۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
تثبیت نرخ ارز با دلار ۳۰ تا ۳۱ هزارتومان! | قیمت ها در بازار از ارز سبقت گرفتند!
«بازار» از وضعیت قیمت ها در بازار ارز گزارش می دهد؛

تثبیت نرخ ارز با دلار ۳۰ تا ۳۱ هزارتومان! | قیمت ها در بازار از ارز سبقت گرفتند!

معاملات دلار و یورو درحالی به صورت توافقی در کانال ۳۱هزار تومان انجام می شود که به گفته کارشناسان؛ نرخ دلار اگر در محدوده ۳۱ هزار تومان تثبیت شود با توجه به رشد نرخ تورم اقدام خوبی است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه:‌ دلار آزاد مدتهاست کانال ۲۰ هزار تومان را ترک کرده است و با ورود به کانال ۳۰ هزارتومان درمحدوده قیمتی ۳۰، ۳۱ و ۳۲ هزارتومان در نوسان و معامله می شود.

دلاری که قرار بود با برنامه ریزی دولت و امید به انجام توافق در مذاکرات برجام روندی کاهشی به خود گیرد اما با توجه طولانی شدن مذاکرات همچنین سیر صعودی نرخ تورم در کشور، متاسفانه قیمت این کالا نیز به تبع آن افزایشی شد تا جایی که بهای دلار پس از چند سال قرار گرفتن درکانال ۲۰ هزارتومان هم اکنون رقم ۳۰ هزار تومان را نیز دربازار آزاد رد کرده است.

البته این را باید گفت؛ افزایش قیمت ارز دور از انتظار نبود چرا که قیمت همه کالاها و خدمات در بازار طی یکسال اخیر بخصوص از ابتدای سالجاری و بدنبال اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی وآزاد سازی قیمت کالاها اساسی بشدت افزایش یافت و نرخ ارز نیز به عنوان کالایی قابل داد و ستد در بازار سیر صعودی به خود گرفت.

قیمت ارز متناسب با افزایش بهای کالاها و خدمات در بازار افزایش چندانی نداشته است علت آن نیز اعمال سیاست های ارزی بانک مرکزی و مدیریت این بازار مهم اقتصادی تاثیرگذاربوده تا قیمت ها در این بازارهمچون سایر کالاها و خدمات بشدت افزایش نیابد. نمونه آن تامین ارز مورد نیاز مردم در سامانه نیما است زیرا چنین رویکردی مانع از رشد میزان تقاضا و بدنبال آن افزایش قیمت ارز شده است

مدیریت بازار ارز با اعمال سیاست های ارزی بانک مرکزی

کارشناسان معتقدند؛ قیمت ارز متناسب با افزایش بهای کالاها و خدمات در بازار افزایش چندانی نداشته است علت آن نیز اعمال سیاست های ارزی بانک مرکزی و مدیریت این بازار مهم اقتصادی تاثیرگذاربوده تا قیمت ها در این بازار همچون سایر کالاها و خدمات بشدت افزایش نیابد. نمونه آن تامین ارز مورد نیاز مردم در سامانه نیما است زیرا چنین رویکردی مانع از رشد میزان تقاضا و بدنبال آن افزایش قیمت ارز شده است. آنطور که طبق گفته رئیس‌کل بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه ۲۵میلیارد دلار ارز در سامانه نیما به بازار عرضه شده و نتیجه آن به گونه ای است که هم اکنون حجم عرضه از تقاضای ارز در بازار فزونی دارد و میزان معاملات هم قابل توجه است.

هر چند بانک مرکزی با سیاست های خود درصدد است تا قیمت ارز به شکلی انفجاری در بازارافزایش نیابد اما سرعت افزایش نقدینگی، سبقت تورم از نرخ ارز و رسیدن نرخ آن به حدود ۲ برابر قیمت دلار بیانگر آن بوده که فنر قیمت این کالا درحال فشرده شدن است و معلوم نیست این انرِژی ذخیره شده چه زمانی آزاد شود تا قیمت ها در بازار ارز جهشی شود. البته با وجود جلوگیری بانک مرکزی از رشد قیمت ارز در بازار اما نرخ این کالا مدتی است به صورت لاک پشتی درحرکت بوده زیرا قیمت دلار آزاد طی دو ماه گذشته زیر ۳۰ هزارتومان قرارداشت اما اکنون نرخ آن در آستانه ۳۳ هزار تومان قرارگرفته است.

سیاست گذاران ارزی سعی دارند با اقدامات خود دامنه قیمتی دلار را در محدوده ۳۰ و یا ۳۲ هزار تومان نگه دارند هر چند تثبیت قیمت این کالا رویکردی درست است اما چنانچه فعل و انفعالات اقتصادی آنطور که منجر به ورود ارز به کشور و ارتباط با دنیا در چارچوب خاص انجام نشود نباید انتظار داشت که قیمت ها در بازار ارز بدون تغییر بماند و احتمال رشد آن وجود دارد

ضرورت تثبیت قیمت ها در بازار ارز در محدوده دلار ۳۲ هزار تومان!

اسفندیار شاه منصوری، کارشناس و مدیرمطالعات بازار سرمایه در گفتگو با «بازار» درباره وضعیت قیمت ها در بازار ارز گفت: سیاست گذاران ارزی سعی دارند با اقدامات خود دامنه قیمتی دلار را در محدوده ۳۰ و یا ۳۲ هزار تومان نگه دارند هر چند تثبیت قیمت این کالا رویکردی درست است اما چنانچه فعل و انفعالات اقتصادی آنطور که منجر به ورود ارز به کشور و ارتباط با دنیا در چارچوب خاص انجام نشود نباید انتظار داشت که قیمت ها در بازار ارز بدون تغییر بماند و احتمال رشد آن وجود دارد.

وی به طولانی شدن بحث توافق در مذاکرات برجام و تاثیرگذاری آن بر قیمت ارز در بازار اشاره کرد و اظهارداشت: امید به توافق نهایی به این زودیها و رفع همه تحریم ها با توجه به عهد شکنی طرف مقابل در پی اعمال تحریم ها جدید علیه ایران خیلی سخت به نظر می رسد. البته بازار ارز با اخبار خوش حاصل از انجام توافقات برجام و برعکس، بالا و پایین می شود اما چنانچه توافقی نیز حاصل شود نباید این گونه پنداشت که نرخ ارز در بازار بشدت کاهشی شود زیرا تورم در کشور بالاست و مسئولان باید فکری به حال این شاخص مهم اقتصادی کنند تا نرخ آن مهار و نزولی شود.

بانک مرکزی هم اکنون با عرضه سنگین ارز به بازار قیمت ها را تا حدودی کنترل کرده است حال از آنجایی که قیمت ارز به عنوان محرک بهای سایر کالاها در بازار است ولی آنگونه که مشاهده می شود قیمت ها با کم توجهی به نرخ دلار، مسیر افزایشی را متاثر از رشد نرخ تورم در پیش گرفته اند طوری که اکنون خیلی از کالاهای فراتراز مثلا قیمت ۳۵ تا ۴۰ هزارتومان نرخ دلار در بازار گران شده اند

بی توجهی قیمت ها به نرخ ارز

این کارشناس بازار خاطرنشان کرد: بانک مرکزی هم اکنون با عرضه سنگین ارز به بازار قیمت ها را تا حدودی کنترل کرده است حال از آنجایی که قیمت ارز به عنوان محرک بهای سایر کالاها در بازار است ولی آنگونه که مشاهده می شود قیمت ها با کم توجهی به نرخ دلار، مسیر افزایشی را متاثر از رشد نرخ تورم در پیش گرفته اند طوری که اکنون خیلی از کالاهای فراتراز مثلا قیمت ۳۵ تا ۴۰ هزارتومان نرخ دلار در بازار گران شده اند. این بدان معناست که قیمت ها در بازار ارز نگه داشته شده است و وجود نرخ تورم بالا کالاها را در بازار گران کرده است.

شاه منصوری اضافه کرد: چنانچه بخش صادرات رونق گیرد و با فروش کالاها ارزآوری قابل توجهی نصیب کشورشود می توان قیمت دلار و یا سایر ارزها را در بازار حفظ کرد. حفظ قیمت ارز در بازار البته باید همراه با کنترل نرخ تورم در کشور باشد زیرا چنانچه اقدامی برای مهار رشد نرخ این شاخص مهم اقتصادی نشود نه فقط ارز بلکه همه کالاها در بازار سیر صعودی به خود می گیرند.

بانک مرکزی هر لحظه بخواهد می تواند نرخ ها را در این بازار تغییر دهد البته این بانک خیلی راغب به کاهش نرخ ارز نیست اما مدتی است با عرضه ارز بدنبال کنترل قیمت ها در بازار بوده ولی معلوم نیست این روند تا کی ادامه دار باشد

تعیین قیمت ها در بازار ارز در دست بانک مرکزی است!

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی نیز درگفتگو با «بازار» گفت: قیمت دلار و انواع ارز در مشت بانک مرکزی است، بنابراین این بانک هر لحظه بخواهد می توان نرخ ها را در این بازار تغییر دهد البته بانک مرکزی خیلی راغب به کاهش نرخ ارز نیست اما مدتی است با عرضه ارز بدنبال کنترل قیمت ها در بازار بوده ولی معلوم نیست این روند تا کی ادامه دار باشد.

وی با بیان اینکه شرایط اکنون طوری است که چون همه قیمت ها در بازار افزایش یافته است این افزایش قیمت با دلار هم خوانی ندارد، افزود: قیمت خودرو طوری است که تبعیتی از نرخ ارز ندارد به طور مثال خودروهای وارداتی قیمت آن ۲ برابر قیمت دلار در امارت بوده در چنین شرایطی نمی شود گفت بانک مرکزی اقدامی در راستای کاهش قیمت ارز در بازار در شرایط تورمی کند.
با این اوصاف نتیجه می گیریم که تنها راه دولت برای کنترل قیمت ها بخصوص قیمت ارز حرکت در مسیر مهار تورم و تلاش برای کاهش آن است زیرا اگر تورم در کشور پایین نیاید احتمال رشد قیمت ها متناسب با تورم نیز بعید نیست.

معاملات ارزی در بازار توافقی، این روزها با نوسان اندک قیمت دلار و یورو در کانال ۳۱ هزار تومانی انجام می شود. طوری که در آخرین روز از معاملات هفتگی بازار ارز، دیروز معاملات دلار در بازار توافقی ارز با نرخ ۳۱۶۰۰ تومان آغاز شد و در یک روند کاهشی با نرخ ۳۱۴۸۰ تومان معامله شد

انجام معاملات توافقی با قیمت دلار و یورو در کانال ۳۱ هزار تومان

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهارداشت: برنامه های دولت خیلی محور کاهش نرخ تورم نمی چرخد آن طور که نوید بخش کاهش قیمت ها شود از طرفی بحث برداشته شدن تحریم ها و ارتباط با دنیا به دلیل کش دار شدن مذاکرات خیلی امید بخش نیست. هر چند با ایجاد توافق برجام ارزهای بلوکه شده آزاد و دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار و کنترل قیمت ها باز می شود.

بنا به این گزارش، معاملات ارزی در بازار توافقی، این روزها با نوسان اندک قیمت دلار و یورو در کانال ۳۱ هزار تومانی انجام می شود. طوری که در آخرین روز از معاملات هفتگی بازار ارز، دیروز معاملات دلار در بازار توافقی ارز با نرخ ۳۱۶۰۰ تومان آغاز شد و در یک روند کاهشی با نرخ ۳۱۴۸۰ تومان معامله شد. همچنین قیمت هر یورو در این بازار به رقم ۳۱۴۸۰ تومان رسید که نسبت به قیمت پایانی روز ما قبل آن تغییری نشان نمی‌دهد. در صرافی‌های بانکی نیز قیمت فروش دلار ۲۸ هزار و ۹۵۴ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۸ هزار و ۶۶۶ تومان تعیین و داد و ستد می شد. همچنین قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۹۴۹ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۶۶۱ تومان اعلام و معامله شد.

کد خبر: ۱۸۳٬۷۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha