۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲
تاسیس ۱۰ پارک علم و فناوری در حوزه کشاورزی

تاسیس ۱۰ پارک علم و فناوری در حوزه کشاورزی

ولدان، رئیس پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده مساحت پارک‌های علم و فناوری حوزه کشاورزی را به ۱۰ هزار هکتار می رسانیم.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مجید ولدان در مراسم افتتاح دهکده نوآوری و فناوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی آذربایجان شرقی در پردیس سعید آباد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، در خصوص وضعیت کشور در حوزه تولید علم و شاخص نوآوری گفت: از سال ۲۰۱۱ به بعد در حوزه تولید بین ۱۵ کشور برتر دنیا بوده‌ایم و این در حالی است که نتوانسته‌ایم در حوزه شاخص نوآوری به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کنیم هر چند که در این زمینه نیز از رتبه ۱۲۰ در سال ۲۰۱۴ به رتبه ۵۳ دنیا در سال ۲۰۲۲ رسیده‌ایم.

وی نوآوری را تبدیل علم به محصول یا خدمت دانست و افزود: نظام نوآوری، نظامی است که بازیگران حوزه علم و فناوری در آن مشخص شده و رابطه بین آن‌ها تعریف شده باشد که امیدواریم در سال جاری این نظام هم در سطح وزارت جهاد کشاورزی و هم در سطح ملی ایجاد شود.

ولدان تصریح کرد: مردم باید نتیجه تولید علم را در زندگی خود احساس کنند و این امر محقق نشده است چرا که زیرساخت‌های نوآوری و فناوری که پارک‌های علم و فناوری، پردیس‌های علم و فناوری مراکز رشد هستند، در کشور ما کم و محدود است. رئیس پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به ورود سازمان تحقیقات به ایجاد و توسعه زیست‌بوم‌های فناوری و نوآوری در سال ۱۳۸۸ و تاسیس اولین مرکز رشد کشاورزی سال در ۱۳۸۹ در خراسان رضوی، گفت: تا سال ۱۳۹۵ تعداد مراکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی سازمان تحقیقات به ۲۴ رسید که این سازمان تصمیم به ایجاد پارک علم و فناوری گرفت، چرا که مراکز رشد دچار مشکلاتی بودند و با وجود همه تلاش‌های وزارت علوم و مراکز رشد، اهداف مورد نظر محقق نشده بودند.

وی افزود: پس از یک سال و نیم مطالعه و تحقیق مشخص شد که باید هر چه سریع‌تر برای تاسیس پارک علم و فناوری در حوزه کشاورزی اقدام کرد. چرا که مطالعات آماری نشان داد حدود ۴.۵ درصد از هسته‌ها و واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی کار می‌کنند در حالی که سهم بخش کشاورزی در حوزه اشتغال حدود ۲۳ درصد و در تولید ناخالص ملی بین ۱۵ تا ۱۸ درصد است.

ولدان در خصوص علت عدم استقبال پارک‌های علم و فناوری از شرکت‌های حوزه کشاورزی گفت: شرکت‌های حوزه کشاورزی در مقایسه با سایر حوزه‌ها ریسک بیشتری داشتند چرا که این شرکت‌ها با مساله‌ای غیرقابل پیش‌بینی به نام اقلیم مواجه هستند و به همین دلیل پارک‌ها به صورت سهوی اجازه استقرار این شرکت‌ها را در پارک نمی‌دادند چرا که ترجیح می‌دادند شرکت‌هایی با ریسک کمتر مستقر شوند تا بتوانند سریع‌تر دوره رشد خود را با موفقیت سپری کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر پارک‌های علم و فناوری معمولا ظرفیت‌های مورد نیاز شرکت‌های کشاورزی را نداشتند و همین مسایل سبب شد با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی مجوز تاسیس پارک علم و فناوری و اجازه ایجاد آن در سراسر کشور با مساحت ۱۰ هزار هکتار اخذ شود که این پارک‌ها در واحدهای مختلف تحت عنوان پردیس علم و فناوری و مرکز رشد فعالیت کنند.

وی با اشاره به ماده ۵ آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در بخش کشاورزی که وزارت جهاد کشاورزی را موظف به ایجاد پارک‌های علم و فناوری، دهکده و مزرعه نوآوری کرده است، گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت علوم منعقد شد، مقرر شد حداقل در ۱۰ استان کشور در سال ۱۴۰۱ مراکز رشد خود را به دهکده نوآوری ارتقا دهیم که در استان‌های خراسان‌رضوی، همدان، سمنان، مرکز شاهرود، یزد این کار انجام شد و امروز نیز ششمین دهکده فناوری و نوآوری در استان آذربایجان شرقی آغاز به فعالیت خواهد کرد.

ولدان دهکده فناوری و نوآوری را پارک علم و فناوری کوچک توصیف کرد و در خصوص تمایز این دهکده‌ها با مراکز رشد گفت: در مراکز رشد فقط ابنیه و دفتر در اختیار واحدها قرار داده می‌شود، اما در دهکده و پارک عنصر اصلی زمین است و دهکده حداقل با ۵ هکتار زمین و ۲ هزار مترمربع ساختمان تعریف می‌شود و واگذاری موقت زمین در قالب یک قرارداد بلند مدت است.

کد خبر: ۱۸۳٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha