۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
غفلت از درآمدهای کلان گردشگری سلامت در همدان| محتاج تبلیغات و بازاریابی هستیم
بازار گزارش می‌دهد؛

غفلت از درآمدهای کلان گردشگری سلامت در همدان| محتاج تبلیغات و بازاریابی هستیم

همدان- استان همدان با بهره مندی از ۶ مرکز درمانی دارای مجوز IPD ظرفیت لازم برای مطرح‌شدن به‌عنوان قطب پذیرش بیماران خارجی و توسعه گردشگری سلامت را دارد اما آن‌طور که باید به این موضوع پرداخته نمی‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: گردشگری سلامت یکی از قدیمی‌ترین نوع گردشگری در دنیا است و ریشه آن به هزاران سال قبل برمی‌گردد به‌نحوی‌که گردشگری سلامت توسط افرادی انجام می‌شد که در محل زندگی خود به خدمات پزشکی تراز اول دسترسی نداشتند و یا به‌طورکلی از آن محروم بودند.

گذشته از این واقعیت در عصر حاضر هم بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه با به‌کارگیری گردشگری سلامت به‌عنوان بخشی از اقتصاد خود، در حال ظهور به‌عنوان مقاصد برتر این حوزه هستند چراکه وقتی صحبت از گردشگری سلامت و فرصت‌های قابل‌توجه اقتصادی آن می‌کنیم، درواقع دو صنعت بسیار سودآور قرن حاضر یعنی سلامت و گردشگری را نام‌برده‌ایم.

همدان هم به‌عنوان یک استان تاریخی، زیبا و توریستی با بهره‌مندی از چشمه‌های آبگرم و با خاصیت‌های درمانی بسیار و بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی که در بستر آن پرورش می‌یابند می‌تواند جایگاه ویژه‌ای را در حوزه درمان و گردشگری سلامت به خود اختصاص دهد

در این میان استان همدان هم به‌عنوان یک استان تاریخی، زیبا و توریستی با بهره‌مندی از چشمه‌های آبگرم و با خاصیت‌های درمانی بسیار و بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی که در بستر آن پرورش می‌یابند می‌تواند جایگاه ویژه‌ای را در حوزه درمان و گردشگری سلامت به خود اختصاص دهد.

البته چند سالی است استان همدان کج دار و مریز به مقوله توریسم سلامت ورود پیداکرده ضمن اینکه در این استان ۶ بیمارستان و مرکز جراحی محدود دارای مجوز IPD وجود دارد و سعی شده بر روی زیرساخت‌های این مراکز درمانی کار و بخش‌های VIP مراکز تکمیل و راه‌اندازی شود.

غفلت از درآمدهای کلان گردشگری سلامت در همدان| محتاج تبلیغات و بازاریابی هستیم

به گفته متولیان امر این مراکز درمانی در حال حاضر مشغول بازاریابی و برندینگ برای جذب بیمار خارجی هستند و بر روی بازارهای شمال عراق، عمان، قطر و محدوده‌ای از اروپا نیز فعالیت می‌کنند اما حمایت‌های وزارت بهداشت برای جذب بیماران باید موردتوجه باشد.

بیمارستان فوق تخصصی قلب فرشچیان همدان یکی از ۶ مرکز درمانی دارای مجوز IPD در این استان است که این بیمارستان در قلب ایران منحصربه‌فرد بوده و روزانه میزبان بیماران بسیاری از غرب کشور است

بیمارستان فوق تخصصی قلب فرشچیان همدان یکی از ۶ مرکز درمانی دارای مجوز IPD در این استان است که این بیمارستان در قلب ایران منحصربه‌فرد بوده و روزانه میزبان بیماران بسیاری از غرب کشور است.

علاوه بر بیماران ایرانی، توریست‌های درمانی برای آنژیوگرافی و عمل‌های مختلف قلب باز به این بیمارستان مراجعه می‌کنند و این بیمارستان مذاکراتی را در خصوص ارائه خدمات درمانی مختلف به بیماران قلبی برخی کشورها انجام داده است.

به‌هرحال استان همدان از ظرفیت لازم برای مطرح‌شدن به‌عنوان قطب پذیرش بیماران خارجی تا حدودی بهره‌منداست اما به نظر می‌رسد آن‌طور که باید به این موضوع پرداخته نمی‌شود.

فراهم کردن زیرساخت‌های درمانی برای گردشگران خارجی، برای مردم استان همدان هم مفید فایده خواهد بود

گفتگو با مردم و شهروندان نیز گویای آن است که برخی با مقوله توریسم درمانی یا همان گردشگری سلامت تا حدودی آشنا هستند چراکه یکی از این شهروندان در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه فراهم کردن زیرساخت‌های درمانی برای گردشگران خارجی، برای مردم استان همدان هم مفید فایده خواهد بود، گفت: در این صورت حتی اگر در جذب گردشگر خارجی هم موفق نباشیم مهم این است که ضرر نکرده‌ایم و مردم استان همدان از این خدمات گردشگری سلامت استفاده خواهند کرد.

وی بابیان اینکه البته تحقق اهداف و رسیدن و دستیابی به آن‌ها نیازمند ایجاد علاقه در بین سرمایه‌گذاران است تا در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، گفت: بازگشت سرمایه قابل‌توجهی از این مسیر محقق می‌شود.

غفلت از درآمدهای کلان گردشگری سلامت در همدان| محتاج تبلیغات و بازاریابی هستیم

یک فعال گردشگری نیز بابیان اینکه بهترین راهکار معرفی پتانسیل‌ها و امتیازات است چون بدون تردید سرمایه راه خود را پیدا خواهد کرد، گفت: ایران دارای پتانسیل‌های گسترده‌ای در این بخش به‌خصوص در گردشگری پیشگیرانه است چون دارای چهارفصل است و می‌توان هر ۴ فصل را تنها در یک روز تجربه کرد.

وی بابیان اینکه کویر خود امتیازی است که می‌توان از آن استفاده گسترده کرد ولی متأسفانه تاکنون نادیده گرفته‌شده است، گفت: امروز غارهای نمکی منبع درآمد گسترده‌ای برای درمان بیماری‌های تنفسی در آلمان شناخته می‌شود که اتفاقاً نمکش از استان هرمزگان ایران می‌رود ولی آیا چنین سرمایه‌گذاری در ایران ثبت‌شده است یا اینکه گل درمانی و حمام‌های نفت خام که در جمهوری آذربایجان رونق گرفته و اتفاقاً ما هم در این زمینه امکاناتی مثل گل‌افشان‌های سیستان یا چشمه‌های نفت طبیعی در استان خوزستان داریم.

احیاء گردشگری سلامت در استان همدان نیازمند ورود فعال و جدی

گفتگو با مسئولان و دست‌اندرکاران این بخش در استان همدان گویای آن است که برای احیاء گردشگری سلامت در استان همدان باید فعال و جدی وارد کار شد.

هنوز نتوانسته‌ایم ظرفیت شاخص آب‌وهوا، درمان و اقامت در هتل‌های مطلوب همدان را به گردشگران خارجی معرفی کنیم

رئیس اتاق بازرگانی همدان در این خصوص بابیان اینکه همدان را کمتر کسی در حوزه سلامت در آن‌سوی مرزها می‌شناسد و هنوز نتوانسته‌ایم ظرفیت شاخص آب‌وهوا، درمان و اقامت در هتل‌های مطلوب همدان را به گردشگران خارجی معرفی کنیم، گفت: هنوز خیلی از متقاضیان درمان از آن‌سوی مرزها نمی‌دانند چه ظرفیت شاخصی به نام همدان در ایران جای خوش کرده است.

علی‌اصغر زبردست بابیان اینکه گردشگری سلامت فقط این نیست که از مرز بیمار را به همدان منتقل کنیم بلکه باید تمام ظرفیت‌های آن را بررسی کرده و بر روی داشته‌هایمان متمرکز شویم، گفت: در حال حاضر کشور عراق علاقه‌مند است بیمارانش در ایران و شهر همدان مداوا شوند.

غفلت از درآمدهای کلان گردشگری سلامت در همدان| محتاج تبلیغات و بازاریابی هستیم

زبردست بابیان اینکه توسعه گردشگری سلامت فقط به جذب بیمار از یک مرز منتهی نمی‌شود بلکه می‌توان از کشورهای دیگر در بخش‌های مختلف درمانی، بیمار پذیرش کرد، افزود: در همدان تعداد بیماران برون‌مرزی مراجعه‌کننده درصد ناچیزی است درحالی‌که اصفهان درزمینهٔ گردشگری سلامت درصد بالایی از جذب بیماران را به خود اختصاص داده است.

وی بابیان گردشگری سلامت ظرفیت‌های بسیاری برای پیشبرد اهداف گردشگری دارد، عنوان کرد: صنعت گردشگری سلامت از نوپاترین رشته‌های گردشگری در کشور است و دراین‌بین استان‌هایی همچون تهران، شیراز و مشهد از جایگاه مناسبی برخوردار هستند و همدان هم اگر به ظرفیت‌ها و داشته‌های خود اهمیت دهد جایگاه خوبی کسب خواهد کرد.

توجه به حوزه گردشگری سلامت می‌تواند ارزآوری خوبی به دنبال داشته باشد چراکه ارائه خدمات پزشکی همواره موردنیاز است

وی با تأکید بر اینکه توجه به حوزه گردشگری سلامت می‌تواند ارزآوری خوبی به دنبال داشته باشد چراکه ارائه خدمات پزشکی همواره موردنیاز است، ادامه داد: همدان در غرب کشور قطب پزشکی مهمی محسوب می‎شود و از توانمندی بالایی برای ورود به حوزه گردشگری سلامت نسبت به استان‌های هم‌جوار برخوردار است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌های گردشگری سلامت و توریست درمانی در برخی از بیمارستان‌های همدان، گفت: بخش توریست درمانی بیمارستان تأمین اجتماعی همدان بلااستفاده مانده است.

حجت‌الاسلام احمد حسین فلاحی با اشاره به ظرفیت‌های بیمارستان بعثت همدان عنوان کرد: همدان در بین استان‌های غربی مرکزیت درمانی دارد اما برای توسعه گردشگری سلامت باید زیرساخت‌هایی ازجمله پروازهای هوایی را فراهم کرد.

پیش‌نیاز و مقدمه توریست درمانی؛ مهیا بودن حمل‌ونقل هوایی

وی پیش‌نیاز و مقدمه توریست درمانی را مهیا بودن حمل‌ونقل هوایی برشمرد و گفت: همدان بهترین پزشکان را در اختیار داشته و ازلحاظ درمانی زیرساخت‌ها فراهم است.

غفلت از درآمدهای کلان گردشگری سلامت در همدان| محتاج تبلیغات و بازاریابی هستیم

وی با تأکید بر اینکه ایجاد اشتغال، افزایش درآمدهای محلی، گسترش فرصت‌های کارآفرینی و سرمایه‌گذاری دستاورد صنعت گردشگری است و باید به این مقوله توجه داشت، گفت: استان همدان با برخورداری از مراکز درمانی متعدد، یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری سلامت غرب کشور به شمار می‌رود.

توانمندی مراکز درمانی همدان و نزدیکی به پایتخت ایران همه و همه یک معیار ارزشمند است

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه رسانه‌ها وظیفه خطیری بر عهده‌دارند و باید به میدان بیایند و به‌خوبی این ظرفیت‌ها را معرفی کنند، گفت: همدان در غرب کشور قطب پزشکی قابل قبولی محسوب می‌شود، زیرا توانمندی مراکز درمانی همدان و نزدیکی به پایتخت ایران همه و همه یک معیار ارزشمند است.

وی گفت: تعداد زیاد اعضای علمی دانشگاه و فوق تخصصان حاذق در استان و پزشکان نامدار می‌تواند هر یک برندی برای جذب گردشگران سلامت باشد و از این مهم نباید غافل شویم.

با این تفاسیر و با توجه به سهم اشتغال‌زایی و همچنین تولید ناخالص بین‌المللی گردشگری سلامت، نمی‌توان به اثرگذاری این بخش از گردشگری در اقتصاد بی‌تفاوت بود و در این زمینه سیاست‌گذاری غیراصولی داشت چون هرگونه تصمیم‌گیری اشتباه می‌تواند فرصتی طلایی در عصر حاضر را تبدیل به هیچ کند و سرمایه‌های زیادی را از بین ببرد.

همدان دارای بدنه پزشکی نام‌آور و قابل‌احترام در عرصه ملی و بین‌المللی با نام ابوعلی سینا است و داشتن این پیشینه قوی می‌تواند یک ظرفیت خاص باشد و نباید این توانمندی نادیده گرفته شود.

کد خبر: ۱۸۴٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
      0 0
      با سلام ممنون از شما که نامی از فرشچیان اوردید این خیر نیکوکار دوباره با ساختن مرکز جامع سرطان همدان که تو خاورمیانه حرف اول میزد درست میکرد وای با سنگ اندازی استاندار ریس علوم پزشکی ونمایندگان مجلس این پروژه الان حدود یک سال تعطیل شد وخیر گرانقدر گذاشته رفته و۲۰۰ نفر هم از این پروژه به همت این اقایان بیکار شدن