۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
روایت ناحیه صنعتی که حتی تابلو ندارد| سید آباد زیر آوار بی‌توجهی
بازار گزارش می‌دهد؛

روایت ناحیه صنعتی که حتی تابلو ندارد| سید آباد زیر آوار بی‌توجهی

آرادان- عدم حمایت‌های لازم از صنایع در ناحیه صنعتی سیدآباد شهرستان آرادان سبب به وجود آمدن مشکلات عدیده برای سرمایه‌گذاران و فعالان عرصه تولید شده است.

داود عبدی، بازار: رشد و توسعه اقتصادی در هر منطقه مستلزم سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف و فعالیت‌های اقتصادی آن است اما در این راستا شهرستان آرادان نه تنها تاکنون رشد و توسعه قابل توجهی از این ناحیه نداشته بلکه اندک زمینه‌ای هم که از طریق صنعت برای توسعه آن می‌توانست ایجاد شود با عدم حمایت‌های لازم از صنایع در این ناحیه سبب به وجود آمدن مشکلات عدیده‌ای برای سرمایه‌گذاران و فعالان آن شده است.

ناحیه صنعتی سید آباد در حال حاضر به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود و اغلب با مشکلات عمده‌ای مواجه است این ناحیه صنعتی در شعاع ۲۲ کیلومتری گرمسار و ۱۲۰ کیلومتری تهران و ۹۰ کیلومتری سمنان یکی از عمده نواحی صنعتی بود که در ابتدا مقرر شد با توجه به قرار گرفتن در نزدیکی تهران برخی صنایع در بافت شنزار و زمینی فاقد کشت آن مستقر شوند اما برخی بی‌مهری‌ها نه تنها جایی برای سرمایه‌گذاری باقی نگذاشته بلکه سبب شده که این منطقه با ریسک بالا از سوی سرمایه گذاران شناخته شود.

عدم داشتن متولی مهمترین دلیل عقب افتادگی در ناحیه صنعتی سید آباد

ناحیه صنعتی سید آباد با مساحتی بالغ بر ۱۰۰ هکتار یکی از مناطق صنعتی شهرستان آرادان محسوب می‌شود که با وجود صنایع قابل توجه، مورد کم لطفی هایی واقع شده و چندی است که شاهد تعطیل شدن برخی از شرکت‌های فعال در آن هستیم. صاحبان صنایع ناحیه صنعتی سیدآباد در شهرستان آرادان عنوان می کنند که از شروع به فعالیت این ناحیه صنعتی بیش از ۳۰ سال می گذرد، ۳۰ سالی که در تمام مدت کارشناسان دارایی و تأمین اجتماعی برای احقاق حق مردم سروقت مراجعه و مطالبات خود را دریافت می کنند و در صورت هرگونه تأخیر اقدام به جریمه خواهیم شد.

ناحیه صنعتی سید آباد در حال حاضر به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود و اغلب با مشکلات عمده ای مواجه است

در زمان احداث و پذیرش شرکت‌ها در این منطقه مقرر بود با حمایت دفتر سازمان همیاری های شهرداری های استان سمنان، ضمن تأمین آب و برق و خیابان‌کشی و گاز لازم و یک مرکز مخابرات ۳۰۰ شماره‌ای ی ثابت امکانات و زیرساخت‌های لازم انجام پذیرد و این ناحیه به عنوان یک ناحیه صنعتی کارخانجات تقریباً آلوده کننده محیط زیست در نظر گرفته شود و در واقع بنوعی برنامه‌ریزی شده بود که آلودگی های ناشی از فعالیت‌های جاری کارخانجات در این ناحیه صنعتی کنترل گردد.

ناحیه صنعتی که در طول مدت ۳۰ سال تأسیس و دارا بودن بیش از ۵۲ کارخانه تولیدی فاقد حداقل امکانات اولیه شامل گاز، روشنایی، معابر، تلفن ثابت، آب آشامیدنی و یا حتی آب جهت فضای سبز و جاده دسترسی ورود و خروج، تابلوهای راهداری ، و ... است.

روایت ناحیه صنعتی که حتی تابلو ندارد| سید آباد زیر آوار بی‌توجهی

نبود آب کافی یکی دیگر از مشکلات عمده ناحیه صنعتی سید آباد

مدیر عامل شرکت دریا نوش و یکی از سرمایه گذاران در این ناحیه صنعتی در گفتگو با خبرنگار بازار، بیان می کند: یکی دیگر از مشکلات عمده این ناحیه صنعتی نبود آب کافی است که تا فاصله ۱۰ کیلومتری شهرک آمده است اما مسئولان آب منطقه ای گرمسار اظهار دارند که باقی مانده مسافت خط انتقال آب به عهده خودتان است ضمن اینکه ناحیه صنعتی سید آباد بدون آب سالم و چاه‌های موجود آن دارای آبی با ای سی بیش از ۱۵ هزار میکروموس است لذا عملاً برای انجام هیچ کار کشاورزی و دامپروری و تولیدات خاص مطلوب نیست.

نعمت الله ناظر با بیان اینکه بعضا صنایع قابل توجهی نیز در آن استقرار دارند که تولیدات آنها در استان و کشور نمونه است اما متاسفانه این ناحیه صنعتی، تابلو راهداری معرفی مسیر و حتی معرفی ناحیه صنعتی، جاده دسترسی از سمت گرمسار و سمنان ندارد و نیاز به یک دوربرگردان برای دسترسی به این ناحیه دارد و جاده موجود مانند یک زمین شخم زده است.

ناحیه صنعتی سید آباد با مساحتی بالغ بر ۱۰۰ هکتار یکی از مناطق صنعتی شهرستان آرادان محسوب می شود

عباسپور یکی دیگر از فعالان اقتصادی منطقه مشکلات دیگر این شهرک را عدم وجود ایستگاه آتش نشانی ذکر می کند که در مواقع حریق بتواند در کم ترین زمان و کم ترین هزینه و آسیب به کمک این بخش بیاید و به خبرنگار بازار، می گوید: این شهرک صنعتی در واقع از حداقل خدمات روستایی نیز برخوردارنیست و همین امر باعث شده که تعدادی از ۵۲ صنعت موجود در این ناحیه صنعتی تعطیل شوند.

وی با بیان اینکه در طول مدتی که از عمر ناحیه صنعتی مورد نظر می‌گذرد شش دوره نمایندگان خدمت کردند و در طول مدت مذکور ده‌ها استاندار و فرماندار و سایر مسئولان با حضور خود اقدام به تهیه عکس و انجام خدمت کرده‌اند، تصریح کرد: در هر حال بعد از گذشت سال‌ها و بی‌توجهی محض به ناحیه صنعتی مورد نظر در حال حاضر دلخوش اجرای طرح تأمین آب از دریای خزر هستیم که امیدوارم مثل ضرب المثل معروف آب روستای رحمت آباد نباشد.

امید واحدهای صنعتی به برنامه های بلند مدت

مدیران واحدهای صنعتی در گفتگو با خبرنگار بازار، معتقد هستند اگر سیستم نظارت بتواند برای صنعت برنامه بلندمدت تدوین کند، قطعا واحدهای صنعتی نگاه امیدوارانه‌تری به آینده خواهند داشت اما اکنون نگاه درستی برای تصمیم گیری برای سرمایه گذاری و رفع مشکلات در واحدهای صنعتی وجود ندارد که این تصمیمات خود باعث کاهش بهره وری و کیفیت محصولات تولیدی خواهد شد.

شرکت شهرک های صنعتی هم معمولا مناطق صنعتی را تحویل می‌گیرد که بتواند از ناحیه واگذاری زمین‌ها کسب درآمد کند و برای آن مناطق صنعتی هزینه کند اما این امر در ناحیه صنعتی سید آباد توجیه خودش را برای ایجاد شهرک صنعتی و ایجاد زیر ساخت های لازم برای آن به لحاظ تاسیس شهرک صنعتی آرادان در حوالی آن از دست داده شرکت شهرک‌ها تمایلی به تحویل گرفتن ناحیه سید آباد ندارد.

روایت ناحیه صنعتی که حتی تابلو ندارد| سید آباد زیر آوار بی‌توجهی

تحقق وعده های فراموش شده

هرچند طی سالیان گذشته، ساماندهی نواحی صنعتی فجر، جنت آباد، سید آباد و آرادان طی صورت جلسه‌ای با استانداری به خاطر مشکلات حقوقی در سفر اول هیئت دولت احمدی نژاد اعلام وصول شد، اما عملاً نتوانست رفع مشکل کند و این امر صورت پذیرد که ظاهراً به علت عدم تامین منابع مالی لازم و... رد شد.

ناحیه صنعتی سید آباد، جاده دسترسی از سمت گرمسار و سمنان ندارد

همچنین در سفر رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی ایران به شهرستان های گرمسار و آرادان در دهه ۹۰ اعلام شد شرکت شهرک‌ها آمادگی دارد تا اگر نماینده‌ای توسط نواحی صنعتی مذکور تعیین شود و حاضر به واگذاری شهرک‌های مذکور به شرکت شهرک‌ها باشند، همچنین اقدامات لازم برای تخفیف ها، تشویق‌های ویژه و موارد حمایتی مورد نیاز را در اختیار آنها قرار گیرد ولیکن این امر تاکنون تحقق نیافته است و کسی نیز پاسخگوی مشکلات بوجود آمده و اعتراضات صاحبان صنایع نبوده و نیست.

به نظر می رسد تحت پوشش قرار گرفتن این نواحی توسط سازمان همیاری‌ها که از توانایی کامل عهده‌دار شدن این مسئولیت برخوردار نیستند مشکلات صاحبان صنایع این نواحی را مضاعف کرده است حال سرمایه گذاران با صرف سرمایه های خود و استفاده از تسهیلات بانکی اقدام به تولید نموده اند اما بعد از گذشت بالغ بر ۳۰ سال حتی یکی از وعده های تعیین شده محقق نشده است. جالب اینکه حتی پیدا کردن آدرس این ناحیه صنعتی با داشتن اینترنت هم به راحتی امکان پذیر نیست زیرا حتی یک تصویر و نقشه نیز به این این ناحیه ثبت نشده که نشان از مشکلات آن می‌دهد.

کد خبر: ۱۸۲٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha