۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱
 حذف سلطه دلار با همکاری سازمان شانگهای امکان‌پذیر است

حذف سلطه دلار با همکاری سازمان شانگهای امکان‌پذیر است

طبق گفته سخنگوی سابق گمرگ؛ در اساسنامه سازمان همکاری‌های شانگهای بر استفاده از ظرفیت پول ملی و غیر دلاری برای حذف سلطه دلار تاکید شده است.

به گزارش بازار، سید روح الله لطیفی سخنگوی سابق گمرگ بیان کرد: شانگهای یک سازمان چند جانبه محسوب می‌شود، که دارای ابعاد مختلفی در حوزه امنیت و اقتصاد است. عضویت در سازمان شانگهای دارای مزیت جغرافیایی است، چون کشورهای عضو این سازمان در یک بلوک هستند و در بین آن‌ها کشور دیگری قرار ندارد.

به گفته لطیفی در اساسنامه این سازمان آمده که اعضا باید از ظرفیت پول ملی و غیر دلاری استفاده کنند، که خود این امر عاملی برای حذف دلار محسوب می‌شود. در این سازمان کشورهایی مانند چین و روسیه حضور دارند که روسیه مانند ایران تحریم و چین نیز رقیب نظام سلطه است که با حدف دلار می‌تواند جایگاه ویژه‌تری به این سازمان بدهد.

وی افزود: هند یکی دیگر از اعضای این سازمان است که اقتصاد بزرگی دارد و با تبادل کالا از طریق پول ملی در این سازمان نقش آفرینی می‌کند، همچنین گفتنی است که مشکلات سیاسی موجود در بین کشورهای عضو با افزایش ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری از بین می‌رود.

سخنگوی سابق گمرگ بیان کرد: بعد از به رسمیت در آمدن عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، ترانزیت ایران از مسیر کریدور جنوب به شمال افزایش پیدا کرده است. همچنین محموله‌های تجاری از هند به بنادر ایران و از بنادر ایران به سمت دریای سیاه یا روسیه در حال جابه جایی است.

لطیفی در پایان تاکید کرد: افزایش همکاری‌های اعضا عامل ایجاد رونق اقتصادی است و این رونق اقتصادی باعث ایجاد همکاری در بُعد سیاسی و امنیتی می‌شود.

کد خبر: ۱۸۳٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha