۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
عزم جدی دولت برای احیا مرغ ایرانی
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد

عزم جدی دولت برای احیا مرغ ایرانی

ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی بر تداوم حمایت‌ها از احیاء مرغ نژاد ایرانی آرین تاکید کرد.

به گزارش بازار، سید جواد ساداتی نژاد در حاشیه همایش روز جهانی غذا از تداوم حمایت‌ها برای احیاء لاین آرین خبر داد و تصریح کرد: به منظور تشویق مرغداران به استفاده از جوجه یک روزه ایرانی، خرید مرغ سایز با ۱۲ درصد بالاتر از قیمت بازار، ادامه می‌یابد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه روند حمایت از نژاد آرین در دو محور دنبال می‌شود، اظهار داشت: در بخش پژوهشی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در زمینه اصلاح ژنتیکی در حال فعالیت است و معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری نیز در این موضوع فعال است.

وی افزود: در زمینه حمایت از تولیدکنندگان نیز، خرید مرغ ایرانی با قیمت ۱۲ درصد بالاتر از نرخ بازار انجام می‌شود و علاوه بر این، حمایت‌هایی نیز در بخش صادرات صورت می‌گیرد.

نژاد آرین، گونه‌ای از مرغ‌های پرورشی در صنعت مرغداری است که اختصاص به ایران دارد و به دلیل وزن و اندازه استاندارد در زمان کشتار، مرغ سایز نامیده می‌شود.

در ۲۰ سال اخیر با ورود لاین‌های انگلیسی، امریکایی، هلندی و ... که به دلیل تغییرات صورت گرفته در نژادشان، بیش از حد رشد کرده و چاق می‌شوند و همچنین تمایل اغلب مصرف کنندگان ایرانی به خرید مرغ‌های درشت و چاق، صرفه اقتصادی پرورش نژادهای وارداتی افزایش یافت و آرین تا مرز نابودی پیش رفت، اما با تلاش مدیران و کارکنان یکی دو مرکز، گله‌های باقیمانده حفظ شدند و در سال‌های اخیر، با حمایت‌هایی که صورت گرفت، نژاد ایرانی آرین تا سطح بازگشت به بازار، تکثیر شد.

مرغ آرین در حدود شش هفتگی و سن کشتار، نسبت به نژادهای دیگر، چابکتر و سرحال‌تر است و پس از کشتار با وزنی بین ۱.۶ تا ۱.۸ کیلوگرم، گوشتی لذیذتر و خوشمزه‌تر و به دلیل استفاده حداقلی از آنتی بیوتیک و سایر داروها، طبیعی‌تر دارد، اما تمایل اغلب مردم به خرید مرغ‌های چاق‌ با وزن بالای ۲ کیلوگرم، باعث شده بازار در اختیار راس و آربوراکرز باشد.

کد خبر: ۱۸۲٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha