۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
کاهش ۲۱ درصدی سطح زیرکشت چغندرقند در فامنین
در راستای مدیریت منابع آبی انجام شد؛

کاهش ۲۱ درصدی سطح زیرکشت چغندرقند در فامنین

همدان - مدیر جهاد کشاورزی فامنین از کاهش ۲۱ درصدی سطح زیرکشت چغندرقند در این منطقه در راستای مدیریت منابع آبی خبر داد و گفت: تاکنون چهار هزار تن محصول تحویل کارخانه قند شده است.

به گزارش بازار؛ منصور خزایی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران سطح زیر کشت چغندرقند فامنین را ۴۵۰ هکتار با پیش بینی برداشت ۲۵ تا ۲۷ هزار تن اعلام کرد و افزود: با وجود مشکلات و سهمیه‌بندی در تحویل، برداشت و تحویل این محصول از اول آبان آغاز شده و تاکنون بیش از چهار هزار تن محصول با عملکرد متوسط ۶۰ تن تحویل کارخانه قند شده است.

وی قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم چغندرقند بهاره با عیار ۱۶ درصد را ۱۷ هزار ریال و چهار هزار ریال نیز به عنوان کمک هزینه به تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: امسال به ازای هر تن چغندر قند دو کیلوگرم شکر و ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک به عنوان جایزه تحویل کشاورزان می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی فامنین افزود: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ سطح کشت چغندر قند فامنین ۵۷۰ هکتار بود که با برنامه‌ریزی و هماهنگی با دفتر چغندرکاری تلاش شد امسال عقد قرارداد با توجه به مشکل کم آبی و جلوگیری از گسترش کشت‌های پرآب‌بر و برش اعلام شده در سطح ۴۵۰ هکتار منعقد شود که شاهد کاهش ۲۱ درصدی سطح قرارداد بودیم.

خزایی افزود: دفتر چغندکاری کارخانه قند همدان در فامنین مستقر بوده که حوزه عمل آن فامنین، رزن، کبودرآهنگ، بهار و قهاوند هستند و این دفتر موظف است محصول چغندرقند کشاورزان طرف قرارداد را تحویل کارخانه قند دهد که البته طبق هماهنگی با دفتر چغندرکاری و جلوگیری از افزایش هزینه به دلیل خواب کامیون‌ها، تحویل با نوبت‌بندی و تدریجی به کارخانه انجام می‌گیرد.

وی افزود: چغندرقند به عنوان یکی از محصولات مهم و استراتژیک کشور به شمار می‌رود اما به منظور مدیریت مصرف آب باید از سیستم‌های نوین آبیاری نظیر آبیاری میکرو استفاده شود تا شاهد افزایش بهره وری مصرف آب در تولید این محصول باشیم.

کد خبر: ۱۸۴٬۷۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha