۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
کاشت مکانیزه نیازمند ترویج | دولت پیشگام شد
بازار گزارش می‌دهد؛

کاشت مکانیزه نیازمند ترویج | دولت پیشگام شد

سمنان- یکی از مسائلی که در ارتقای بهره‌وری کشاورزی استان سمنان مطرح شده، مقوله کشت مکانیزه است اما کارشناسان اعتقاد دارند که بدون ترویج و حمایت، نمی‌توان در این مقوله موفق بود.

بازار، گروه استان ها: سال ها است که درباره مکانیزاسیون کشاورزی در استان سمنان بحث می شود مباحثی جدی و کاربردی که از برنامه‌ریزی تا حمایت و اجرا و از تامین لوازم و تجهیزات تا فروش و خدمات، نقل محافل اقتصادی استان هستند. برخی اعتقاد دارند که ما در مکانیزه کردن کشاورزی، همچنان با شرایط مطلوب هم فاصله داریم چه برسد به ایده‌آل و برخی دیگر اعتقاد دارند که بنا به اقتضادی استان تا همین میزان پیشرفت صنعتی نیز جای خوشحالی دارد.

مشکل اما اینجا است که تعریف مکانیزه کردن در نگاه دولتی ها همان استفاده از کمباین، تراکتور، بذر پاش و تیلر و ... است در حالی که کارشناسان اعتقاد دارند که دنیا مدت ها است از این مقوله عبور کرده و به پهپادهای سمپاش و بذافشان و آفت کش، ادوات کشاورزی خودران و هوش مصنوعی رسیده است لذا به کار گیری کمباین و بذرافشان در واقع همان کشاورزی سنتی در تعریف امروز محسوب می‌شود.

مزیت‌های کشاورزی استان سمنان

علی‌رغم اینکه اظهار نظرها درباره چگونگی کشاورزی مکانیزه فراوان و متعدد به نظر می‌رسد، نظرات درباره چرایی و کاربرد آن یکسان و واحد است. همه اذعان دارند که ارتقای بهره‌وری ساده‌ترین مزیت و برتری است که کشاورزی مکانیزه به استان سمنان هدیه می‌دهد اما برای نیل به اهداف مطروحه در کشاورزی مکانیزه ابتدا باید برنامه ریزی دقیق و اجرای مناسب را در دستور کار قرار داد.

تعریف مکانیزه کردن در نگاه دولتی ها همان استفاده از کمباین، تراکتور، بذر پاش و تیلر و ... است

استان سمنان در بخش مزیت‌های اقتصادی که خبرگزاری بازار در روزهای گذشته نیز به صورت اختصاصی و مفصل به آن پرداخته، کمبودی ندارد اما مشکل دقیقا برنامه ریزی و نحوه اجرای برنامه ها مبتنی بر توسعه مزیت هایی مانند کشاورزی است. برنامه ای که در آن همه جوانب در نظر گرفته و بتوان با استفاده از آن ارتقای تولید را شاهد بود.

وب سایت سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان چند روز قبل نوشت: در اجرای سیاست‌های دولت در رابطه با تحقق برنامه‌های بخش کشاورزی، بانک کشاورزی مبلغ پنج هزار میلیارد تومان از محل منابع بانک برای پرداخت تسهیلات بدون محدودیت، با نرخ ترجیحی ۱۵ درصد که سه درصد کمتر از نرخ سود رایج کشور است در چارچوب مقررات با هدف تجهیز و نوسازی ناوگان و افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در کشور اختصاص داده است.

کاشت مکانیزه نیازمند ترویج | دولت پیشگام شد

تسهیلات می دهیم

این ها نشان می دهد که دولت در مکانیزه کردن پیشگام شده است آنطور که معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به اینکه مکانیزاسیون در زمره تاکیدات این سازمان بوده تا جایی که امروز ۹۰ درصد فرایند کشت در استان به این سبک دنبال می‌شود، می‌گوید: ما در بخش برداشت نیز شاهد مکانیزه کردن ۷۰ درصد فرایندها هستیم که توانسته ارتقای بهره وری را نیز افزایش دهد.

۹۰درصد فرایند کشاورزی استان سمنان مکانیزه است

لطف الله رضایی انجام عملیات کشت در زمان مقرر و بهینه را از جمله مزیت های حرکت به سمت مکانیزه شدن دانست و تاکید کرد: ما در استان با ارائه تسهیلات مکانیزه کردن کشاورزی و خرید ادوات تلاش داریم تا ضریب مکانیزه کردن کشاورزی را ارتقا دهیم که در سال های اخیر این مهم، محقق شده است.

وی با بیان اینکه مکانیزه کردن سبب می‌شود تا شاهد ارتقای کیفی و کمی محصولات کشاورزی در استان سمنان باشیم که در این راه، شرکت های دانش بنیان در سالی که به همین نام نامگذاری شده، می توانند کمک حال ما باشند، افزود: ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید ماشین آلات و ادوات کشاورزی در استان در نظر گرفته شده تا بتوانیم ضریب مکانیزاسیون را در کشاورزی استان ارتقا دهیم.

نیاز به ترویج قوی

اما آنطور که کارشناس کشاورزی به خبرنگار بازار، می گوید: مکانیزه کردن ابتدا نیازمند ترویج قوی است یعنی کشاورزان در واقع بدانند که اهمیت مکانیزه کردن چیست و در ضمن بتوانند از آن استفاده کنند ما ابتدا باید ترویج جهاد را تقویت کنیم تا غولی که کشاورزان استان از مکانیزاسیون در نظرشان ساخته اند، کمی تلطیف شود چرا که وقتی صحبت از مکانیزه کردن می‌شود، هزینه‌های میلیاردی در نظر کشاورزان تداعی می شود حال آنکه اینطور نیست.

محمد تقی رضوانی با بیان اینکه استفاده از پهپادها برای سمپاشی، بذرافشانی، رصد و نظارت مزارع، آفت کش ها، دستگاه های مرتبط با توپوگرافی زمین برای ارتقای بهینه روش های آبیاری و ده ها مورد دیگر شاید در نگاه اول پرهزینه باشند اما راهکارهای متعددی برای تامین این هزینه‌ها وجود دارد، ابراز کرد: یکی از آنها تجمیع اراضی کشاورزی مردم و اصطلاحاً سرشکن کردن هزینه‌ها است.

وی با بیان اینکه کشاورزان نیاز به خرید ادوات مجهز مانند پهپهاد ندارند بلکه اگر گروهی از کشاورزان در قالب تعاونی هایی گرد هم بایند به راحتی می توانند هزینه‌ها را سرشکن و یک پهپاد را کرایه کنند، ابراز کرد: از سوی دیگر دولت هم باید در کنار تسهیلات مشوق هایی نیز برای کشاورزان در نظر بگیرد برای مثال می‌توان به افزایش ضریب خرید تضمینی گندم به میزان مثلاً ده درصد برای مزارع مکانیزه اشاره کرد اما تمام اینها به مقوله ترویج باز می‌گردد چرا که ذهنیت کشاورزان باید ابتدا آماده باشد.

کاشت مکانیزه نیازمند ترویج | دولت پیشگام شد

جلوگیری از سرمازدگی و خشکسالی

یک کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، بیان کرد: مکانیزاسیون نه تنها الزام بلکه اجبار برای استان سمنان است چرا که سرمازدگی و خشکسالی سال ها است که مزارع و باغات ما را نابود کرده و عملاً دستان مان در برابر این تهدیدات طبیعی بالا است. حال آنکه مکانیزه کردن می تواند به کمک ما بیاید.

کشاورزان نیاز به خرید ادوات مجهز مانند پهپهاد ندارند بلکه اگر گروهی از کشاورزان در قالب تعاونی هایی گرد هم بایند به راحتی می توانند هزینه‌ها را سرشکن و یک پهپاد را کرایه کنند

سید هادی موسویان بیان کرد: یکی از مسائلی که مکانیزه کردن می تواند به ما کمک کند، ستون‌های دمنده الکتریکی فشار هوای گرم از بالا به سطح اراضی باغی برای جلوگیری از سرمازدگی های انتقالی و تشعشعی است که به راحتی می تواند از خسارات میلیارد ها تومانی به باغات جلوگیری کند لذا وقتی باغدار ما لاستیک آتش زدن را نخستین کار برای جلوگیری از سرمازدگی می داند، یعنی به درستی مقوله مکانیزه کردن را درک نکرده و این رسالت اول دولت و جهاد است.

مکانیزه کردن کشاورزی به استان سمنان دو امکان مهم می دهد نخست اینکه کشت و تولید را ارتقا ببخشد و دوم از بروز خسارات طبیعی مانند سرمازدگی و خشکسالی، جلوگیری کند که این دو موهبتی برای کشاورزی استان محسوب می شوند هرچند موانعی چون خرده مالکی، کاهش صرفه اقتصادی کشاورزی، تلاطم های اقتصادی و گرانی ادوات و ... همچنان جلوی این منظور ایستاده است.

کد خبر: ۱۸۴٬۰۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha