۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
بانک مرکزی محکوم شد| پرداخت ارز به قیمت رسمی برای بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی
خبری خوش برای سهامداران «ونیرو»

بانک مرکزی محکوم شد| پرداخت ارز به قیمت رسمی برای بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی

بر اساس حکم دیوان عدالت اداری بانک مرکزی موظف به پرداخت ارز به قیمت رسمی به شرکت انرژی گستر جم برای پرداخت اقساط بدهی صندوق توسعه ملی شده است.  

بازار؛ گروه آب و انرژی: بانک مرکزی طی حکمی از سوی دیوان عدالت اداری محکوم به پرداخت ارز به قیمت مبادله ای به یکی از نیروگاه های بدهکار به صندوق توسعه ملی شد. به گفته حسنعلی تقی زاده مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نیرو، تمام نیروگاه هایی که از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کرده بودند بعد از رشد قیمت ارز در سال های ۹۷ و ۹۸ در بازپرداخت تسهیلات با مشکل مواجه شدند. یکی از ۶ نیروگاهی که دچار مشکل جدی بود، شرکت انرژی گسترش جم بوده است. (گفتنی است که شرکت انرژی گستر جم سهامدار عمده نمادهای ونیرو و وهور است.)

به گفته او، قرار بود که بانک مرکزی ارز به قیمت مبادله ای و رسمی در اختیار شرکت های دریافت کننده تسهیلات قرار دهد تا قادر به بازپرداخت اقساط خود باشند. اما این اقدام از طرف بانک مرکزی صورت نگرفت و ناچار به شکایت در دیوان عدالت اداری شدیم.

آنگونه که تقی زاده می گوید در دیوان عدالت اداری رای بدوی و تجدید نظر به نفع این شرکت صادر شده و حکم اجراییه هم هفته گذشته گرفته شده است. حالا بانک مرکزی یک ماه فرصت دارد که مطابق با سررسید اقساط ارز با نرخ رسمی در اختیار ما قرار دهد تا بدهی صندوق توسعه ملی را بپردازیم.

او همچنین میزان تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی را ۲۶۰ میلیون یورو اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ونیرو همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بورس به هیچ وجه در وضعیت خوبی نیست و از بازارهای موازی خود عقب مانده است.

تقی زاده همچنین گفت: درآمدهای یک واحد نیروگاهی در تمام مدت ۵ سال قرارداد ECA که با وزارت نیرو دارد، حتی ۲۰ درصد اقساط ما را هم پوشش نمی دهد. بعد از ۵ سال هم ناچار هستیم برق خود را در بازار رقابتی عرضه کنیم که قیمت امروز آن حدود ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو وات است.

کد خبر: ۱۸۴٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha