۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۵
صنعت آبزی‌پروری و چالش تأمین خوراک ماهی| چشم امید بهره‌برداران به حمایت دولتی
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

صنعت آبزی‌پروری و چالش تأمین خوراک ماهی| چشم امید بهره‌برداران به حمایت دولتی

همدان- صنعت آبزی‌پروری استان همدان با ۴۹۰ واحد پرورش ماهی گرمابی و سردابی با مشکل تأمین نهاده و خوراک ماهی‌ روبروست تا آنجا که موضوع به چالشی جدی تبدیل شده و برای حل آن نیازمند حمایت‌های دولتی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: صنعت پرورش ماهی حرفه‌ای است که برای بالا بردن سطح تولید رواج یافته و می‌تواند با فراهم کردن بستری از اشتغال در روستاها و بخش‌ها چرخ تولید را به چرخش درآورد.

استان همدان و به‌ویژه شهرستان نهاوند در این استان به‌واسطه بهره‌مندی از سراب‌های متعدد شرایط مناسبی برای توسعه مزارع پرورش ماهی دارد، ضمن اینکه با فعالیت مزارع پرورش ماهی پارسال پنج هزار و ۷۰۰ تن گوشت ماهی در استان همدان تولید شد که از این مقدار چهار هزار و ۳۷۰ تن به گوشت ماهیان سردابی و یک هزار و ۳۳۰ تن به گوشت ماهیان گرمابی اختصاص داشته است.

سهم نهاوند در صنعت آبزی‌پروری استان همدان در بخش تکثیر ماهیان سردابی ۹۰ درصد و در بخش پرورش ماهیان سردابی و گرمابی ۷۵ درصد است

طبق آمار و ارقام اعلام‌شده سهم نهاوند در صنعت آبزی‌پروری استان همدان در بخش تکثیر ماهیان سردابی ۹۰ درصد و در بخش پرورش ماهیان سردابی و گرمابی ۷۵ درصد است که این آمار گویای آن است که فعالان صنعت آبزی‌پروری علاوه بر تأمین نیاز داخلی می‌توانند تا چندین تن تولید مازاد داشته باشند و به شهرها و کشورهای دیگر نیز صادرات داشته باشند به شرطی که در تأمین مواد غذایی موردنیاز با چالش مواجه نباشند.

گفتگو با پرورش‌دهندگان ماهی در استان همدان گویای آن است که هنوز در تأمین نهاده‌ها و خوراک ماهی با مشکل مواجه هستند و دغدغه اصلی آن‌ها چگونگی تأمین این نیاز اولیه در مراکز پرورش ماهی است.

یکی از تولیدکنندگان ماهی قزل آلا در نهاوند در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه امسال شرایط فعالیت در مرکز آبزی پروری بهتر از سال های قبل بوده است، گفت: تلاش می کنیم خسارت های وارده در سال های قبل را امسال جبران کنیم.

دولت باید در پرداخت تسهیلات برای کمک به تولیدکنندگان سرعت عمل به خرج دهد

وی با بیان اینکه البته در این مسیر با مشکلاتی هم روبرو هستیم که اصلی ترین آن تامین نهاده و خوراک ماهی است، گفت: دولت باید در پرداخت تسهیلات برای کمک به تولیدکنندگان کمی سرعت عمل به خرج دهد.

صنعت آبزی‌پروری و چالش تأمین خوراک ماهی| چشم امید بهره‌برداران به حمایت دولتی

کارشناس شیلات شهرستان نهاوند در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه نهاوند تعداد بالایی از مراکز تکثیر و پرورش ماهی استان همدان را دارا است، گفت: از سال ۹۲ براثر بیماری «وی. اچ. اس» و دیگر مشکلات، اغلب مزارع پرورش ماهی نهاوند تعطیل و غیرفعال شدند که با توجه به جایگاه نهاوند در تولید بیش از ۷۵ درصد شیلات استان پیگیری لازم از سوی مسئولان برای حل مشکل در دست اقدام قرار گرفت.

تقویت تشکل‌ها و تعاونی‌های شیلاتی و ترویج مقاوم‌سازی ماهی در برابر بیماری‌ها و استفاده از دستگاه‌های ضدعفونی مانند یو وی و اوزون ژنراتور در ورودی‌های آب مزارع و درام فیلتر در خروجی مزارع برای پالایش آب رودخانه‌ها و ساخت مزارع صنعتی باهدف مقابله باکم آبی

مصطفی کزازی تقویت تشکل‌ها و تعاونی‌های شیلاتی و ترویج مقاوم‌سازی ماهی در برابر بیماری‌ها و استفاده از دستگاه‌های ضدعفونی مانند یو وی و اوزون ژنراتور در ورودی‌های آب مزارع و درام فیلتر در خروجی مزارع برای پالایش آب رودخانه‌ها و ساخت مزارع صنعتی باهدف مقابله باکم آبی را از برنامه‌های شیلات نهاوند عنوان کرد.

وی بابیان اینکه نهاوند در حوزه آبزی‌پروری از پشتیبانی‌های خوبی نظیر مجتمع فرآوری محصولات شیلاتی قزل پروتئین با ظرفیت یک هزار تن در سال و نمایندگی‌های خوراک فرادانه و بهدانه بهره می‌برد که کمک خوبی در رونق صنعت آبزی‌پروری شهرستان است، گفت: در حال حاضر عدم نقدینگی و سرمایه در گردش از مشکلات تولید ماهی در نهاوند است.

وی با اشاره به اینکه کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش از مشکلات اساسی برخی از واحدهای پرورش ماهی دارای پروانه بهره‌برداری استان است ضمن اینکه با توجه به بالا رفتن قیمت خوراک ماهی باید مشکلات این واحدها با سرمایه در گردش رفع شود، عنوان کرد: سال گذشته از ۲۵ میلیون قطعه تخم چشم زده اختصاص داده‌شده به استان همدان ۱۸ میلیون قطعه بچه ماهی تولید شد که بیشترین تولید بچه ماهی مربوط به شهرستان نهاوند بوده است.

صنعت آبزی‌پروری و چالش تأمین خوراک ماهی| چشم امید بهره‌برداران به حمایت دولتی

مدیر شیلات و امور آبزیان استان همدان نیز در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار از حمایت دولت با پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به تولیدکنندگان آبزیان در استان همدان خبر داد و اظهار کرد: اختصاص تسهیلات به واحدهای پرورش آبزیان، نقش مهمی در ترویج روش‌های نوین آبزی‌پروری ازجمله پرورش ماهی در قفس، افزایش راندمان تولید، بهره‌وری منابع آب و انرژی و تأمین امنیت غذایی کشور دارد.

احمد بختیاری بابیان اینکه استان همدان در مسیر توسعه و رونق آبزی‌پروری، ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای توسعه دارد، گفت: تحقق این هدف درگرو برنامه‌ریزی و حمایت از تولیدکنندگان است.

امسال ۶۹ نفر متقاضی دریافت تسهیلات به مبلغ ۱۸ میلیارد و ۸۳۶ میلیون تومان برای خرید خوراک ماهی و نهاده به بانک معرفی‌شده‌اند

وی بابیان اینکه امسال ۶۹ نفر متقاضی دریافت تسهیلات به مبلغ ۱۸ میلیارد و ۸۳۶ میلیون تومان برای خرید خوراک ماهی و نهاده به بانک معرفی‌شده‌اند، گفت: از این تعداد ۳۲ نفر موفق به دریافت پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان شده‌اند.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان همدان بابیان اینکه تسهیلات در قالب «شیلات کارت» در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، گفت: در بحث حمایت از تولیدکنندگان با توجه به آزادسازی ارز ترجیحی و گران شدن خوراک ماهی و نهاده‌ها دولت در بحث پرداخت سرمایه در گردش مساعدت داشته است.

تسهیلات پرداختی به هر متقاضی از ۲۰۰ میلیون تومان تا مبالغ بالاتر بوده و سود تسهیلات پرداختی نیز ۱۲ تا ۱۸ درصد است که بسته به مقدار تسهیلات تعیین می‌شود

وی بابیان تسهیلات پرداختی به هر متقاضی از ۲۰۰ میلیون تومان تا مبالغ بالاتر بوده و سود تسهیلات پرداختی نیز ۱۲ تا ۱۸ درصد است که بسته به مقدار تسهیلات تعیین می‌شود، عنوان کرد: متقاضیان پس از دریافت تسهیلات باید از کارخانه‌های معرفی‌شده نسبت به خرید نهاده اقدام کنند.

وی بابیان اینکه در همدان یک کارخانه تولید خوراک ماهی وجود دارد اما تولید جزئی دارد و تمام نیاز استان را تأمین نمی‌کند و در این راستا با دو واسطه تهیه نهاده کار می‌کنیم، گفت: متقاضیان پس از دریافت تسهیلات برای خرید نهاده به این کارخانه‌ها معرفی می‌شوند.

صنعت آبزی‌پروری و چالش تأمین خوراک ماهی| چشم امید بهره‌برداران به حمایت دولتی

احمد بختیاری پیرامون مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان همدان و امتیازاتی که شیلات استان دریافت کرد نیز گفت: شرکت «قزل دانش نهاوند» یک پروژه ملی و از واحدهای راهبردی کشور و بزرگ‌ترین مرکز تولید تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در غرب کشور است که ۴۰ درصد تخم چشم زده ماهی در کشور را تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این شرکت از دهه ۷۰ به‌صورت تولید و تکثیر سنتی با بهره‌گیری از آب فراوان شروع به کارکرده بود که با آلودگی کانال آب به ویروس «وی. اچ. اس» در سال ۹۳ تعطیل شد، افزود: اعتباری در راستای راه‌اندازی مجدد این واحد و تأمین بچه ماهی و تخم چشم زده تخصیص‌یافته است.

بخشی از این اعتبار برای ایجاد کانال آب‌رسانی از سرچشمه لحاظ شده تا از سرچشمه آب به مرکز هدایت شود و احتمال آلوده شدن به ویروس وجود نداشته باشد

وی بابیان اینکه ۲۲۰ میلیارد تومان مصوب شده تا مجدد این مرکز فعالیت خود را آغاز کند، گفت: بخشی از این اعتبار برای ایجاد کانال آب‌رسانی از سرچشمه لحاظ شده تا از سرچشمه آب به مرکز هدایت شود و احتمال آلوده شدن به ویروس وجود نداشته باشد.

بختیاری با اشاره به اهمیت این پروژه افزود: این پروژه با تأمین تخم چشم زده در داخل و جلوگیری از واردات آن نقش مهمی در جلوگیری از خروج ارز دارد، از وابستگی در این زمینه می‌کاهد و در راستای سیاست احیای تولید کشور و اشتغال‌زایی نقش مؤثری خواهد داشت.

وی پیش‌بینی اعتبار برای لایروبی قنوات نیز از دیگر مصوبات برشمرد و گفت: چهار نفر نیز برای دریافت دو میلیارد تومان تسهیلات فنی اعتباری به بانک معرفی‌شده‌اند.

معرفی هفت نفر برای دریافت ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات توسعه مزارع و ایجاد واحدهای جدید آبزی‌پروری

بختیاری از معرفی هفت نفر دیگر برای دریافت ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات توسعه مزارع و ایجاد واحدهای جدید آبزی‌پروری نیز سخن گفت و یادآور شد: مابقی متقاضیان تسهیلات نیز اعتبارات خود را دریافت خواهند کرد.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان همدان همچنین با اشاره به اینکه ۴۹۰ واحد پرورش ماهی گرمابی و سردابی در استان فعال است، عنوان کرد: طی نیمه نخست سال جاری ۶ هزار و ۴۰۰ تُن ماهی قزل‌آلا در استان همدان تولیدشده که پیش‌بینی می‌شود نسبت به سال گذشته ۷۰۰ تُن افزایش دارد.

وی گفت: با اقدامات ترویجی تلاش می کنیم سرانه مصرف آبزیان را تا پایان سال از ۸.۱ کیلوگرم به ۸.۴ کیلو گرم برسانیم.

آنچه مسلم است؛ فعالان صنعت آبزی‌پروری در استان همدان در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات تأمین نهاده، تورم قیمت‌ خوراک و برخی موارد دیگر هستند و همت هر چه بیش‌تر مسئولان امر در راستای حل مشکلاتشان را خواستارند تا علاوه بر برطرف شدن مشکلات مانع از حذف چنین غذای باارزشی از سفره افراد جامعه شوند، زیرا هر چه هزینه تولید بالاتر رود درنهایت هزینه عرضه نیز همچنان رو به صعود خواهد گذاشت و رفته‌رفته این ماده غذایی ارزشمند از سفره‌ها رخت می‌بندد.

کد خبر: ۱۸۳٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha