۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
دو روی ضرب سکه در بازار | پلاک‌های پارسیان چقدر اعتبار دارد؟
بازار از مشهد گزارش می دهد؛

دو روی ضرب سکه در بازار | پلاک‌های پارسیان چقدر اعتبار دارد؟

مشهد- سکه‌های طلا با عنوان پارسیان سال‌هاست که توانسته بازار را در دست بگیرد و در حالی که بانک مرکزی تنها مرجع ضرب سکه طلاست حالا این عمل در کارگاه‌های زیر زمینی هم انجام شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: در طی سال های گذشته با ضرب سکه های به اصطلاح پارسیان این موضوع مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفت و رونق خوبی نیز به بازار داد.

علت استقبال مردم این بود که این سکه ها متناسب با قدرت خرید مردم با توجه به عرف عروسی ها و مهمانی ها طراحی شده بود و کسانی که قدرت خرید سکه بهار آزادی را نداشتند به راحتی می توانستند نیاز خود را با خرید سکه های پارسیان برطرف کنند.

اگر چه در سالیان گذشته سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان با صدو بخشنامه های متعدد اولتیماتوم داده بود که باید سریعا سکه های غیر استاندارد گرمی و از جمله سکه های پارسیان که با عیار ۱۸ ساخته می شد را از بازار جمع آوری کنند اما هنوز ضرب این نوع سکه ها ادامه داشته و با استقبال مردم روبروست.

براساس قانون، ضرب سکه فقط در اختیار بانک مرکزی است از همین رو این بانک برای تامین نیاز های متقاضیان از سکه جدید خود با نام سکه یک گرمی با عیار ۹۰۰ در هزار رونمایی کرد اما واقعیت اینست که این شیوه نیز نتوانست اخلالی در بازار پر رونق سکه های پارسیان ایجاد کند.

در حال حاضر ضرب و فروش سکه‌های گرمی تحت نام‌های مختلف چون هخامنشی، پارسیان، کوروش و یا الیزابت بازار رایج است و لذا همین موضوع تاکنون بستر سوءاستفاده‌های فراوانی را ایجاد کرده است که به همین منظور با یوسف تقی زادگان رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد به گفت‌وگو نشستیم.

* سکه‌های پارسیان کجا ضرب می‌شود؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره شود که لغت سکه پارسیان اشتباه است و درواقع پلاک پارسیان است که طرح سکه بوده و خریدوفروش آن نیز مانند سکه نیست زیرا سکه رایج کشور سکه آزادی و سکه امامی است که بانک مرکزی آن‌ها را ضرب می‌زند.

دو روی ضرب سکه در بازار | پلاک‌های پارسیان چقدر اعتبار دارد؟

در شهر مشهد سه شرکت معتبر تولید پارسیان وجود دارد که خوشبختانه تاکنون مشکلی از این سه کارخانه گزارش نشده است .

* آیا امکان ره‌گیری این سکه‌ها و یا شماره تولید وجود دارد؟

در مشهد نشانه این کارخانه‌ها بر روی کارت پلاک‌های پارسیان به‌صورت ...K۳۲۰,k۳۲۴,k است که این کدها نشان‌دهنده کارخانه‌های تولید پارسیان دارای پروانه کسب است.

* چقدر امکان جعل در این سکه‌ها وجود دارد؟

متأسفانه در تمامی مشاغل همیشه تخلف‌هایی صورت می‌گیرد. به‌طور مثال سکه‌های بانکی با سکه‌های غیر بانکی حدود یک‌میلیون تومان تفاوت قیمت دارند، چراکه سکه‌های بانکی به‌طور قطع از اعتبار بیشتری برخوردار می‌باشند اما متأسفانه سکه‌های غیر بانکی نیز به میزان زیاد ضرب زده‌شده و در بازار خریدوفروش می‌شود

در رابطه با این پلاک‌های پارسیان که داخل بسته‌بندی‌های کارت مانند می‌باشند، باید گفت مواردی وجود داشته است که این کارت‌ها جعل‌شده و وزن واقعی پلاک با وزن درج‌شده روی کارت بسیار متفاوت بوده است.

* چرا این پلاک‌ها در کارت‌های پرس شده عرضه می‌شود آیا این موضوع احتمال تقلب را بیشتر نمی‌کند؟

لازم به ذکر است که این پلاک‌ها به‌صورت حلب و بسیار نازک می‌باشند به همین دلیل دادوستد آن بدون کارت‌هایی که پلاک درون آن قرار می‌گیرد، امکان‌پذیر نیست.

به واحدهای صنفی اعلام‌شده است که با توجه به اینکه در حال حاضر ،شاهد وارد شدن پلاک‌های پارسیان از شهرستان‌ها هستیم و اطلاع‌رسانی شود .

دو روی ضرب سکه در بازار | پلاک‌های پارسیان چقدر اعتبار دارد؟

البته در حال حاضر،پارسیان هایی که ظاهر آن‌ها مطابق با پارسیان های مورد اعتماد نیست، به دلیل ضرر نکردن مردم ، در واحدهای صنفی در بازار خریدوفروش می‌شود و در صورت هر اشکالی، کارت پرس شده آن‌ها بازشده و وزن صحیح آن محاسبه خواهد شد .

* چه راهی برای تشخیص سکه تقلبی وجود دارد؟

برای جلوگیری از ضرر مردم در خرید انواع سکه پیشنهاد می‌شود از مکان‌های معتبر و دارای پروانه کسب به‌خصوص واحدهایی که به‌طور تخصصی خریدوفروش سکه را انجام می‌دهند، سکه موردنیاز خود را تهیه کنند.

یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در این رابطه داریم این است که طبق قانون مبحث مربوط به سکه از دست ما خارج‌شده است و در حال زیر نظر صراف‌ها است که این اتفاق کاملاً اشتباه است، چراکه ذات طلا مربوط به واحد صنفی ما بوده و سکه نیز مانند طلا مربوط به این واحد است و این اتفاق مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت.چراکه صرافان درزمینهٔ ارزهای متفاوت و کاغذ تخصص داشته و تخصصی درزمینهٔ فلز طلا نخواهند داشت .به‌طور مثال یکی از مشکلات مربوط به این چنددستگی، میزان فراوان سکه‌های تقلبی در شهر مشهد است .

طبق قانون مبحث فروش سکه از دست اتحادیه طلا و جواهرات خارج‌شده و در حال زیر نظر صراف‌ها است که این اتفاق کاملاً اشتباه است، چراکه ذات طلا مربوط به واحد صنفی طلا و جواهر بوده و سکه نیز مانند طلا مربوط به این اتحادیه است

خریداران طلا ، هنگام خرید طلا، از وزن دقیق طلا مطلع شوند و آن را پس از خریداری در واحد دیگری نیز وزن کنند و در صورت شک یا هرگونه مشکل دیگری به اتحادیه مربوطه مراجعه کنند.

* تخلفات واحد های طلا فروشی چگونه رسیدگی می شود؟

در اتحادیه طلا و جواهر مشکل مشتری توسط کارشناسان، بررسی‌شده و سپس یا درستی آن تائید و در صورت مشاهده هر خلافی پیگیری خواهد شد .

همان‌طور که گفته شد ،مردم برای پیگیری در خصوص هر مشکلات طلاها ،همراه با برگ خرید و برای سکه‌ها همراه بافیش دریافتی از دستگاه پوز به اتحادیه مراجعه کنند.

دو روی ضرب سکه در بازار | پلاک‌های پارسیان چقدر اعتبار دارد؟

* خرید طلا برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است یا سکه؟

درزمینهٔ سرمایه‌گذاری باید گفت ،بهترین راه خرید ،طلاهای مستعمل و یا بدون اجرت است که به میزان هفت درصد سود به آن افزوده می‌شود، همچنین مالیات و ارزش‌افزوده نیز، کمتر از یک درصد است که بعلاوه هفت درصد شود ، محاسبه می‌شود و برای سرمایه‌گذاری مناسب است. همچنین خرید سکه نیز راه خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

* بسیاری از طلافروش‌ها طلای شکسته را برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد می‌دهند؟

فروش طلا شکسته ازنظر اتحادیه کاملاً غیرقانونی است و فروش آن ممنوع است.

* بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که محاسبه سود طلا در طلافروشی‌ها متغیر است و این واحد صنفی تا دیگری متفاوت است؟

اجرت طلاهای نو ،متفاوت است که حدود ۵ الی ۴٠ درصد متفاوت است و علاوه بر آن سود فروشنده و مالیات نیز به آن تعلق می‌گیرد که حدود ۷ و نیم رصد افزوده خواهد شد. این محاسبه برای مشتری باید به‌صورت ریالی انجام شود و اگر به‌صورت دیگری محاسبه شود غیرقانونی می‌باشد .

کد خبر: ۱۸۳٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha