۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۲
داخلی سازی ۸۰ درصد از مواد اولیه صنعت کفش

داخلی سازی ۸۰ درصد از مواد اولیه صنعت کفش

تولیدکننده کفش گفت: ۸۰ درصد مواد اولیه صنعت کفش کشور در داخل تولید می‌شود و در برخی مواد اولیه این صنعت مثل پی وی سی (PVC) که در تولید زیره کفش کاربرد دارد، قطب منطقه هستیم.

به گزارش بازار، محمد عرب افزود: برای رقابت صنعت کفش در بازارهای جهانی باید ابتدا زیرساخت‌های آن را توسعه داد که بخش مهم این زیرساخت‌ها در حوزه تأمین مواد اولیه است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در صنعت کفش دارای مزیت رقابتی هستیم، گفت: در بخش تأمین مواد اولیه و ماشین آلات صنعت کفش به عنوان دو حوزه مهم زیرساختی در این صنعت، اقدامات مهمی انجام شده است؛ به گونه‌ای که امروزه ۸۰ درصد مواد اولیه در داخل تأمین می‌شود و تنها ۲۰ درصد مواد اولیه این صنعت وارداتی است.

عرب ادامه داد: در حوزه ماشین آلات صنعت کفش نیز، تولید داخل جایگزین ماشین آلات وارداتی شده است و بخش عمده‌ای از ماشین آلات این صنعت در کشور تأمین می‌شود؛ به طور مثال، در حال حاضر بیش از ۳ هزار دستگاه تزریق پلی یورتان که برای تولید زیره کفش مورد استفاده قرار می‌گیرد در کشور وجود دارد که بیشتر آن‌ها ساخت داخل است، در حالی که در گذشته این دستگاه از چین و ایتالیا وارد کشور می‌شده است.

وی افزود: در ماشین آلات قالب سازی کفش نیز رشد کرده ایم و قالب‌هایی که پیش از این به ایتالیا سفارش داده می‌شد، در کشور ساخته می‌شود.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه ایجاد ارزش افزوده در صنعت کفش برای ارزی و توسعه صادرات اهمیت دارد، گفت: در حال حاضر، ظرفیت تولید کشور ۲۲۰ میلیون جفت کفش و هر ۵ جفت کفش معادل یک بشکه نفت خام است که اگر با ایجاد ارزش افزوده از طریق سرمایه گذاری در این صنعت بتوانیم ظرفیت تولید را تا ۲۰ درصد افزایش دهیم، می‌توان افزایش قابل توجهی در صادرات صنعت کفش با توجه به نیاز بازارهای منطقه‌ای ایجاد کرد.

عرب افزود: در حال حاضر، صادرات صنعت کفش ۱۰۰ میلیون دلار برآورده می‌شود و با توجه به اینکه در تولید مواد اولیه این صنعت مزیت رقابتی داریم باید با تبدیل مواد اولیه به ارزش افزوده به جای صادرات آنها، درآمد ارزی بیشتری از این محل به اقتصاد کشور تزریق کرد.

وی با انتقاد از قوانین سختگیرانه و موانعی که پیش روی تولیدکنندگان صنعت کفش قرار دارد، گفت: دولتمردان به صنعت اهمیتی نمی‌دهند و روز به روز قوانین مرتبط با صنعت سختگیرانه‌تر می‌شود که منجر به افزایش هزینه و کاهش تولید شده است.

عرب افزود: با وجود آنکه بخش عمده مواد اولیه صنعت کفش داخلی است، اما عرضه آن در بورس به درستی انجام نمی‌گیرد و به همین دلیل مواد اولیه با قیمت بالا و با دشواری و مشکلات متعدد به دست تولیدکننده می‌رسد و همین امر باعث می‌شود تا سرمایه در گردش و تأمین مالی در صنعت با چالش مواجه شود.

این تولید کننده با اشاره به قاچاق پذیر بودن این صنعت نیز گفت: صنعت کفش، صنعتی قاچاق پذیر است و با وجود قوانین سختگیرانه برای مبارزه با قاچاق، اما قاچاق کفش به دلیل برخی استثنائات از جمله مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به صورت چمدانی به راحتی وارد بازارهای داخلی می‌شود.

عرب با بیان اینکه دولت می‌تواند با رفع موانع قانونی و لغو تصمیمات خلق الساعه از صنعت کفش حمایت کند، افزود: در سال‌های اخیر ظرفیت‌های جدید تولیدی در صنعت کفش ایجاد شده و واحدهای صنعتی جدید دیگری نیز در حال شکل گیری است، اما به دلیل سخت بودن فرآیند تولید، امکان استفاده از ظرفیت و توان تولیدی کشور در این صنعت به صورت کامل وجود ندارد و با توجه به ظرفیت صادراتی که در این صنعت وجود دارد، فعال سازی ظرفیت کامل این صنعت برای تولید می‌تواند یکی از اولویت‌های دولت برای اشتغال و صادرات غیرنفتی باشد.

کد خبر: ۱۸۳٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha