تدوین نقشه راه سیاست‌های مدیریتی آب و گردشگری ضروری است
در سومین نشست کمیته آب و گردشگری اتاق ایران مطرح شد

تدوین نقشه راه سیاست‌های مدیریتی آب و گردشگری ضروری است

در سومین نشست کمیته آب و گردشگری اتاق ایران، بر ضرورت تدوین نقشه راه سیاست‌های مدیریتی آب و گردشگری تأکید شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در سومین نشست کمیته آب و گردشگری اتاق ایران، «راهکارهای توسعه گردشگری با توجه به محدودیت منابع آب در کشور» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست ولی تیموری، مشاور عالی کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به ضرورت اصلاح و تکمیل ضوابط و دستورالعمل‌های گردشگری آبی و لزوم توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در این بخش بر اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی برای مدیریت مصرف آب در بخش گردشگری تأکید کرد.

در ادامه نشست زرسازی، مدیرعامل شرکت سامان آب سرزمین با تأکید بر ضرورت سازماندهی کارهای اجرایی و مشخص شدن نقش اعضا، رفع موانع حقوقی و قراردادی جهت مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های گردشگری آبی، بالاخص در استان‌های شمالی کشور که ظرفیت مناسبی جهت توسعه این مهم را دارند را از الزامات دستیابی کمیته به خروجی‌های مناسب عنوان کرد.

عبدالله اسکویی سردبیر مجله مهرآب نیز طی سخنانی گفت که در موضوع آب و گردشگری باید بر ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی طرح‌های گردشگری توجه ویژه‌ای به عمل آورد.

اویس ترابی، رئیس اندیشکده زیست‌پذیری شهری، از دیگر اعضای این نشست بود که به ظرفیت‌های مغفول مانده گردشگری در پهنه‌های آبی کشور و شناسایی و مستند کردن آن‌ها علیرغم اقلیم خشک و نیمه خشک ایران اشاره کرد و گفت: موضوع «هنر قرار در سرزمین بی‌قرار ایران» ما که از یک سو دچار خشکسالی و از سوی دیگر دچار سیلاب است همواره مغفول مانده است. بهترین نمونه این هنر سازگاری را می‌توان در ساخت و احداث برکه‌ها و چاه‌های گزو در این پهنه سرزمینی، در شهرهای استان هرمزگان، که به مثابه آب‌انبارهای فلات مرکزی ایران جهت کنترل سیلاب و آبیاری نخلیات استفاده می‌شوند، مشاهده کرد.

حمید کاردان مقدم، رئیس گروه محیط‌زیست و عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات آب و دبیر کمیته آب زیرزمینی انجمن هیدرولیک، به لزوم ایجاد نقشه راه در سیاست‌های مدیریتی کمیته آب و گردشگری در بخش توسعه با رویکرد فرآیندی اشاره کرد و گفت: توجه به پتانسیل‌های گردشگری آبی در کشور با بومی‌سازی مطالعات انجام شده در سایر کشورها و انطباق با قوانین کشور و ارائه راهبردهایی جهت رفع موانع، اهمیت بالایی دارد.

اکبرزاده، مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو و دبیر و عضو هیأت مدیره انجمن آب و فاضلاب، هم در سخنانی اظهار داشت: سرمایه‌گذاران خارجی علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در ایران دارند که در صورت ایجاد بستری مناسب جهت سرمایه‌گذاری امن در ایران و رفع نگرانی‌ها، شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود.

او گردشگری علمی در مباحث مرتبط با آب را یکی از بخش‌های با اهمیت ویژه در موضوع آب و گردشگری دانست و از سامانه‌های تصفیه و تبدیل فاضلاب به آب آشامیدنی در کشور سنگاپور به مثابه نمونه‌ای از گردشگری آبی وعلمی نام برد. او هم‌چنین به مشکلات متعدد مرتبط با حوزه آب در کشور که از عدم توجیه اقتصادی استفاده از فناوری‌های روز با توجه به نرخ پایین آب بهاء است، اشاره کرد.

دانش بومی و حکمت محلی آب از موضوعاتی بود که احسان ایروانی به آن پرداخته و گفت: تاکنون برای معرفی و حفظ میراث ناملموس کشور در بخش آب برنامه‌ریزی مناسبی نشده است و از نمونه‌های ارزشمند این حوزه می‌توان به آثار "استاد جواد صفی‌نژاد" اشاره کرد.

نیکزاد دبیر کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق نیز در سخنانی موضوع تشکیل انجمن آب و گردشگری را مطرح کرد که مورد استقبال قرار گرفت.

ایده اولیه شکل‌گیری کمیته آب و گردشگری اولین بار در رویداد آب و گردشگری (اول تیرماه سال جاری) که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب با همکاری اتاق ایران و کمیته آب و محیط زیست انجمن روابط عمومی ایران برگزار شد، با هدف بهره‌برداری خردمندانه از آب در گردشگری با رویکرد حفاظت و تمرکز بر ایجاد فرصت‌های گردشگری آبی با فعال‌سازی حکمرانی محلی و ایجاد زمینه‌های اشتغال و اقتصاد درون‌زا و پایدار تصویب شد. از مهم‌ترین چشم‌اندازهای این کمیته می‌توان به ارائه پیشنهادهای سیاستی در جهت حمایت از بخش گردشگری و آب، توجه به افزایش مشوق‌ها در قوانین و دستورالعمل‌های موجود جهت رونق صنعت گردشگری آبی و کشاورزی و حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و ارائه الگوهای موفق در این زمینه، اشاره کرد.

هم‌چنین برگزاری نشست ویژه راه‌اندازی کمیته در خانه اردیبهشت اودلاجان، انتشار ویژه‌نامه آب و گردشگری نشریه مهرآب، دعوت از مهمانان ویژه برای سخنرانی و ارائه طرح‌های مربوط به گردشگری و انتخاب سرکار خانم دکتر منا مسعودی آشتیانی به عنوان دبیر کمیته از جمله اقدامات این کمیته طی سه ماه گذشته بوده است.

کد خبر: ۱۸۴٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha