۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۸
فعالیت تدریجی زنجیره تامین مواد غذایی با شکل و شمایل جدید
رسانه ها گزارش می دهند؛

فعالیت تدریجی زنجیره تامین مواد غذایی با شکل و شمایل جدید

با وجودی که شیوع کرونا ویروس باعث کاهش فعالیت و تعطیلی کسب وکارها شده است، اما این روزها شاهد اقداماتی از سوی کسب و کارها در جهت  ارایه خدمات به افراد هستیم.

فرحنازسپهری؛ خبرگزاری بازار- رویترز در گزارشی که به تازگی منتشر شد، به تمهیداتی که از سوی کسب و کار های کشاورزی برای تهیه و تامین مواد غذایی صورت گرفته، پرداخته است: از زمان همه گیری کرونا ویروس که اعلام شد تا مردم در خانه بمانند؛ از اروپا تا آسیا و سراسر آمریکا بازارها بسته شدند و کارگران برای کار در مزارع امکان تردد نداشته اند. این درحالی است که کشاورزان و سایر افراد در زنجیره جهانی تأمین مواد غذایی در حال نوآوری هستند تا بتوانند مواد غذایی را بدست مصرف کنندگان برسانند.

بیماری همه گیر کروناویروس روی زنجیره پیچیده ای که مواد غذایی را به سفره افراد به ارمغان می آورد، فشار زیادی وارد کرده است و تأمین کنندگان را مجبور کرده تا کارهای روزمره خود را برای مقابله با این مشکل در برداشت محصول، حمل و نقل و توزیع مطابقت دهند.

این بحران باعث شده است اعتماد جهانیان به تجارت بین المللی و کارگران فصلی که معمولاً از مزرعه به مزرعه دیگر برای کار  می روند، و اغلب از مرزها تردد می کنند، کمرنگ کند.  بسته شدن کارخانه های فرآوری به دلیل شیوع کرونا ویروس، عرضه گوشت ایالات متحده را تهدید کرده است، در حالی که برخی از کشاورزان به دلیل نبود کارگر، محصولات خود را برداشت نکرده اند و باعث شده تا در مزارع از بین بروند. اما با این وجود بسیاری از مزارع و بنگاه ها به سرعت در حال تطابق با این شرایط هستند.  

به راه افتادن کسب وکارها با شرایط کرونایی 

مرکز عمده فروشی رونگیز در جنوب پاریس، بزرگترین بازار مواد غذایی اروپا، یک سرویس آنلاین را که یک ماه پیش ۲۵۰ تحویل به در خانه ها را داشته است، اکنون به  ۶ هزار و ۵۰۰ تحویل در هفته در پایتخت فرانسه و اطراف آن رسانده است.

مزارع سهیادری هند، تعاونی در ایالت غربی ماهاراشترا که میوه و سبزیجات را برای صادرات فرآوری می کند، اکنون تحویل روزانه اش به ۳ هزار مصرف کننده شهری که سفارش آنلاین دارند، رسیده است. ویلاس شیند، رئیس سهیادری گفت: ما واسطه ها را در زنجیره توزیع از بین می بریم و با این کار باعث رضایت کشاورزان و مصرف کنندگان می شویم.

در ایالات متحده، صاحبان رستوران ها و تهیه کنندگان رویکرد جدیدی را اتخاذ می کنند. رستوران مستقر در شیکاگو، پارک اند فیلد، جعبه های مواد غذایی و وعده های غذایی را به خانواده ها می فروشد، و مزارع گانتراپ در لاگرانژ، ایندیانا به  فروش مرغ روی آورده است؛ درحالی که زمانی برای رستوران های سطح بالا شیکاگو، خدمات به مصرف کنندگان ارایه می کرد.

تولید کنندگان ماکارونی و آرد در آمریکای شمالی و اروپا در صددند تا برخی از خطوط تولید بصورت شبانه روزی کار کنند و در تلاشند تا تا با حداکثر رساندن ظرفیت میزان حجم کاهش یافته را جبران کنند.
سورن بجورن، رئیس شرکت دریسکول گفت: توزیع کننده انواع توت ایالات متحده، کارمندان در رستوران و هتل ها را در انبارهای توزیع خود در ایالات متحده به کار گرفته است تا به عنوان راننده لیفتراک و بازرسان تضمین کیفیت فعالیت کنند.  

گرین گولد فارمز در مکزیک، تأمین کننده شرکت دریسکول، کارگران کارخانه هایی همچون عمر کورتس آرتاگا که از کارخانه اتومبیل بیکار شده اند، را استخدام کرده است تا در گرین گولد فارمز ایالت جالیسکو کار کنند، جایی که کارگران ماسک می پوشند و قبل از رفتن به مزارع، درجه حرارت بدنشان بررسی می شود.
با وجودی که یافتن کارگران فصلی در اروپا یک اولویت است اما قشر وسیعی از کارگران مهاجر قادر به ترک خانه نیستند. درحالی که برداشت محصولات بهار در معرض تهدید است.  

با این حال اسپانیا، بزرگترین صادرکننده میوه و سبزیجات اتحادیه اروپا، با اجازه دادن به بیکاران برای کار در مزرعه ضمن حفظ حقوق رفاهی، برای این مشکل راهی یافته است و مجوزهای کاری را برای آن دسته از مهاجران که قبلاً در این کشور بوده اند، تمدید کرده است.
فرانسه تاکنون ۱۵ هزار کارگر فرانسوی را که در اثر این بحران بیکار شده اند را بسیج کرده تا در بهار سال جاری بتواند با کار، کمکی برای جبران ۲۰۰ هزار کارگر خارجی باشند.
در همین حال، لهستان بدون کارگران فصلی اوکراینی در حال تلاش برای انجام کارهاست و از سوی دیگر وزارت کشاورزی روسیه اعلام کرد که زندانیان در نبود کارگران آسیای میانه در مزارع به کار گرفته می شوند.

همچنین آلمان، انگلیس و ایرلند به شرکتها اجازه می دهند کارگران آموزش دیده از رومانی و سایر کشورهای اتحادیه اروپا را در پروازهای چارتر با اقدامات قرنطینه وارد کنند.  این درحالی است که رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، مهاجران را از بازداشت موقت مهاجرت در طول بحران معاف کرده است.
همچنین دولت فدرال نیجریه پس از ممانعت افراد بسیاری توسط پلیس، اقدام به تهیه کارت شناسایی برای کارگران مزرعه کرده است تا بتوانند آزادانه در منطقه به کار گرفته شوند.

از آن سو، وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد که کارگران مزرعه از اقدمات منع عبورو مرور معاف هستند و به کشاورزان اجازه داده شده تا ماشین آلات برداشت محصول را به سراسر کشور منتقل کنند.
و در کنیا، روبی رانچ به دلیل محدود بودن ظرفیت حمل و نقل هوایی، آووکادو را به اروپا با کشتی ارسال می کند، زیرا هواپیماها  زمین گیر شده اند و مسیر تهیه معمول شرکت قطع شده است.

کد خبر: ۱۸٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha