی ۷٠درصد برخوردار بوده که با بهره برداری از این پروژه در آینده نزدیک ۶٠٠هکتار از اراضی کشاورزی منطقه نیز زیر کشت خواهد رفت.

آزادی افزود: پروژه بعدی ایستگاه دشت هندمینی به میزان دو هزار و ۵۰۰ هکتار است که این پروژه نیز مراحل مقدماتی خود را طی می کند.

آزادی با اشاره به اینکه مجموعا بیش از پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان با اجرای سه طرح آبرسانی، آبی می شوند، گفت: قطعا این پروژه ها در آینده ای نزدیک باعث تحول در شهرستان می شوند.

استفاده از ظرفیت گردشگری سیمره

وی افزود: علاوه بر استفاده از آب سیمره برای رونق کشاورزی، از ظرفیت بخش گردشگری پشت سد سیمره نیز طرح هایی در دست اجراست که باعث اشتغال در شهرستان می شود.

آزادی اضافه کرد: پروژه جاده گردشگری له لار و راه دسترسی به مزارع پرورش ماهی در قفس سیمره نیز جهت استفاده تولیدکنندگان تعمیر، بهسازی و بازگشایی شده و هم اکنون آماده بهره برداری تولیدکنندگان منطقه است.

وی بیان داشت: همچنین پروژه خط انتقال آب از جابر به شهر بدره جهت استفاده آب شرب منطقه از دیگر پروژه های مورد بازدید مسئولان بوده و هم اکنون از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی از پیشران های اصلی توسعه شهرستان بدره است گفت:  تامین برق، رفع موانع اجرای پروژه و تزریق اعتبار لازم برای محقق شدن پروژه های مرتبط با سیمره که با منجر به کسب در آمد اقتصادی مردم شهرستان می شود، در حال انجام است.

سد سیمره با وجود ظرفیت‌های گردشگری، محیط زیستی، کشاورزی، آبزی پروری و.... آن طوری که باید وشاید برای مردم اشتغال ایجاد نکرده است که البته این مهم به برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی استان نیاز دارد.

این سد با حجم مخزنی دو میلیارد مترمکعب ذخیره آب چهارمین سد بزرگ کشور از لحاظ حجم مخزن و ارتفاع است همچنین ۱۸۰ متر ارتفاع و از نوع بتونی دو قوسی دارد که ۴۸۰ مگاوات برق تولید می‌کند.

کد خبر: ۱٬۸۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha