۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
تکمیل ذخایر مازوت سیمانی ها تا پایان آبان| افزایش ۹۰ درصدی قیمت نفت کوره برای سیمانی ها
مدیر کل صنایع معدنی وزارت صمت در گفتگو با بازار:

تکمیل ذخایر مازوت سیمانی ها تا پایان آبان| افزایش ۹۰ درصدی قیمت نفت کوره برای سیمانی ها

امیری مدیرکل امور معدنی و صنایع وزارت صمت از تکمیل مخازن ذخیره سازی مازوت واحدهای سیمانی تا پایان آبان خبر داد و گفت: سیمانی ها به طور متوسط سالانه ۷ میلیارد متر مکعب گاز مصرف می کنند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: با شروع فصل سرما نشست های شرکت ملی گاز با واحدهای سیمانی و فولادی هم آغاز شده است. بر اساس آنچه جواد اوجی وزیر نفت اعلام کرده کشور با کسری ۲۵۰ میلیون مترمکعبی گاز در زمستان امسال مواجه است. کسری به نظر می رسد بخشی از آن طریق سوخت مازوت در بخش هایی همچون نیروگاه ها و واحدهای تولیدی سیمان قرار است جبران شود.

سیف اله امیری مدیر کل امور معدنی و صنایع معدنی وزارت صمت در گفتگو با بازار از حل مشکل تامین سوخت واحدهای سیمانی خبر داد و گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته واحدهای سیمانی اصل پول مازوت را پرداخت کرده و در مقابل مخازن ذخیره سازی نفت کوره این واحدها تا پایان آبان ماه پر شود تا در صورت قطعی گاز مشکلی در تولید و عرضه در بازار صورت نگیرد.

قرار شده که مخازن ذخیره سازی نفت کوره واحدهای سیمانی تا پایان آبان ماه پر شود تا در صورت قطعی گاز مشکلی در تولید و عرضه در بازار صورت نگیرد

او همچنین ظرفیت مخازن ذخیره سازی مازوت واحدهای سیمانی را ۱۵۰ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: سیمانی ها سالانه حدود ۷ میلیارد مترمکعب گاز مصرف می کنند.

مدیرکل امور معدنی و صنایع معدنی وزارت صمت همچنین درباره بدهی واحدهای سیمانی به وزارت نفت هم گفت: بخشی از مازوتی که سیمانی از سال قبل دریافت کرده بودند، در تانکر های ذخیره سازی باقی مانده است. مسئولین شرکت گاز مدعی اند که بهای سوخت های باقی مانده از سال گذشته باید بر اساس قیمت امسال پرداخت شود. بعد از جلساتی که در اینباره برگزار شده بود، قرار بر این شد که اصل پول را واحدهای سیمانی به صورت علی الحساب پرداخت کنند.

افزایش ۲۷۰ تومانی قیمت هر لیتر مازوت

به گفته این مقام مسئول، هر لیتر مازوت در سال گذشته به قیمت ۳۰۰ تومان در اختیار واحدهای سیمانی قرار می گرفت، اما قیمت هر لیتر نفت کوره برای امسال ۵۷۰ تومان اعلام شده است که این بدان معنا است که قیمت مازوت برای واحدهای سیمانی ۹۰ درصد افزایش یافته است.

هر لیتر مازوت در سال گذشته به قیمت ۳۰۰ تومان در اختیار واحدهای سیمانی قرار می گرفت، اما قیمت هر لیتر نفت کوره برای امسال ۵۷۰ تومان اعلام شده است

امیری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تغییر نرخی در بهای گاز مصرفی واحدهای سیمانی و فولادی اعمال خواهد شد، گفت: تا کنون چیزی در اینباره به ما ابلاغ نشده ضمن اینکه در ابتدای سال قیمت سوخت مصرفی در واحدهای تولیدی افزایش پیدا کرده است.

او همچنین درباره تامین سوخت واحدهای فولادی هم گفت: بیشتر تولیدات فولاد بر اساس مصرف برق صورت می گیرد. با این اوصاف این واحدها مشکلی از جهت کمبود گاز ندارند، مگر اینکه نیروگاه ها به دلیل کسری هایی که در زمینه تامین گاز وجود دارد، قادر به تولید متناسب با نیاز کشور نباشند.

کد خبر: ۱۸۲٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha