۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
برداشت ۵۸۰ تن خرما  در نهبندان/وقتی نخل ها گردشگر جذب می کنند
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

برداشت ۵۸۰ تن خرما در نهبندان/وقتی نخل ها گردشگر جذب می کنند

بیرجند- مدیر جهاد کشاورزی نهبندان با اشاره به نزدیکی اتمام فصل برداشت خرما گفت: پیش بینی می شود که ۵۸۰ تن خرما از سطح نخلستان های شهرستان نهبندان برداشت شود.

بازار، گروه استان ها: آغاز آبان برای نخل داران شهرستان نهبندان یک پیام را به همراه دارد و آن اتمام فصل برداشت خرما است.

خرماهایی که در گرما داغ تیر و اوایل مردادماه رسیده اند، در مرداد و شهریور و مهر برداشت می شود. کاری بسیار سخت و پر زحمت که تنها از عهده دستان پرتوان نخل داران و کویرنشینان پرتلاش خراسان جنوبی و به ویژه شهرستان نهبندان برمی آید.

اما برداشت که به پایان می رسد، مشکلات خودنمایی می کند. کاهش تولید در مقایسه با سال گذشته ب واسطه خشکسالی، نبود سردخانه برای نگهداری طولانی مدت محصول، نبود کارخانه بسته بندی و ... همواره در مسیر راه تولید خرمای نهبندان بوده است.

علیرضا حیدرپور در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متأسفانه خشکسالی تأثیر بسیار زیادی بر برداشت محصولات کشاورزی از جمله محصول ارزشمند خرمای نبهندان داشته است.

نگته مهم و قابل توجه این است که روستاهایی چون دهسلم با نخل های زیبای سر به فلک کشیده همواره یکی از جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی بوده است.

کاهش ۲۰درصدی برداشت خرما

مدیرجهاد کشاورزی نهبندان با اشاره به اینکه امسال برداشت خرما در شهرستان نهبندان حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است، بیان کرد: مهمترین علت این کاهش تولید گرمای شدید و خشکیدگی خوشه های خرما در فصول گرم سال بوده است.

حیدرپور با بیان اینکه نهبندان بعد از شهرستان طبس دومین تولیدکننده خرما در خراسان جنوبی است، ادامه داد: برداشت خرما در شهرستان نهبندان از نیمه مردادماه شروع شد و تا اوایل آبان ادامه داشته است.

وی گفت: زاهدی، پرکو، مضافتی و خاره خوش از مهمترین ارقام خرمای نهبندان محسوب می شود.

۲۵۰ هکتار سطح زیر کشت نخل بارور

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان با اشاره به اینکه سطح زیر اراضی خرما در نهبندان ۳۶۵ هکتار است، ادامه داد: از این میزان سطح زیر کشت ۲۵۰ هکتار بارور است.

وی یادآور شد: پیش بینی می شود از این میزان سطح زیر کشت ۵۸۰ تن محصول برداشت شود و کشاورزان بتوانند دسترنج خود را به خوبی برداشت کنند.

حیدرپور با تأکید بر اینکه بیشتر خرماهای شهرستان نبهندان در داخل خراسان جنوبی مصرف می شود، گفت: البته به صورت بسیار محدود برخی از کشاورزان محصول خود را به سایر استان ها برای فروش نیز می برند.

تولید خرما در روستای زیبای دهسلم

وی ادامه داد: از بزرگترین و زیباترین نخلستان های شهرستان نهبندان در روستای هدف گردشگری دهسلم و روستای چاهداشی است و یکی از منابع درآمدی مردم در این روستاها همین تولید و فروش خرما است.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان اظهارکرد: یکی از مهمترین مشکلات نخل داران نبهندان نبود سردخانه برای نگهداری طولانی مدت محصول است که موجب ضرر و زیان نخل داران را فراهم می کند.

کد خبر: ۱۸۳٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha