۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۵
اولویت وزارت نفت در هوشمندسازی جایگاه های CNG ایمنی خودروها باشد

اولویت وزارت نفت در هوشمندسازی جایگاه های CNG ایمنی خودروها باشد

عضو انجمن سی ان جی کشور با استناد به مصوبه هیئت وزیران می گوید:وزارت نفت باید ارتقا ایمنی خودروها و جایگاه های سی ان جی را در اولویت هوشمندسازی جایگاه های عرضه این سوخت قرار دهد.

به گزارش بازار، محسن جوهری گفت: علت اصلی به نتیجه نرسیدن مصوبه سال ۹۷ هیئت وزیران درباره هوشمندسازی جایگاه های سی ان حی که هدف آن ارتقا ایمنی جایگاه ها و خودروهاست، طرح اشتباهی بود که وزارت نفت آغاز کرد؛ این وزارتخانه در طرح جدید قصد داشت تا اهداف دیگری را به جز موضوع ایمنی اجرایی کند.

وی تصریح کرد: این اهداف شامل مدیریت توزیع و اجرای طرح بهنگام سازی فروش (بهنوش) توسط بانک ها هستند؛ با توجه به این که طرح هوشمندسازی به بانک ها سپرده شده، طبیعی است که اولویت اول آن ها، تراکنش های بانکی جایگاه هاست و موضوع ایمنی و استانداردسازی خودروها، در اولویت های بعدی آن ها قرار می گیرد که نشان می دهد، طرح بهنوش نیز تاثیری در ارتقا ایمنی خودروهای دوگانه سوز نخواهد داشت.

این فعال صنعت سی ان جی افزود: طرح بهنوش می تواند به مدیریت مصرف کمک کند اما در اجرای آن، مشکلات بسیار زیادی وجود دارد؛ از جمله این که تجهیزات جایگاه های سی ان جی از سیستم های کنترلی متفاوت و با برندهای مختلف در ایران استفاده شده اند. بسیاری از جایگاه های سی ان جی بیش از ۱۰ سال عمر کرده اند و نیاز به نوسازی دارند.

وی گفت: پیش بینی ما این است که طرح بهنوش شکست می خورد، مگر این که وزارت نفت، دیسپنسرهای جایگاه های سی ان جی را یا نوسازی یا به طور کامل تعویض کند که اجرای این طرح راحت شود.

رییس سابق انجمن سی ان جی کشورتصریح کرد: در طرح بهنوش قرار است که یکسری از داده ها را از طریق این دیسپنسرها و تجهیزات موجود، دریافت کنند، به سامانه هوشمند بدهند و مدیریت توزیع و سایر اهدافشان را از طریق آن سامانه هوشمند انجام دهند. اگر سیستم های کنترلی قدیمی بوده و نیاز به نوسازی داشته باشند، قطعا خرابی های مکرر به وجود می آید و عرضه سی ان جی را با مشکل مواجه می کند.

وی اضافه کرد: بودجه ای برای نوسازی تجهیزات در نظر گرفته نشده؛ دیسپنسرها در اولویت نوسازی قرار دارند و پس از آن ها، سایر تجهیزات جایگاه ها مثل کمپرسورها، درایرها و مخازن نیاز به نوسازی دارند. کارمزد عرضه سی ان جی جوابگوی هزینه های جایگاهداران نیست و توان پرداخت هزینه های نگهداشت و تعمیرات را ندارند و دولت باید برای نوسازی جایگاه ها، بودجه ای را اختصاص دهد.

این عضو صنعت سی ان جی با انتقاد از این که وزارت نفت تصمیمات خود درباره هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی را پشت درهای بسته می گیرد و از بخش خصوصی برای حضور در جلسات دعوت نمی شود، گفت: حدود ۸۰ درصد جایگاه های سی ان جی به شرکت گاز بدهی دارند؛ در برخی از مناطق، همکاری شرکت های گاز استانی با جایگاهداران بهتر است اما در طرح جدید هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی توسط وزارت نفت، این مشکلات افزایش خواهد یافت.

وی تشریح کرد: یکی از اهداف این طرح جدید، بحث تسهیم است؛ یعنی پس از فروش سی ان جی، سهم شرکت ملی گاز و جایگاهداران به صورت روزانه از هم جدا شده و به هر یک پرداخت شود. مبلغی که جایگاهداران به عنوان تنخواه از آن استفاده می کردند و با تاخیر یک تا دو هفته به شرکت گاز پرداخت می شد، با اجرای این طرح، به صورت روزانه توسط شرکت ملی گاز دریافت می شود که مشکلات جایگاهداران را افزایش می دهد.

کد خبر: ۱۸۳٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha