۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
 برگزاری جلسه فوق العاده بورسی بدون اراده عملیاتی بی فایده است
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

برگزاری جلسه فوق العاده بورسی بدون اراده عملیاتی بی فایده است

حسین نیا کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر تغییرات و تصمیم های اساسی همراه با اراده عملیاتی صورت نگیرد، نتیجه چندانی نخواهد داشت.

سمیه شوریابی؛ بازار: حسن حسین نیا کارشناس و مدرس بازار سرمایه در خصوص شرایط بازار بورس و عوامل مؤثر بر بهبود آن، اظهار داشت: ریزش شدید بازار سرمایه در هفته های گذشته با ثبت دومین افت سنگین روزانه در چهار آبان ۱۴۰۱ با انتقادهای گسترده فعالین بازار سرمایه نسبت به عدم واکنش سازمان بورس در برابر ماه ها کاهش ارزش دارایی های سرمایه گذاران در بخش تولید بود.

وی ادامه داد: در شرایطی که آمارهای منتشر شده نشان از رشد بازارهای رقیب دارد، افت سنگین ارزش دارایی های سهامداران با وجود بنیاد قوی و گزارش های عملکردی مناسب از سوی شرکت های بورسی قابل توجیه نیست و عملاً نشان از ناکارآمدی و نبود اراده برای بهبود شرایط دارد.

بروز رکود اقتصاد جهانی و نگرانی از حوزه عملکردی

این مدرس بازار سرمایه با بیان اینکه در ماه های اخیر، بازار بورس در شرایط پر ریسک سیستماتیک و غیر سیستماتیک به سر می برد تأکید کرد: عوامل سیاسی همچون برجام، تحریم و fatf تا نرخ بهره بین بانکی و قوانین محدود کننده صادرات و قیمت گذاری دستوری و نیز افزایش نرخ خوراک در شرایط تحریمی و ... در کنار عملکرد نامطلوب دولت قبل، در عرضه دو صندوق دارایکم و پالایش یکم که به خروج سرمایه ها از بازار و زیان سهامداران منتهی شد، بالاترین فشارها را بر بخش تولید و خدمات وارد کرد.

 برگزاری جلسه فوق العاده بورسی بدون اراده عملیاتی بی فایده است

حسین نیا افزود: ولی با این وجود اغلب شرکت های بورسی توانستند عملکرد مطلوبی از خود نشان دهند که بخشی از آن مرهون شرایط ویژه اقتصاد جهانی است و نگرانی اصلی از زمانی شروع شده که با توجه به رکود احتمالاً فراگیر اقتصاد جهانی در مقطع پیش رو و نیز با توجه به محدودیت های داخلی، چه اتفاقات بدی در حوزه عملکردی می تواند رخ بدهد و ضرورت رسیدگی به این دغدغه ها قبل از بدتر شدن شرایط دو چندان می شود.

ایرادات ساختاری و قوانین معیوب در کنار نگاه ابزاری به بازار سرمایه باعث شده است تا قطب سرمایه گذاری و باورپذیری تولید، به مرحله بی اعتمادی در اذهان عموم جامعه تبدیل شود و برای تغییر آن باید از ذهنیت، عملکرد و رفتار متولیان سازمان بورس، دولت و بانک مرکزی شروع شود

اراده عملیاتی لزوم نتیجه بخشی تصمیمات

حسین نیا با اشاره به جلسه فوق‌العاده سازمان بورس در رابطه با بازار، ابراز داشت: در ساختار خود بورس نیز شاهد ناکارآمدی در عملکرد چه در حوزه بازارگردانی و معاملات الگوریتمی و چه در عرضه های اولیه و پذیره نویسی های سنگین هستیم، مواردی که در جلسه فوق العاده روز پنج آبان ۱۴۰۱ مورد توجه قرار گرفته تا شاید در کوتاه مدت بتواند کمی از شرایط بحرانی فاصله ایجاد کند ولی به طور حتم اگر تغییرات و تصمیم های اساسی همراه با اراده عملیاتی صورت نگیرد این مورد نیز نتیجه چندانی نخواهد داشت.

تغییرات و بازگشت مجدد اعتماد

این کارشناس بازار سرمایه با توجه به شرایط فعلی بازار و نیز عملکرد استصوابی ناظران، خاطرنشان کرد: ایرادات ساختاری و قوانین معیوب در کنار نگاه ابزاری به بازار سرمایه باعث شده است تا قطب سرمایه گذاری و باورپذیری تولید، به مرحله بی اعتمادی در اذهان عموم جامعه تبدیل شود و برای تغییر آن باید اتفاقات مثبت زیادی صورت پذیرد و این تغییر باید از ذهنیت، عملکرد و رفتار متولیان سازمان بورس، دولت و بانک مرکزی شروع شود، تغییری که واضحترین آن نحوه تعامل ناظر بازار بورس و پاسخگویی به سهامداران را نزدیک‌ترین هدف نشان می‌دهد، ناظرانی مورد انتقاد زیادی هستند و گفته می شود عملکرد استصوابی دارند، شاید برگزاری دوره های ضمن خدمت در حوزه رفتاری بتواند تا حدودی خلأ اعتماد به ناظران معاملات را پر کند.

کد خبر: ۱۸۳٬۸۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدرضامحمدی DE ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
      0 0
      سرمایه های ما بازنشسته هادربازار بورس نابودشد هیچکس ازمسولین بورس واقای عشقی وخاندوزی بیایند پاسخ دهند مسولین نظارتی چرا ورود نمی کنند وچرا دست درجیب مابیچارگان کرده اند ودست ازسرمابر نمی دارند