۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
وضعیت بازار جهانی صکوک در سه ماهه سوم ۲۰۲۲

وضعیت بازار جهانی صکوک در سه ماهه سوم ۲۰۲۲

روند فعالیت بازار جهانی صکوک رو به کندی است، اما نظام تامین مالی از طریق این ابزار در حال توسعه است.

به گزارش بازار به نقل از شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، بنا بر پیش‌بینی موسسه رتبه‌بندی فیتچ فعالیت بازار صکوک و همچنین اوراق قرضه متعارف در آینده کوتاه مدت به خصوص در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مالزی، اندونزی، ترکیه و پاکستان در بحبوحه تداوم نوسانات، کند خواهد بود.

افزایش نرخ بهره (پیش بینی افزایش نرخ بهره ایالات متحده آمریکا در ۲۰۲۳/۲۰۲۲ تا ۴ درصد)، قیمت‌ بالای نفت (پیش‌بینی ۸۵ دلار به ازای هر بشکه در سال ۲۰۲۳) رویدادهای ژئوپلیتیکی و کاهش اشتیاق بازارهای نوظهور نسبت به انتشار اوراق بدهی باعث کاهش ۱۴.۴ درصدی فصلی حجم انتشار صکوک در بازارهای اصلی این اوراق در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ شد و در طرف دیگر، انتشار اوراق قرضه متعارف هم با کاهش ۱۴.۱ درصدی مواجه شد.

بر اساس گزارش موسسه فیتچ، نظام تامین مالی اسلامی در پشت صحنه در حال توسعه است و با وجود روند کاهشی در سه ماهه گذشته، در انتظار شرایط مناسب بازار می‌باشد. اگرچه کشورهای صادرکننده نفت اخیراً از قیمت‌های بالای نفت بهره‌مند شده‌اند، اما همچنان برای تحقق استراتژی‌های مختلف خود به منابع مالی میان‌مدت تا بلندمدت نیاز دارند. با این حال، کشورهای واردکننده نفت تا زمانی که نوسانات جهانی باقی است، به این منابع مالی نیاز خواهند داشت.

تقاضای صکوک به قوت خود باقی خواهد ماند؛ به خصوص از جانب بانک‌های اسلامی که به عنوان سرمایه‌گذاران سنتی صکوک به واسطه قیمت‌های بالای نفت با افزایش نقدینگی مواجه هستند. از سوی دیگر، طرح‌های متنوع‌سازی منابع مالی و سررسیدهای آتی اوراق بدهی در عرصه جهانی و همچنین بازارهای داخلی تعدادی از کشورها منجر به ادامه روند انتشار صکوک خواهد شد.

در تعدادی از بازارهای صکوک نظیر مالزی، اندونزی، بحرین، ترکیه، قطر و پاکستان صکوک کوتاه مدت دولتی در حال انتشار می‌باشد و محلی را برای سرمایه‌گذاری نقدینگی مازاد بانک‌های اسلامی فراهم نموده است اما در بازارهای در حال توسعه مانند عمان، اردن، نیجریه و مصر، صکوک کوتاه مدت دولتی منتشر نمی‌شود.

کد خبر: ۱۸۳٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha