۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
بازار دارو در دست دولت و مجلس| مصوبات ارزش افزوده دارو با ۸ ماه تاخیر به اجرا درآمد
رئیس سندیکای داروهای انسانی مطرح کرد

بازار دارو در دست دولت و مجلس| مصوبات ارزش افزوده دارو با ۸ ماه تاخیر به اجرا درآمد

عبده زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی به بازار گفت: اگر در روند تامین دارو خللی مشاهده می شود نتیجه سیاست های دولت و مجلس است، وگرنه تولید کننده فقط می خواهد تولید کند.

بازار؛ گروه صنعت: همین اواسط هفته گذشته بود که دارایی بعد از ورود مجلس و دولت به موضوع کمبود آنتی بیوتیک استعفا داد و جای او محمود بیگلر سرپرستی این سازمان را بر عهده گرفت و به سرعت دستور واردات ۵۰ تنی دارو صادر و شبانه حجم قابل توجهی از انواع دارو از گمرک ترخیص شد.

داروهایی که بخشی از آن ها در ردیف انواع آنتی بیوتیک ها قرار می گیرد اما چالش بازار را با توجه گستردگی کمبودها برطرف نمی کند. بنابراین نیاز است برای رفع کامل چالش های بازار دارو، مشکلات تولید هم به طور کامل مرتفع شود تا خطوط تولید به روند عادی خود برگردد و بخشی از بار تامین دارو از این طریق رفع شود.

البته این بازگشت نیازمند تصمیماتی در دولت و مجلس است که به گفته کارشناسان اول سال باید گرفته می شد اما با تاخیر هشت ماهه، وضعیت دارو را به این روز انداخته است. محمد عبده زاده، رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در خصوص علل کمبود دارو و تصمیماتی که باید در دولت و مجلس گرفته شود تا در روند درمان مردم خللی ایجاد نشود و دستاوردهای تولید داخلی نیز از بین نرود در گفتگو با بازار توضیح می دهد.

* وضعیت دارو بعد از اینکه دکتر دارایی استعفا داد به کدام سمت و سو رفته و آیا وعده ای یا تغییری قابل توجهی شاهد هستید یا نه؟

دو سه روز است که دکتر بیگلر به عنوان سرپرست سازمان غذا و دارو فعالیت خود را آغاز کرده است و بازخوانی ها را به سرعت انجام می دهد. او این روزها بیشتر وقت خود را در راستای تامین دارو صرف می کند. بنابراین برای مشاهده تغییرات کمی زود است و باید کمی بیشتر صبر کرد.

* فکر می کنید با حضور سرپرست جدید سازمان غذا و دارو چه ساز و کاری باید در نظر گرفته شود تا چالش های صنعت دارویی کاهش یابد و تولیدکنندگان به روال طبیعی خود برگردند و در آینده فقط یک کشور وابسته به واردات نباشیم؟

تولیدکننده چه چیزی می خواهد؟ تولیدکننده فقط می خواهد تولید را انجام دهد. بنابراین هر تولیدکننده و بنگاهی با توجه به اینکه فعالیت اقتصادی دارد می خواهد یک محصولی را تولید کند و با توجه به اینکه در بازار سرمایه حضور دارد و سهامی عام هست و سهام دار دارد و نیازمند سود دهی است. بنابراین تولیدکننده باید سود قانونی که قانون مشخص کرده را دریافت کند. همچنین تمام زیرساخت های قوانین وزارت بهداشت، مجلس و کل دولت و همگی باید این قوانین را حمایت کند.

وقتی تولید دچار وقفه می شود و یا مشکلی پیش می آید در نتیجه سیاست های قبلی دولت و مجلس است

از این رو در صورتی که می بینیم تولید دچار وقفه می شود و یا مشکلی پیش می آید به طور حتم این موضوع ریشه در تصمیمات بخش های دولتی دارد؛ یعنی وقتی دارویی دچار کمبود می شود در نتیجه سیاست های قبلی دولت و مجلس است. ضوابطی که باید به موقع ابلاغ می شده، نشده و غیره همگی نشان دهنده این است که خللی در این ساختار دولتی است. در غیر این صورت اگر بستر فعالیت تولیدکننده فراهم باشد، آن ها برای سود خودشان هم سعی می کنند تولید را ادامه دهند.

* چه انتظاری از دولت و مجلس دارید تا حداقل با ریاست جدید سازمان غذا و دارو این چالش ها برطرف شود و تولید به روال عادی خود برگردد؟

تمام درخواست ها و پیشنهادات را از اول سال به صورت مکرر هم برای دولت ارسال کرده ایم و هم برای مجلس فرستاده ایم تا صنعت و بازار دارو به مشکل نخورد و مردم در روند درمان با کمبود دارو مواجه نشوند، مصوباتی که از اول سال باید در خصوص ارزش افزوده، تسهیلات بانکی، ترخیص از گمرک و غیره ابلاغ می شد، همگی را از اول سال پیشنهاد کرده بودیم اما به تازگی در یک هفته گذشته و این هفته مصوبات مذکور بعد از هشت ماه به مرحله ابلاغ رسیده است.

اگر درباره هشدارهایی که از اول به متولیان داده بودیم، تعهد کرده بودند با چنین مشکلاتی مواجه نمی شدیم و دارو کمیاب نمی شد

یعنی اگر درباره هشدارهایی که از اول به متولیان داده بودیم، تعهد کرده بودند با چنین مشکلاتی مواجه نمی شدیم. همچنین موضوع ارزش افزوده کالاهای اساسی متعلق به ماه های فروردین و اردیبهشت ماه بود که سران قوا تصویب کردند یک درصد باشد. در صورتی که ارزش افزوده دارو را همان موقع انجام ندادند. همچنین وزارت بهداشت اعلام می کند که بیش از ۶۰۰ میلیون دلار دارو و ماده اولیه در گمرک رسوب کرده، بنابراین بخشی از کمبودها مرتبط با همین موضوع است که اگر ترخیص می شدند الان وضعیت این نبود. اگر این ارزش افزوده زودتر ابلاغ می شد تکلیف داروسازان و بازار دارو این نبود.

* طرح دارویار چرا به اینجا رسید که برخی از احتمال شکست آن سخن گفتند؟

در مورد طرح دارویار وزارت بهداشت تمام پیش بینی ها را کرده بود اما این موضوع یک کار فرا بخشی و بین بخشی است که یکسری سازمان ها و نهادها هم تعهداتی داشتند که باید انجام می شد. بنابراین تمام این ناهماهنگی ها دست به دست هم داد و به کمبود دارو منتهی شد.

با بخش نامه هایی که در وزارت بهداشت ابلاغ شده وضعیت دارو در روزهای آینده قدری بهبود می یابد

الان در وزارت بهداشت خیلی از بخش نامه ها ابلاغ شده و با تلاشی که در این وزارت خانه انجام می شود به نظر می رسد در روزهای آینده قدری وضعیت دارو به شرایط عادی برگردد و از کمبودهای دارویی کاسته شود.

* با توجه به گفته هایتان مواد اولیه و داروهایی که در گمرک بود اکنون ترخیص شده یا نه؟ همچنین در مورد اعتبارات بانکی چه تصمیماتی گرفته شده؟ آیا اعتبارات بانکی که قبل تر چالش بود که حتی مطالبق سال گذشته هم تخصیص داده نشده اختصاص داده شد؟

پاسخ بخش نخست سوالتان را باید از سازمان غذا و دارو یا گمرک دریافت کنید و اطلاعاتی در این حوزه اکنون در دست ندارم. اما در مورد بخش دوم، دستورالعمل تخصیص اعتبارات بانکی ابلاغ شده است اما هنوز هیچ بانکی اجرا نکرده است.

کد خبر: ۱۸۴٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha