۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
تولید نفت کوره در ایران تا ۷ برابر کشورهای دیگر است| پالایشگاه های قدیمی مانع تولید محصولات با ارزش
عضو اتحادیه صادرکنندکان فرآورده های نفتی

تولید نفت کوره در ایران تا ۷ برابر کشورهای دیگر است| پالایشگاه های قدیمی مانع تولید محصولات با ارزش

هاشمی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با بیان اینکه عمده پالایشگاه ها قدیمی بوده و امکان تولید محصولات با ارزش افزوده بالا را ندارند، گفت: ۲۳ درصد فرآورده ها به نفت کوره تبدیل می شوند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: ابوالقاسم هاشمی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با بیان اینکه حدود ۲۳ فرآورده در پالایشگاه به نفت کوره تبدیل می شود، گفت: عمر بسیاری از پالایشگاه های ما بالا بوده و تکنولوژی به کار رفته بسیار قدیمی است. به عنوان مثال عمر پالایشگاه آبادان به بالای ۹۰ سال رسیده است. همین مساله موجب شده که پالایشگاه های کشور توانایی تولید محصولات با ارزش افزوده بالا را نداشته باشند یا قیمت تمام شده تولیدات آن بالا باشد.

او با بیان اینکه مقدار تولید نفت کوره در پالایشگاه های کشور ما حدود ۵ الی ۷ برابر سایر کشورهاست، افزود: به تازگی در آذربایجان و هند پالایشگاه هایی به بهره برداری رسیده که تنها ۳ درصد فرآورده هایشان به نفت کوره تبدیل می شود.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در پاسخ به برخی ادعاهای مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس گفت: این طور نیست که اجازه تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و تبدیل وی بی و نفت کوره به فرآورده های معمولی در پالایشگاه داده نشود. از آنجایی که پالایشگاه های ما موج چهارمی نیستند، چنین امکاناتی را نداریم. تنها راه کار در شرایط فعلی راه اندازی پالایشگاه های کوچک هاست. سرمایه لازم برای احداث و راه اندازی مینی ریفاینری بسیار کمتر از پالایشگاه های بزرگ است.

سهم ۸۵ تا ۹۰ درصدی دولت از اقتصاد ایران

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سهم دولت از اقتصاد، گفت: حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد اقتصاد ایران در دست بخش خصوصی است. به همین دلیل بیشتر قوانینی که در کشور وضع می شود، مطابق با منافع دولت بوده و در عمل به تاثیر آن بر بخش خصوصی توجهی نمی شود.

تعداد کالاهای خام و نیمه خامی که مشمول پرداخت مالیات بر درآمد می شوند از ۱۴۰ قلم به ۲۹۹ قلم افزایش یافته است. این در حالی است که بسیاری از این کالاهایی که در فهرست جدید قرار گرفته اند؛ محصول نهایی هستند و در گذشته حتی مشمول دریافت جایزه صادراتی می شدند

هاشمی از افزایش تعداد کالاهای صادراتی که مشمول مالیات می شوند، خبر داد و گفت: مجلس تعداد کالاهایی خام و نیمه خامی که باید مالیات پرداخت کنند را از حدود ۱۴۰ قلم کالا به ۲۹۹ قلم کالا افزایش یافته است. این در حالی است که بسیاری از این کالاها محصول نهایی بوده و نمی توان آنها را خام و نیمه خام دانست.

کالاهایی که در گذشته جایزه صادراتی می گرفتند حالا جریمه می شوند

او با بیان اینکه برخی از کالاهایی که در فهرست جدید مجلس قرار گرفته اند، کالاهایی هستند که از پسماند و ضایعات بدست آمده اند، ادامه داد: به عنوان مثال روغن صنعتی که از روغن های استفاده شده یا به اصطلاح روغن های سوخته درست می شود، مشمول مالیات بر درآمد شده اند. این در حالی است که این محصول در گذشته نه تنها معاف از مالیات بود، بلکه جایزه صادراتی هم دریافت می کرد.

در گذشته هزینه انتقال و جابه جایی پول ۳ در هزار بود، اما حالا به دلیل تحریم ها این سهم به حدود ۳ درصد رسیده است

به گفته رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، این مصوبه بعد از گذشت بیش از ۶ ماه از سال ابلاغ شده اما مشمولیت آن از ابتدای سال است. این در حالی است که صادرکنندکان اگر از ابتدای سال در جریان این مصوبه قرار می گرفتند، در انتخابات محصولات صادراتی خود تجدید نظر می کردند.

افزایش ۱۰۰۰ برابری هزینه نقل و انتقال پول

او با بیان اینکه بر اساس این قانون صادرکنندگان باید ۲۵ درصد از درآمد صادراتی خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند، اظهار داشت: این هزینه در شرایطی به صادرکنندگان تحمیل شده که به دلیل شرایط تحریمی هزینه صادرات در ایران بالاست. به عنوان مثال در گذشته هزینه انتقال و جابه جایی پول ۳ در هزار بود، اما حالا این سهم به حدود ۳ درصد رسیده است. افزایش هزینه های صادرات باعث شده که بخش زیادی از بازارهای صادراتی ما توسط رقبای ترک ما تصاحب شود.

کد خبر: ۱۸۴٬۶۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha