۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۸
خشکسالی جان میلیون‌ها آفریقایی را تهدید می‌کند
بر اساس گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد؛

خشکسالی جان میلیون‌ها آفریقایی را تهدید می‌کند

یونیسف به تازگی در گزارشی به بحران آب و پیامدهای ویرانگر ناشی از خشکسالی شدید در منطقه جغرافیایی شاخ آفریقا پرداخته است، گزارشی هولناک که به آوارگی میلیون‌ها انسان و نابودی محیط زیست منجر شده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، بارندگی اندک آن هم در سال‌های متوالی در منطقه شاخ آفریقا حالا یکی از بدترین وضعیت‌های آبی را در جهان و در ۴۰ سال گذشته در این منطقه به وجود آورده است و خشکسالی ناشی از این بحران صدها هزار خانواده و میلیون‌ها انسان را ناگزیر کرده است تا خانه‌های خود را ترک کنند و برای یافتن آب و غذا به دیگر نقاط این قاره مهاجرت کنند.

بر اساس گزارش یونیسف (صندق کودکان سازمان ملل متحد)، در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمله ۱۰ میلیون کودک در کشورهای جیبوتی، اتیوپی، کنیا و سومالی در سال ۲۰۲۲ به کمک جدی برای تأمین آب و غذا نیاز خواهند داشت و از آنجایی که سوء تغذیه شدید و خطر ابتلا به بیماری‌های واگیردار در بین کودکان بیشتر است، احتمالاً تعداد زیادی از این کودکان جان خود را از دست خواهند داد.

در همین راستا یونیسف تلاش می‌کند تا با جذب حمایت‌های مادی برنامه های خود را برای حمایت از کودکان این منطقه افزایش دهد، چرا که گستردگی خسارت‌ها هم به لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ آماری بسیار زیاد است و آمارها نشان می‌دهد تنها در سومالی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و در اتیوپی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بر اثر همین خشکسالی‌ها آواره شده و خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند.

ابعاد بحران پیش آمده زمانی نگران کننده‌تر می‌شود که بدانیم بر اساس گزارش یونیسف کودکان، نوجوانان و زنان آواره شده اکنون در معرض انواع خطرها مثل خشونت و آزار قرار گرفته‌اند و نیز ناگزیرند برای یافتن آب، سختی های فراوانی را متحمل شوند.

خشکسالی پیش آمده در کشورهای مورد اشاره به قدری جدی است که در حال حاضر بسیاری از حیوانات اهلی خانواده‌ها مثل شترها نیز به دلیل بحران از دست رفته‌اند و منبع تغذیه این خانواده‌ها نیز به صورت جدی با مشکل مواجه شده است.

کمبود آب سالم شانس بقای کودکان را کاهش داده است
مستند به این گزارش دسترسی ضعیف به آب سالم اکنون شانس بقای کودکان را به خطر انداخته است و نیز ابتلا به بیماری‌هایی چون اسهال، وبا، هپاتیت، فلج اطفال و... جان ۱۰ میلیون کودک را به شدت تهدید می‌کند.

یونیسف تأکید کرده است که تنها در کشور سومالی و به واسطه خشکسالی مرگباری که ایجاد شده است، تنها ۳۳۰ هزار کودک مشکل سوء تغذیه دارند و این رقم از تعداد کودکانی که در سال ۲۰۱۱ و در جریان خشکسالی آن سال با مشکل رو به رو شده بودند (۱۹۰ هزار کودک)، به مراتب بیشتر است.

از دیگر پیامدهای خشکسالی اخیر اینکه به طور کلی بیش از ۱۵ میلیون کودک از تحصیل بازمانده‌اند و حدود ۳ میلیون کودک دیگر نیز به دلیل خشکسالی در معرض ترک تحصیل قرار دارند.

بر اساس این گزارش، یونیسف در تلاش است تا با اتخاذ راه حل‌های بلند مدت سطح دسترسی شهروندان این منطقه از آفریقا را به آب سالم و خدمات بهداشتی و غذا افزایش دهد تا حتی المقدور از حجم خسارت‌های ویرانگر این خشکسالی بکاهد و برای این منظور نیز یک فراخوان سراسری برای جذب کمک از سراسر جهان راه اندازی کرده است.

کد خبر: ۱۸۴٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیرعلی IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
      0 0
      خشکسالی های طولانی مدت‌‌بلایی‌اجتناب ناپذیر ‌در‌سال های آینده خواهد بود.