۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
اوضاع نابسامان طرح ساماندهی کارگران ساختمانی
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

اوضاع نابسامان طرح ساماندهی کارگران ساختمانی

مشهد- طی سال‌های گذشته طرح‌های بسیاری مبنی بر ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و یا صدور کارت مهارت در قالب ساماندهی کارگران بر سر زبان‌ها افتاد اما واقعیت این است که این کارگران هنوز بی سرو سامان هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: کارگران سر گذر سرما و گرما و روز تعطیل و غیر تعطیلی نمی‌شناسند و لذا ایام کرونا و یا پساکرونا نیز برایشان مفهومی ندارد چون برای تأمین نیازهای اقتصادی خود مجبورند تا هرروز بر سر یکی از گذرهای این کلان‌شهر حاضر شوند.

متأسفانه باوجود وعده‌های فراوان مبنی بر ساماندهی اما هنوز این طرح خود دارای بی‌سامانی‌هایی است که باید رفع شود.به‌طور مثال هنوز هیچ معیاری برای گزینش کارگران سر گذر وجود ندارد و لذا هر کارگری که با سرعت بیشتری برود و زودتر چانه زده و یا عقب وانت جای بگیرد احتمالاً شانس به دست آوردن یک‌لقمه را بیشتر خواهد داشت.

متأسفانه تعطیلی چند ماهه کارهای ساختمان در مشهد مقدس به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از این کارگران را با مضیقه شدید مالی روبرو کرد.

اگرچه در طی سال‌های گذشته طرح‌های بسیاری از طرف دولت مبنی بر ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و یا صدور کارت مهارت ارائه شد و یا ساماندهی کارگران در شهرها ازجمله کلان‌شهر مشهد سر زبان‌ها بوده است اما واقعیت این است که این کارگران هنوز سرشان بی‌کلاه مانده است به‌گونه‌ای که نه مهارتی آموختند، نه ساماندهی شدند و نه بیمه‌ای دارند که در این شرایط بتوانند بابت بیکاری حقوق بیکاری دریافت کنند.

راه‌اندازی ایستگاه‌هایی با نام «ایست کار» در سطح شهر مشهد درواقع یکی از اقداماتی بود که بر اساس آن مقرر بود تا کارگران روزمزد را ساماندهی کند و از سطح معابر جمع‌آوری کند.

اوضاع نابسامان طرح ساماندهی کارگران ساختمانی

در این طرح هم‌مکانی مشخص برای حضور مردم فراهم بود که بتوانند افراد را برای کار انتخاب کنند و هم کارگران، عادلانه مزدی نصیبشان می‌شد نه اینکه هرکس زودتر سوار خودرویی شد، مشغول کار شود و دیگری بیکار بماند اما این روزها اگر سری به این است کارها بزنیم خبر چندانی در آن‌ها از کارگر نیست و در عوض به شعاع ۲۰۰ متر از این ایستگاه‌ها کارگران بسیاری مانند همان سبک قدیم در کناره خیابان در انتظار خودروهای متقاضی نشستند.

وضعیت کارگران

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارگران خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار می‌گوید: در خراسان رضوی حدود ۱۵۰ هزار نفر کارگر ساختمانی داریم از این تعداد حدود ۷۵ هزار نفر در این مدت ۱۰-۱۱سال بیمه شدند.

محمدرضا داوری اظهارمی کند: در مشهد ۶۲هزار کارگر ساختمانی داریم و از این تعداد حدود ۳ هزار نفر کارگران میدان‌ها و گذرها هستند و از ۶۲ هزار نفر حدود ۳۷ هزار نفرشان در مشهد بیمه شدند که تا سال گذشته از این تعداد ۱۲ هزار نفر قادر به پرداخت ۷درصد بیمه خود نبودند و یا به خاطر کم‌کار و یا بیکار بودن و بیمه‌هایشان مختومه شد و دوباره باید در انتظار سهمیه بمانند.

از وی در خصوص موفقیت اجرای این طرح در مشهد سؤال می‌کنیم و لذا پاسخ می‌دهد: در حقیقت راه‌اندازی ایستگاه‌های کار برای کارگران روزمزدی با عنوان «ایست کار» طرح خوبی بود و دستاوردهای مطلوبی را هم در این مدت داشت ازجمله اینکه به زیبایی شهر کمک کرد و توانست ایستگاهی مطمئن به همراه برخی امکانات رفاهی مانند وسایل گرمایشی و سرمایشی و برخی حمایت‌های لازم را برای کارگران به همراه داشته باشد.

داوری بابیان اینکه تا پیش از راه‌اندازی این ایستگاه‌ها شاهد پراکندگی بدون ضابطه کارگران در سطح شهر بودیم و بعضاً مشاهده می‌شد که بساط برخی از تخلفات در کناره خیابان نیز پهن است افزود: با راه‌اندازی این ایستگاه‌ها این جلوه‌های ناپسند از سطح شهر محو شد و به‌ویژه فرصتی فراهم شد تا این کارگران بر اساس برنامه‌ریزی لازم و حمایت‌هایی که انجام شد کار پیداکرده و ساماندهی شوند.

وی با اشاره به این موضوع که تاکنون ۱۲هزار نفر کارت عضویت ایست کار را گرفته‌اند و تعداد ۵۷ هزار و ۴۰۷نفر به کار معرفی‌شده‌اند اذعان کرد: این طرح موجب شد ۲۰ استان بر پایه همین ایست کارها در شهرهای خودشان طرح ساماندهی را اجرایی کنند.

اوضاع نابسامان طرح ساماندهی کارگران ساختمانی

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارگران خراسان رضوی بابیان اینکه این طرح در شورای عالی استان‌ها در سال ۱۳۹۲ مطرح شد افزود: در این راستا کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان رضوی از سال ۱۳۹۳ پیگیری‌های خود را آغاز کرد و با تائید شورای شهر به‌صورت آزمایشی در بولوار دلاوران مشهد اجرا شد که البته پس‌ازآن با ایجاد۱۲ ایست کار در ۱۲منطقه شهرداری مشهد موافقت شد.

ساماندهی کارگران وظیفه شهرداری نیست

اگرچه بنا بر اظهارات رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارگران خراسان رضوی اجرای این طرح موفقیت‌هایی را در برداشته است اما بر اظهارات مدیرعامل سازمان میدان‌ها شهرداری مشهد این طرح با هزینه ۱۲ میلیارد تومانی در سال ظاهراً مسئولان را به فکر واداشته تا عطایش را به لقایش ببخشند.

به نظر می‌رسد شهرداری مشهد در ادامه سیاست‌های کم کردن هزینه‌های خود و صرفه‌جویی اقتصادی، این بار تصمیم گرفته هزینه ایست کار را کم کند.

مدیرعامل سازمان میدان‌ها شهرداری مشهد در این رابطه اظهار می‌کند: بر اساس توافق‌نامه امضاشده در راستای ایجاد ایستگاه های کار و ساماندهی کارگران ساختمانی ۱۲مجموعه در قبال ایست کار وظیفه داشتند که هیچ‌کدام وظیفه‌های خود را انجام ندادند.

بر اساس توافق‌نامه امضاشده در راستای ایجاد ایستگاه های کار و ساماندهی کارگران ساختمانی ۱۲مجموعه در قبال ایست کار وظیفه داشتند که هیچ‌کدام وظیفه‌های خود را انجام ندادند

مشیری در این رابطه اذعان می‌کند: مشیری در ادامه گفت: من به‌عنوان مدیر مجموعه می‌بینم این کار خوب، هزینه زیادی برای شهرداری دارد. از طرفی، کارگران کمی در ایست کار حضور دارند. پس باید تغییری ایجاد شود و لذا این کار می‌بایست توسط متولی اصلی آن یعنی اداره کار انجام شود و از همین رو در اساسنامه و وظایف شهرداری هیچ‌وقت ساماندهی کارگران وجود نداشته است.

وی می‌گوید: برای ساماندهی کارگران تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسیده است که در آن سازمان‌هایی مانند اداره کار، فنی و حرفه‌ای، نیروی انتظامی و صداوسیما نیز مسئولیت داشتند ولی به‌غیر از شهرداری به‌عنوان متولی ایجاد زیرساخت سایر نهادها کوچک‌ترین اقدامی انجام ندادند.

وی اذعان می‌کند مخالفتی با ایست کار نداریم اما مدیریت آن سالانه حدود ۱۲ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه دارد.

مدیرعامل سازمان میدان‌ها شهرداری مشهد همچنین از احتمال واگذاری ایست کار به بخش خصوصی خبر می‌دهد و می افزاید: در این راستا می‌توانیم از شرکت‌های کاریابی استفاده کنیم و هر ایست کار را در اختیار یک شرکت کاریابی قرار دهیم.

کد خبر: ۱۸۳٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha