۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
سهم اندک معادن خراسان جنوبی از تسهیلات بانکی| مجوز واردات ماشین آلات معدنی اعطا شد
گزارش خبری بازار؛

سهم اندک معادن خراسان جنوبی از تسهیلات بانکی| مجوز واردات ماشین آلات معدنی اعطا شد

بیرجند- سهم اندک معادن خراسان جنوبی از تسهیلات بانکی از مهمترین گلایه های فعالان این حوزه است.

بازار، گروه استان ها: بارها و بارها گفته شده که خراسان جنوبی قطب معدنی شرق کشور محسوب می شود و حتی از این دیار به عنوان عسلویه معدنی یاد شده است.

اما به نظر می رسد توجه به ظرفیت‌های معدنی خراسان جنوبی بیش از آنکه در عرصه عمل و میدان باشد بر روی کاغذ و در ادبیات و سخنان مسئولین مشاهده می شود.

نیاز واحدهای معدنی به سرمایه در گردش

به عنوان مثال یکی از گلایه های همیشگی معدن کاران سهم اندک آنان از تسهیلات شبکه بانکی در خراسان جنوبی است در حالی که معدن کاران استان به نقدینگی فوق العاده ای نیاز دارند.

احمد پروین نائب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند در این زمینه ظهر دوشنبه در جلسه بررسی و رفع موانع معدن کاران گفت: معدن از پیشروان های اقتصادی خراسان جنوبی است اما سهم برخورداری آنان از منابع بانکی بسیار پایین است.

وی با اشاره به اینکه از بانک ها درخواست داریم که پروانه های معدنی را به عنوان وثیقه قبول کنند، اظهار کرد: تا چندی قبل در زمینه وارد کردن ماشین آلات معدنی ممنوعیت داشتیم ولی اکنون این اجازه داده شده است.

پروین بیان کرد: اکنون که دولت مجوز واردات ماشین آلات معدنی را صادر می کند از بانک ها درخواست داریم که پروانه های معدنی را به عنوان وثیقه قبول کنند تا بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

تأمین اعتبار خرید ماشین آلات در توان بخش خصوصی نیست

وی با تأکید بر اینکه چون تأمین اعتبار خرید ماشین آلات از عهده بخش خصوصی بر نمی آید، افزود: در این راستا منابع بانکی باید به کمک بخش خصوصی در حوزه معادن بیایند.

پروین بر حمایت و تقویت معادن کوچک خراسان جنوبی تأکید کرد و بیان کرد: من در این جلسه به عنوان صدای واحدهای کوچک معدنی خراسان جنوبی حضور پیدا کرده ام چرا که واحدهای بزرگ صدایشان شنیده می شود.

نائب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند از بانک های خراسان جنوبی خواست موانع جلوی فعالیت معادن را رفع و بیش از گذشته با معدن کاران همراهی داشته باشند.

وی یادآور شد: باز هم تأکید می کنم که سهم معادن و واحدهای کوچک معدنی از تسهیلات بانکی باید بیش از این باشد.

توجه به قوانین بالا دستی در اعطای تسهیلات

محمد علی زرنگ دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان جنوبی نیز در این جلسه بیان کرد: بارها گفته ایم که خراسان جنوبی به واسطه ظرفیت‌های معدنی عسلویه معدنی شرق کشور است که باید از این ظرفیت ها استفاده کرد.

وی گفت: ما در مجموعه بانکی خراسان جنوبی خواهان همکاری با معادن و فعالان این بخش هستیم ولی به طور طبیعی باید قوانین بالادستی را نیز در نظر بگیریم.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان جنوبی ادامه داد: سهم معادن خراسان جنوبی از تسهیلات شبکه بانکی که در گذشته بسیار کم بوده افزایش یافته است.

افزایش سهم معادن از تسهیلات شبکه بانکی

زرنگ اظهار کرد: سهم معادن خراسان جنوبی از تسهیلات بانکی از ۶ درصد به ۱۲ درصد افزایش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه ما در سیاست گذاری و اعطای تسهیلات تابع قوانین بالادستی هستیم، بیان کرد: در حال حاضر رویکرد شبکه بانکی کشور بر اساس سیاست های بالا دستی تأمین مالی طرح ها و واحدهای صنعتی و معدنی از طریق روش هایی چون انتشار اوراق گام است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان جنوبی با بیان اینکه به بسیاری از معادن بزرگ خراسان جنوبی بحث استفاده از اوراق گام را پیشنهاد داده ایم، گفت: ما در تزریق اوراق گام برای حمایت از واحدهای معدنی و صنعتی مشکلی نداریم.

یک گلایه از واحدهای معدنی

زرنگ ادامه داد: سرمایه‌گذاران زیادی در حوزه معدن از بانک‌های استان تسهیلات دریافت کرده‌اند اما منابع خود را اینجا هزینه نمی‌کنند و گردش حساب آنها خارج از استان است.

وی یادآور شد: براساس مواد قانونی، شرکت‌های بزرگی که در هر محلی فعالیت می‌کنند مکلف به هزینه‌کرد منابع خود در همان استان هستند اما این مهم محقق نمی‌شود.

کد خبر: ۱۸۴٬۶۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha