۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
وارث مشکلات انباشته وزارت صمت هستم| خودروسازی کشور باید اصلاح شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت:

وارث مشکلات انباشته وزارت صمت هستم| خودروسازی کشور باید اصلاح شود

فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ما وارث مشکلات انباشته‌ای هستیم که باید با هوشمندی آنها را اولویت‌بندی کنیم، گفت: قطعا باید خودروسازی ایران اصلاح شود.

به گزارش بازار، سید رضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۰ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ (ع) و آرزوی امنیت و سلامت برای کشور گفت: همان‌گونه که رئیس مجلس اشاره کردند آقای رئیس جمهور تمایل زیادی داشتند تا در این نشست حضور پیدا کنند و برای همین منظور نیز پیامی را آماده کردند که باید آن را قرائت کنم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در تشریح نامه رئیس جمهور به نمایندگان مجلس بیان کرد: ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر قالیباف، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، با عرض سلام و تهنیت، احتراما ضمن تقدیر از همراهی نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی با دولت مردمی و تأکید بر شأن و جایگاه و اختیارات قانونی مجلس شورای اسلامی، تمایل داشتم برای تبیین اقدامات و برنامه‌های جناب آقای فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت شخصا در جلسه شرکت نمایم لکن به جهت همزمانی جلسه با سفر رسمی و دوجانبه نخست وزیر محترم ارمنستان به تهران و میزبانی اینجانب و اهمیت این سفر در روابط دوجانبه و منطقه‌ای، امکان حضور در جمع شما بزرگواران فراهم نشد.

وی ادامه داد: با عنایت به دوره یک ساله، اقدامات مثبت دوره یک ساله و برنامه‌های تحولی پیش‌بینی شده از ناحیه وزیر محترم در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت انتظار دارم نمایندگان محترم با آرای خویش امکان ادامه خدمت این مدیر پاکدست، پرکار و تحولی را فراهم نمایند تا ان‌شاء الله با برخورداری از این حمایت و اعتماد و بهره‌گیری از دیدگاه‌های تخصصی و نقدهای سازنده نمایندگان محترم به ویژه درخواست کننده استیضاح با روحیه‌ای مضاعف، بهبود و ارتقاء این وزارتخانه مهم و اثرگذار را پیگیری نمایند. دوام توفیق همگان را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی از درگاه خداوند متعال خواهانم.

فاطمی امین گفت: ما همگی در یک کشتی هستیم، دولت و مجلس انقلابی باید با همراهی، همدلی و کمک به یکدیگر مشکلات را که در کشور وجود دارد، برطرف کنند، من ضعف‌هایی دارم و آن‌ها را می‌پذیرم، پاسخ‌هایی نیز دارم که آنها را مطرح می‌کنم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به نمایندگان گفت: در وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۴ سال قبل از من ۵ وزیر و سرپرست مدیریت کرده‌اند که این موضوع حاوی دو پیام است؛ اولین پیام پرچالش بودن و پردردسر بودن حوزه است و دوم ثبات مدیریتی در این وزارتخانه وجود نداشته، چالش‌های انبوه که باعث تغییرات مدیریتی شده، انباشته شده‌اند و ما وارث مشکلات انباشته‌ای هستیم که باید با هوشمندی آنها را اولویت‌بندی کنیم.

وی افزود: اعتراف می‌کنم و قبول دارم که مسائلی کماکان در بخش صنعت، معدن و تجارت وجود دارد اما اولویت‌بندی کرده‌ایم و به اولویت‌ها پرداخته‌ایم البته خبرهای بسیار خوبی امروز برای نمایندگان مردم دارم.

فاطمی امین گفت: خودرو قصه پرغصه‌ای است و نه من و نه شما و نه مقام معظم رهبری و نه مردم از آن رضایت داریم. می‌توانستیم دو اقدام انجام دهیم؛ اول اینکه من کنار بایستم و مدام انتقاد کنم و بر روی سر خودروسازان بکوبم؛ دوم اینکه شانه زیر بار بدهم، مسئولیت بپذیرم، انتقاد نمایم و پیگیری کنم، اینجانب مسیر دوم را انتخاب کرده‌ام و قطعا باید خودروسازی ایران اصلاح شود.

وی ادامه داد: قطعا خودروسازان باید به رضایت مشتریان و کیفیت توجه کنند و قطعا باید روال ناقص کنونی را اصلاح کنند اما خبر خوش آنکه روند و حرکت مناسب است، هرچند من هنوز از وضعیت خودرو راضی نیستم اما اتفاقات خوبی افتاده است لذا از شما می خواهم حرکت را ببینید نه وضعیت را.

فاطمی امین با بیان اینکه وضعیت امروز خودرو قابل دفاع نیست، افزود: اگرچه وضعیت کنونی قابل دفاع نیست اما از سال گذشته بهتر بوده، رو به بهبود و فزاینده است. این در حالی است که در ابتدای شروع به کار مسائل خودرو را به سه مرحله تقسیم کردیم چرا که نمی توان مشکلات چندین ساله خودرو را طی مدت کوتاهی حل و فصل کرد. طبق اولویت بندی در دوره اول که از مهر پارسال و تا پایان امسال ادامه دارد تمرکز را بر ثبات تولید، در این زمینه اتفاقات بزرگی افتاد و سال گذشته سازمان بازرسی کشور گزارش در این خصوص تهیه کرد.

وزیر صمت اضافه کرد: اگرچه انتقادات جدی وارد بود و ۱۷۰ هزار خودرو کف پارکینگ مانده بودند چرا که یکی چراغ، دیگری سپر و دیگری تراشه نداشت اما اکنون این ماجرا به صفر رسیده است که به معنای مدیریت مسئله است. خودرو کالایی است که روزی ۵ هزار تولید دارد و ۳ هزار قطعه دارد و اگر فقط یک قطعه کم باشد یعنی آن خودروها باید کف پارکینگ بمانند اما اکنون این مشکل حل شده است.

وی با بیان اینکه مشکل نقدینگی بدون آنکه یک ریال بانک مرکزی به این موضوع اضافه پرداخت داشته باشد، حل شده است، گفت: ۳۰۰ درصد رشد تولید خودرو، ۴۷ درصد افزایش تولید وانت، ۴۵۰ درصد افزایش تولید ون، ۷۸ درصد تولید رشد اتوبوس و بیش از ۱۴۰ درصد کامیون کشنده افزایش داشته است و همه این درصدها می گوید که ما پیشرفت داشته ایم و همین اتفاق ها سبب شد که ما دو هفته گذشته قرعه کشی را در خودروسازی سایپا حذف کنیم. قرعه کشی که در آن تماما مشکل فساد و رانت وجود دارد و بقیه مشکلات نیز به کمک شما و خداوند حل خواهد شد.

فاطمی امین بیان کرد: اکنون خودروسازها به دنبال فروش قسطی هستند در حالی که سال گذشته منت می گذاشتند اما باید با منت بخرند و اکنون یکی از خودروسازها مذاکره با یکی از لیزینگ ها را آغاز کرده تا خودرو را قسطی بفروشد این یعنی تولید اضافه شده است. ما تا تولید را اصلاح نکنیم بسیاری از مسائل ما حل نخواهد شد که خوشبختانه ما در اولین هدف گذاری در موضوع خودرو به رشد تولید رسیدیم.

وی در رابطه با موضوع کیفیت خودروها توضیح داد: همگی نسبت به کیفیت خودروها معترض هستیم اما آیا تغییر کیفیت کاری است که بتوان آن را طی یک یا ۲ ماه انجام داد؟ اکنون بیش از ۳۰۰ پروژه تعریف شده است و هر هفته همکاران من در وزارت صمت اتفاقات را کنترل می کنند، هرچند اتفاقات خوبی افتاده اما هنوز قابل دفاع نیست اما حرکت به سمت پیشرفت است.

وزیر صمت درباره بحث انحصار خودرو نیز، بیان کرد: سال گذشته سهم خودروسازان به غیر از ایران خودرو و سایپا ۷ درصد از تولید بود اما اکنون ۱۵ درصد شده است این یعنی ۲ برابر و ما داریم به سمت کاهش انحصار می رویم، در مورد بحث واردات که خود من نیز مدعی آن بودم و در مجمع تشخیص مصلحت نظام از آن دفاع کرده ام باید بگویم کار آغاز و عملیاتی شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: موضوعی است که آن را نمی بخشم و خواهش می کنم که پیگیری قضایی شود چرا که گفته شده که دوستان من در واردات نقش دارند و گفته شده در آستان قدس با شرکت من قرارداد منعقد شده است لذا می خواهم این موضوعات بررسی قضایی شود و در صورت اثبات من استعفا خواهم داد اما اگر اثبات نشد کسی که این حرف را زده باید پاسخگو باشد. وارد کردن این اتهامات به یک مدیر دولت مردمی در صحن علنی مجلس اصلا جایز نیست.

فاطمی امین در رابطه با بحث واگذاری، مطرح کرد: دوستان عزیز همه شما از هپکو و هفت تپه خاطره دارید، هفته تپه چند نیرو داشت؟ اگر واگذاری ایران خودرو و سایپا به همان روش هفت تپه و ماشین سازی اراک انجام می شد هزاران هپکو ایجاد می شد، بنده مسئول صنعت هستم و ما برای اینکه هیچ شائبه ای نباشد قیمت گذاری ایران خودرو و سایپا را به مرکز کانون وکلای قوه قضائیه سپردیم و قیمت گذاری ۶ ماه طول کشید و ۱۷۰۰ ابلاغ کارشناسی صادر شد و تا مردادماه به دنبال موضوع قیمت گذاری بودیم و بلافاصله پس از مشخص شدن قیمت گذاری هم برای ایران خودرو و هم برای سایپا آگهی دهید اما فقط یک مشتری برای ایران خودرو و ۲ مشتری برای سایپا آمد که هر دو نیز یک منشأ داشتند.

وی اضافه کرد: مگر می شود مناقصه را با یک پیمانکار برگزار کرد، لذا روش واگذاری را عوض کردیم و به سمت واگذاری زیرمجموعه ها در ابتدا رفتیم و سازمان خصوصی سازی موضوع را پیگیری کند، بخشی از مشکلات خودرو به دولت برمی گشت چرا که در ابتدای گرفتن مسئولیت مدام در جلوی وزارتخانه به دلیل عدم تحویل به موقع خودروها تحصن داشتیم اما اکنون چنین تحصن هایی دیده نمی شود و این مورد اصلاح شد.

فاطمی امین با بیان اینکه اکنون ۲۰ درصد معوقات خودرو کاهش پیدا کرده است، گفت: گارانتی خودرو از ۲ به ۳ سال افزایش پیدا کرده است و ۹ محصول جدید در حال طراحی است و تا سال آینده به بازار خواهد آمد.

وزیر صمت تاکید کرد: شخصا به بهبهان رفتم و بازدید داشتم هرچند همه ما از تصادفاتی که اتفاق می افتد متاثر می شویم اما در این مسئله علاوه بر خودرو، جاده، پلیس، راننده و ... نیز نقش دارند. من به سهم خودم مسئولیت را می پذیرم و تلاش می کنم که این مشکل رفع شود چرا که خود بنده نیز آسیب دیده از تصادفات هستم. من هم از مردم هستم و از کیفیت خودروها رضایت ندارم اما نمی توان فقط انتقاد کرد و بی حوصله بود.

وی در رابطه با موضوع معدن نیز، توضیح داد: ما در معدن عقب ماندگی های بسیاری داریم، نخستین کاری که باید در حوزه معدن اتفاق بیافتد اکتشاف است چرا که ما به شدت در حوزه اکتشاف عقب هستیم به همین دلیل نخستین اقدام ما در زمینه شناسایی و پی جویی است. در عرض یکسال نتایج اکتشاف در خراسان جنوبی انجام شد کاری که قبلا سه ساله انجام می شد و خوشبختانه ذخایر ارزشمندی مانند طلا و مس در خراسان جنوبی پیدا شد.

وزیر صمت ادامه داد: ما در بحث زمین شناسی و شناسایی ذخایر تمرکز کردیم ضمن آنکه ۳۲۰ مصوبه داشتیم که گاها با هم متناقض بوده و سبب رانت شده لذا همه را ابطال کردیم و به ۸۰ صفحه دستورالعمل تبدیل و کاملا شفاف شد و دیگر هیچ رانتی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: یکی از بزرگ ترین اقدامات صورت گرفته این است که ما در مزایده معادن الزام کردیم که صلاحیت فنی باید مورد توجه قرار گیرد در حالی که قبلا صرفا هر که پول داشت در این مزایده برنده می شد و آنقدر بالا گذاشته بود که نمی توانست بهره برداری کند و معدن معطل می ماند یا وارد دلالی می شد و تولیدکننده دستشان زیر سنگ واسطه گری می ماند لذا ما برای نخستین بار امتیاز فنی را در بحث مزایده معادن اضافه کردیم. این سبب شده که یک تولیدکننده کارخانه آن به لحاظ سرمایه امتیاز مالی بگیرد و اولویت پیدا کند این کار بسیار بزرگی بود.

فاطمی امین در رابطه با بحث ماشین آلات نیز، گفت: از ابتدای سال تا به امروز ۱۰۰ درصد تولید ماشین آلات معدنی افزایش پیدا کرده و ماشین آلاتی که ساخت داخلی نداشته در ۶ ماه نخست سال به اندازه تمامی سال پیش واردات تخصیص داده شده است، این یعنی فعالیت معادن، افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری، تدوین بسته های سرمایه گذاری (ما ۳۰ بسته سرمایه گذاری در مزایده اعلام و عرضه کردیم)، مجوز بهره برداری ۵ هزار معدن در پاییز عرضه و مزایده می شود. ۱۰ هزار مزایده دیگر در بهمن امسال و خرداد سال آینده واگذار خواهد شد و تمام این ها یعنی حرکت بخش معدن.

کد خبر: ۱۸۴٬۷۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha