بخش خدمات بزرگ‌ترین قربانی محدودسازی اینترنت
اتاق ایران بررسی کرد

بخش خدمات بزرگ‌ترین قربانی محدودسازی اینترنت

بررسی‌ها نشان می‌دهد: بخش خدمات با سهم ۵۳ درصدی از تولید ناخالص ملی به عنوان بخشی که بیشترین وابستگی را به اینترنت دارد، بزرگ‌ترین قربانی اعمال فیلرتینگ و محدودسازی اینترنت در دوره اخیر بوده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، فیلترینگ و محدودسازی اینترنت اقتصاد کشور را با چالش مواجه کرده است. شاهد این مدعا اعداد و ارقام مختلفی است که از آثار زیان‌بار اعمال این محدودیت‌ها در حال انتشار است. همانطور که امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین اعلام کرده «همه کسب‌وکارها در کشور به دلیل قطعی اینترنت بین ۵ تا ۱۰۰ درصد دچار آسیب شده‌اند» بنابراین میزان خسارت وارد شده به بخش‌های مختلف اقتصادی ناشی از قطع محدودسازی اینترنت یکسان نیست.

در میان بخش‌های مختلف اقتصاد، بخش خدمات بیشترین وابستگی را به اینترنت دارد و طبیعی است که زیان این بخش بیش از سایر بخش‌های اقتصادی باشد. طبق آخرین گزارش بانک مرکزی سهم بخش خدمات از تولید ناخالص داخلی تا پایان سال ۱۴۰۰ رقمی معادل ۴۰۳ هزار میلیارد تومان بوده است. بنابراین این بخش با حدود ۵۳ درصد بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی در میان بخش‌های مختلف اقتصاد را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که همین سهم در سال پایانی دهه ۸۰ حدود ۳۹ درصد بوده است. بر همین مبنا می‌توان گفت که بخش خدمات، جایگزین سهم گروه صنعت در اقتصاد ایران در طول یازده سال گذشته شده است. بنابراین نمی‌توان به سادگی از کنار اعمال محدودیت برای این بخش عبور کرد.

این نکته‌ای است که حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق ایران نیز چندی پیش در افتتاحیه رویداد کیش اینوکس به آن اشاره کرده بود: «بالغ بر ۵۰ درصد کل تولید ناخالص داخلی کشور به حوزه خدمات معطوف می‌شود که اگر سهم فعالیت‌هایی چون عمده‌فروشی، خرده‌فروشی، حمل‌ونقل، حوزه‌های مالی و بیمه، خدمات اداری و پشتیبانی، املاک و مستغلات را در تولید ناخالص داخلی حدود ۴۰ درصد در نظر بگیریم و اگر قطعی اینترنت یک درصد از تولید بخش‌های نامبرده را بکاهد، اقتصاد ایران ۰.۴ درصد کوچک‌تر می‌شود.»

کد خبر: ۱۸۴٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha