۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
افزایش یک‌درصدی بهره وری نیروگاه‌های حرارتی|  ۳۶۶ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می شود
افتتاح واحد گازی نیروگاه زنجان با حضور رئیس‌جمهور

افزایش یک‌درصدی بهره وری نیروگاه‌های حرارتی| ۳۶۶ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می شود

اسپنانی مجری طرح‌های نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی از بهره برداری از واحد گازی نیروگاه زنجان در هفته جاری خبر داد و گفت: متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی با افزایش یک‌درصدی، به ۳۹ درصد رسیده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: پنج‌شنبه هفته جاری توسط ریاست محترم جمهوری، دو واحد گازی نیروگاه آریان زنجان به‌صورت رسمی افتتاح خواهد شد. نیروگاهی که با افتتاح آن ۳۶۶ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده خواهد. روح‌اله اسپنانی، مجری طرح‌های نیروگاه‌های خصوصی شرکت تولید نیروی برق حرارتی در نشستی خبری درباره این افتتاح گفت: نیروگاه آریان زنجان، یک نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت ۵۲۶ مگاوات است که شامل دو واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۸۰ مگاواتی است.

اسپنانی با بیان اینکه درحال حاضر دو واحد گازی این نیروگاه به مجموع ظرفیت ۳۶۶ مگاوات در مدار بهره برداری است، گفت: تاریخ سنکرون واحد اول نهم خردادماه و تاریخ سنکرون واحد دوم، هفدهم خردادماه سال جاری بوده و واحد بخار این نیروگاه نیز به شرط تأمین به‌موقع مالی، تا پیک تابستان سال ۱۴۰۲ به مدار بهره‌برداری وارد خواهد شد.

به گفته او، تا امروز بالغ بر ۱۳۰ میلیون یورو برای احداث دو واحد گازی این نیروگاه هزینه شده و برای احداث واحد بخار این نیروگاه نیز به ۱۶۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز است.

مجری طرح‌های نیروگاه‌های خصوصی شرکت تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به اهمیت احداث واحدهای بخار برای نیروگاه‌های گازی و تبدیل این نیروگاه‌ها از حالت سیکل ساده به سیکل ترکیبی، گفت: با احداث واحدهای بخار، ضمن افزایش راندمان نیروگاه‌ها، ظرفیت تولید برق بدون افزایش مصرف سوخت، ارتقا می‌یابد.

او همچنین افزود: در دولت سیزدهم، با تمرکز بر تکمیل واحدهای بخار و تبدیل نیروگاه‌های حرارتی به سیکل ترکیبی، از جمله بهره‌برداری از واحد سیکل ترکیبی نیروگاه عسلویه، واحد ۱ نیروگاه فردوسی، واحدهای ۱ و ۲ نیروگاه ارومیه، نیروگاه جهرم، نیروگاه هنگام، نیروگاه کلاس F جزیره قشم و نیروگاه دالاهو، متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور با افزایش یک‌درصدی، به ۳۹ درصد رسیده است.

اسپنانی در خصوص توجه به مسائل زیست‌محیطی در پروسه ساخت این نیروگاه، گفت: میزان مجاز آلاینده ناکس ۳۰۰ پی‌پی‌ام است که این رقم در واحدهای گازی نیروگاه با استفاده از مشعل‌های DLN به ۲۵ پی‌پی‌ام کاهش یافته است. همچنین میزان مجاز آلاینده ساکس ۱۰۰ پی‌پی‌ام بوده که این رقم نیز به ۱۰ پی‌پی‌ام رسیده است.

او با اشاره به اینکه در مدت زمان ساخت این واحدها ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و حدود یک‌هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت بوده‌اند، ادامه داد: سوخت اصلی این نیروگاه گاز و سوخت پشتیبان آن نیز گازوئیل است.

کد خبر: ۱۸۳٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha