۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
برای تولید باید استخوان خورد کرد| تامین مواد اولیه کارخانه های ظروف چینی از ضایعات گوشت
بانوی کارآفرین در گفت‌وگو با بازار مطرح کرد؛

برای تولید باید استخوان خورد کرد| تامین مواد اولیه کارخانه های ظروف چینی از ضایعات گوشت

مشهد- تولید ظروف چینی از پودر استخوان یکی از فعالیت‌هایی است که در خراسان رضوی رواج دارد اما باوجوداین گرانی تحریم و کمبود ضایعات برای تولید و تامین مواد اولیه باید همه جوره استخوان خورد کرد.

بازار گروه استان‌ها: این روزها کار برای تولیدکنندگان بیش از هر زمان دیگری سخت است لذا تأمین مواد اولیه گرفته تا زمانی که محصول قرار از است از کارخانه خارج شود برای هر مرحله باید خون‌دل خورد و موانع بسیاری را پشت سر گذاشت.

در ادامه سلسله مصاحبه‌های انجام‌شده توسط بازار در خراسان ضوی این بار به سراغ یکی از بانوان صنعتگر در مشهد مقدس رفتیم که از ضایعات استخوان و فراوری آن‌ها خوراک دام و هم‌چنین مواد اولیه تولید ظروف چینی تولید می کند.

* لطفاً خودتان را معرفی بفرمائید

زهرا رام ، متولد ١٣۶٧ ، ساکن مشهد و عضو هیئت‌مدیره الماس نوین شرق

* واحد صنعتی شما چه محصولی را تولید می‌کند؟

این واحد تولیدی با استفاده از ضایعات گوشت که شامل استخوان‌های آن است، تولید پودر استخوان می‌کند که این محصول در سال‌های گذشته به‌عنوان خوراک دام مورداستفاده قرار می‌گرفت اما از سال ١٣٩۶ برای مواد اولیه ظروف چینی-استخوانی به نام «بن چاینا» نیز استفاده می شود.

لازم به ذکر است ۸۵ درصد از مواد اولیه موردنیاز برای تولید ظروف بن چاینا ، پودرهای استخوان است .درواقع این واحد مشغول به تولید، از طریق ضایعات است تا از مواد دورریز و ضایعات بهترین استفاده انجام شو دو همچنین بتواند از طریق آن به اقتصاد جامعه نیز کمک کرد .

* این مجموعه چند سال است که در این حوزه فعالیت دارد؟

مجموعه تولید پودر استخوان الماس نوین حدود ٣۵ سال گذشته به دست پدرم علی رام تأسیس شد که این واحد به همراه برادرانم در بخش‌های مختلف مشغول به تولید پودر استخوان برای خوراک دام و ماده اولیه ظروف چینی- استخوانی است .

برای تولید باید استخوان خورد کرد| تامین مواد اولیه کارخانه های ظروف چینی از ضایعات گوشت

در حال حاضر در شرق کشور تنها واحدی که پودر استخوان را به این صورت تولید می‌کند،کارخانه الماس نوین شرق است که این عنوان در مجوز این مجموعه نیز ذکرشده است.

* مراحل تولید پودر استخوان به چه شکل است؟

ضایعات گوشت از سطح شهر مشهد و دیگر شهرها جمع‌آوری‌شده و به کارخانه منتقل می‌شود سپس استخوان‌ها طی دو مرحله پخت شده و برای از دست دادن کربن خود در فضای باز قرار داده می‌شود تا در مجاورت هوای آزاد باشد، پس‌ازآن داخل کوره رفته و از آن استخوان سخت، محصولی بسیار نرم و پوک تولید می‌شود ،سپس این استخوان‌ها آسیاب شده و پودر استخوان به دست خواهد آمد.

* چقدر برای این کار سرمایه‌گذاری لازم است؟

با توجه به اینکه این واحد حدود سه دهه گذشته به دست پدرم تأسیس شد، آمار دقیقی از میزان سرمایه‌گذاری نمی توانم ابراز کنم اما در سال ١٣٩٩ که تولید کارخانه از حالت سنتی به صنعتی تغییر کرد هزینه‌های زیادی برای اخذ مجوزهای مربوطه و ایجاد تغییراتی در کارخانه شد، مانند اخذ مجوز از دامپزشکی برای ورود مواد اولیه و ساخت سوله‌ها با استانداردهای قیدشده در قوانین که حدود سه میلیارد تومان در این بخش‌ها هزینه شد.سپس در سال ١۴٠١ چند دستگاه جدید خریداری و به کارخانه اضافه شد که قیمت این دستگاه‌ها نیز حدود سه میلیارد تومان است.

به‌طورکلی می‌توان، گفت در حال حاضر ورود به این حوزه نیازمند حداقل هشت میلیارد تومان سرمایه است.به‌طور مثال در این زمینه دیگ‌های بخار با ظرفیت‌های بسیار بالا لازم است، چراکه بارها حجم‌های بسیار بالایی دارند و یک‌بار با وزن دویست کیلو حجمی حدود یک و نیم تن را اشغال می‌کند.همچنین قسمت‌های مربوط به رعایت بهداشت نیز بسیار مهم و همراه با هزینه بسیار بالا است.

* برای چند نفر اشتغال ایجاد کردید؟

در این واحد به‌طور مستقیم برای ١٢ و به‌طور غیرمستقیم برای ٣٢ نفر اشتغال‌زایی ایجادشده است.

* با چه مشکلاتی در مسیر تولید دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟

ابتدا تولیدات در این واحد به‌صورت سنتی انجام می‌شد، سپس در سال ١٣٩٧ این واحد در بحث فروش با مشکلات زیادی مواجه شد و حدود ٩٠٠ تن از تولیدات سه سال، در انبار این مجموعه باقی‌مانده بود و مشکل اصلی که وجود داشت این بود که این واحد به دلیل سه دهه قدمت،هنگامی در بحث فروش با مشکل مواجه شد، برای سراپا نگه‌داشتن کارخانه ،مواد اولیه خریداری می‌شد و پس از تولید، تولیدات در انبار نگهداری می‌شد.

برای تولید باید استخوان خورد کرد| تامین مواد اولیه کارخانه های ظروف چینی از ضایعات گوشت

پس‌ازآن من با توجه به تجربه تولید در واحد صنعتی دیگر ابتدا وارد قسمت فروش شدم و در مدت هشت ماه این ٩٠٠ تن را وارد بازار کرده و به فروش رساندم. پس‌ازآن هشت ماه، خوشبختانه انبار تولیدات به‌طور کامل تخلیه شد و تولیدات به فروش رسید.هنگامی‌که تولیدات به فروش رسید و درآمد آن به کارخانه بازگشت، من طی دو سال آن را از واحدی سنتی به صنعتی تبدیل کرده و مجدد برای خرید مواد اولیه نیز اقدام کردم .

پس از تبدیل‌شدن کارخانه به واحدی صنعتی میزان تولید را افزایش داده و تولید را به چهار برابر گذشته رساندیم .

متأسفانه مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که شاهد تولید پودر استخوان بدون مجوز و باکیفیت‌های نامطلوب باقیمت پایین‌تر هستیم که این اتفاق باعث تشنج در بازار فروش می‌شود.

* پودر های استخوان بازاری و بدون مجوز چه معایبی دارند؟

به‌طور مثال اگر این پودرها در حالت استاندارد با فسفر ١٧ وارد بازار می‌شود پودرهای استخوانی که باقیمت و کیفیت پایین‌تر وارد بازار می‌شود، فسفر آن ١١ است و با اختلاف قیمت حدود ده هزار تومان بین محصولات باکیفیت متفاوت توجیه بازار فروش برای تفاوت و کیفیت محصولات باکیفیت بالاتر کار بسیار دشواری است.

البته به‌طورقطع استفاده از پودرهای استخوان باکیفیت پایین‌تر جواب دهی مطلوبی نخواهد داشت و خوشبختانه واحد صنعتی ما مشتری خود را دارد به‌طور مثال کارخانه جات چینی-استخوانی دارای کوره‌های با درجه ١٢٠٠ درجه بیسکوئیتی می‌باشند ولیکن باید این استخوان‌ها در کوره با درجه حرارت ١١٠٠ درجه گرما دیده و پخت مناسبی داشته باشد تا بتواند در کوره‌های تولید این ظروف چینی دوام خوبی داشته باشد .

اگر استخوان لاشه دام ،نامناسب بوده و پخت مناسبی در کوره و یا دیگ بخار نداشته باشد، پوک شده و در کوره ١٢٠٠ درجه جواب دهی مطلوبی نخواهد داشت.

آزمایش‌ها مربوط به این پودرهای استخوان به‌طور کامل در واحد ما انجام می‌شود تا بهترین کیفیت را برای تولید این ظروف داشته باشد.شرکت‌های تولیدکننده این ظروف شامل ویستا ، توس چینی و ... می‌باشند که این شرکت‌ها در ابتدا مواد اولیه خود را از کشورهای دیگر وارد می‌کردند اما پس از آشنایی با واحد صنعتی ما مواد اولیه موردنیاز را از این واحد خریداری می‌کنند.

* تحریم‌ها چه اثری بر روی کار و فعالیت شما داشته است؟

شروع تحریم‌ها و شرایط نامساعد اقتصادی، تأثیرات منفی و افزایش ناگهانی قیمت‌ها را در پی داشت ازجمله این تأثیرات می‌توان به کاهش استفاده مردم از گوشت اشاره کرد که به همان نسبت شاهد کاهش ضایعات گوشت و کمبود مواد اولیه برای تهیه پودراستخوان نیز بودیم.

به‌طور مثال در چندین سال گذشته ما این ضایعات را بدون هزینه و یا با هزینه‌های خیلی کم در حدود کیلویی صد الی دویست تومان خریداری و یا در برخی موارد سالیانه هزینه‌ای را پرداخت می‌کرده‌ایم اما در حال حاضر هزینه پرداختی برای هر کیلو از این ضایعات بسیار افزایش‌یافته است.

شروع تحریم‌ها و شرایط نامساعد اقتصادی، تأثیرات منفی و افزایش ناگهانی قیمت‌ها را در پی داشت ازجمله این تأثیرات می‌توان به کاهش استفاده مردم از گوشت اشاره کرد که به همان نسبت شاهد کاهش ضایعات گوشت و کمبود مواد اولیه برای تیهه پودر استخوا بودیم

* برای تهیه مواد اولیه چه مشکلاتی دارید و افزایش قیمت‌ها برای شما چه مشکلاتی را ایجاد کرده است؟

مواد اولیه این واحد استخوان‌های دورریز تمامی واحدهای مرتبط مانند قصابی‌ها،کشتارگاه‌ها و ... است. در رابطه باقیمت این مواد اولیه باید گفت هر قسمت از این مواد دورریز قیمت متفاوتی دارد به‌طور مثال قیمت قلم گاو از دیگر قسمت‌ها گران‌تر است اما به‌طور متوسط قیمت آن از کیلویی هزار و پانصد تومان تا پنج هزار تومان است.

* تا چه میزان دولت از محصولات تولیدی شما حمایت کرده است؟

این واحد تاکنون تسهیلاتی از جهاد کشاورزی اخذ کرده است که علی‌رغم پیگیری‌های فراوان مبلغ آن با توجه به هزینه‌های بسیار بالا کارخانه ناچیز بوده است و در آخر باید گفت، توقعی از دولت نیست، چراکه در آخر فقط به دست تولیدکننده کار انجام می‌شود و تولیدکنندگان باید دستشان را به‌زانو خود گرفته و بلند شوند.

* بن چینا یا چینی استخوانی چه مزایایی نسبت به سایر ینی ها دارد؟

بن چاینا از خاک رس سرامیکی نیمه شفاف که دارای حداقل ۲۵ درصد خاکستر استخوان (استخوان گاو نر) است ساخته می‌شود. در انگلستان میزان خاکستر استخوان حداقل باید ۵۰ درصد باشد تا به آن چینی استخوانی گفته شود. بن چاینا در حقیقت پرسلین است که حاوی خاکستر استخوان است. از ویژگی‌های بن چاینا سفت و سخت بودن، سفیدی و عبور نور از آن است.
برای تشخیص چینی استخوانی از سایر ظروف می‌توانید چینی استخوانی را در مقابل نور بگیرید. اگر انگشتان‌تان را از پشت ظرف ببینید این ظرف چینی استخوانی است.

بن چاینا با کیفیت عالی حداقل دارای ۳۰ درصد خاکستر استخوان است. از این چینی‌ها می توان برای مصارف روزانه استفاده کرد اما بیشتر از این نوع چینی ها در میهمانی های رسمی استفاده می‌شود. چینی استخوانی سبک تر، قوی تر و گران تر از پرسلین است.

افزودن خاکستر استخوان به مواد اولیه، به ظروف چینی استخوان رنگ سفید شیری می‌دهد، همچنین این ظروف از سایر محصولات چینی و سرامیکی سبک‌تر هستند، این ویژگی‌ها باعث محبوبیت بیشتر چینی استخوانی می‌شود.

با این وجود که این ظروف سبک، نیمه شفاف و شکننده به نظر می‌رسند، در عین حال قوی‌ترین ظروف چینی هستند. امتیاز مقاومت در برابر سایش، آن را به گزینه‌ای مطلوب و عالی برای ظروف پذیرایی، هتل‌ها، سالن‌های غذاخوری و استفاده روزانه تبدیل کرده است.

کد خبر: ۱۸۴٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha