۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مرغ گران نمی‌شود اما گران باید خرید| «قیمت مصوب» از دولت اصرار از تولیدکننده انکار
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

مرغ گران نمی‌شود اما گران باید خرید| «قیمت مصوب» از دولت اصرار از تولیدکننده انکار

مشهد- بیش از یک ماه از تغییر غیررسمی قیمت مرغ می‌گذرد و مصرف‌کنندگان مرغ گرم کامل را حدود پنج تا ۱۰ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب خریداری می‌کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: تولیدکنندگان و مرغداران که از ابتدای مهرماه در انتظار تغییر و افزایش قیمت مصوب مرغ گرم بودند لذا قبل از هرگونه تصمیم‌گیری و اعلام رسمی از طرف دولت قیمت‌ها را افزایش و مردم را با نارضایتی همراه کردند.

این انتظار در حالی پایان یافت که معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در آخرین روز مهرماه ۱۴۰۱ اعلام کرد قیمت مرغ کماکان ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد ماند و افزایشی در قیمت مرغ و تخم‌مرغ نداریم.

صحبت‌های محسن شیراوند در حالی رسانه ای شد که هنوز در بسیاری از فروشگاه‌های سطح شهر مشهد مرغ به کیلویی ۶۵ هزار تومان عرضه می‌شود و قیمت مرغ‌های تکه کاری شده سر به فلک کشیده است!

درحالی‌که دولتمردان مدعی هستند که قیمت مرغ افزایشی نخواهد داشت اما بسیاری از تولیدکنندگان و فروشنده افزایش قیمت را به دلیل افزایش هزینه‌های تولید منطقی دانسته و معتقدند بایستی قیمت‌ مرغ اصلاح شود. این فعالان صنعت طیور می‌گویند هزینه‌های تولید ازجمله نهاده‌ها، دارو، ‌ واکسن افزایش‌یافته و قیمت جوجه یک‌روزه نیز به ۱۷ هزار تومان رسیده است که همین امر قیمت تمام‌شده تولید مرغ را برای مرغداران بالابرده است.

آن‌ها همچنین اذعان می کنند با وجود این افزایش هزینه‌های تولید ولی قیمت مرغ در مرغداری‌ها افزایش چندانی نداشته و منتظریم تا دولت قیمت‌ مرغ را اصلاح و قیمت‌های جدید را اعلام کند.

حقیقت بازار

باوجوداینکه قیمت مرغ به همان قیمت مصوب و کیلویی ۵۹ هزار ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو در بازار باید عرضه شود اما بسیاری از فروشگاه‌های مواد پروتئینی هنوز بر فروش مرغ به میزان کیلویی ۶۵ تا ۶۸ هزار تومان اصرار داشته و این موضوع به‌ویژه در روزهای آخر هفته که عرضه مرغ کمتری صورت می‌گیرد در مشهد بیشتر نمایان است.

مرغ گران نمی‌شود اما گران باید خرید| «قیمت مصوب» از دولت اصرار از تولیدکننده انکار

مشاهدات خبرنگار بازار از سطح شهر مشهد نشان می‌دهد این روزها فروشگاه‌های مرغ مانند گذشته از مرغ کمتری برای فروش و عرضه روبرو هستند و لذا جمله «مرغ تمام شد» بیشتر به گوش می خورد.

شایان‌ذکر است کمبود محسوس مرغ که هنوز خیلی علنی و بحث‌برانگیز نشده است مدتی در سطح شهر مشهد برای بسیاری از مصرف‌کنندگان مشهود است و البته این موضوع بیشتر و ظاهراً برای مرغ باقیمت مصوب صدق می‌کند زیرا بسیاری از شهروندان ادعا می‌کنند مرغ باقیمت مصوب شاید در فروشگاه‌ها زود تمام شود اما مرغ باقیمت ۶۵ هزار تومان تمام‌شدنی نیست!

گرانی مرغ و کاهش قدرت خرید مردم ا ابتدای سال تاکنون موجب شده تا تولیدکننده‌ها نیز فتیله تولید را پائین کشیده و با به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا حالا با افزایش قیمت به‌نوعی دیگر ضرر تولیدکنندگان جبران شود.

درحالی‌که تا پیش‌ازاین روزانه در خراسان رضوی ۶۰۰ تن مرغ توزیع می‌شد اما این میزان در حال حاضر به کمتر از ۴۰۰ تن در روز رسیده است.

گرانی مرغ به ضرر تولیدکننده است

امید حسینی یکی از مرغداران خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: ما به‌هیچ‌وجه تقاضای افزایش قیمت مرغ را از طرف دولت نداریم چون این موضوع درنهایت به ضرر ما تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ باعث کاهش خرید مردم می شود افزود: قیمت نهاده‌ها بسیار گران است و لذا وقتی تولیدکننده مجبور است مازاد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کند مجبور است در قیمت‌ها هم تجدیدنظر کند اما این موضوع به نفع تولید کننده و مصرف کننده نیست.

این تولید کننده با بیان اینکه نهاده های اختصاص داده شده از طرف دولت به هیچ وجه برای خوراک طیور در مرغداری ها کافی نیست بیان می کند: هر وقت صحبت از گرانی می شود تنها پای مرغدار و تولید کننده را وسط می کشند اما هیچ شخصی به این موضوع توجه ندارد که عامل گرانی در اصل خود دولت است.

وی ابراز کرد: دولت با اجرای طرح آزادسازی ارز ؛ قیمت هر کیلوگرم ذرت را از کیلویی ۱۹۵۰ تومان به ۱۲ هزار تومان و یک کیلوگرم سویا را از سه هزار تومان به ۱۷ هزار تومان در بازار افزایش داد.

حسینی ادامه داد: قیمت کنسانتره هم بعد از اجرای طرح آزادسازی ارز بین شش تا هشت برابر افزایش پیدا کرده و همه اینها در حالیست که قیمت مرغ دو برابر شده است.

مرغ گران نمی‌شود اما گران باید خرید| «قیمت مصوب» از دولت اصرار از تولیدکننده انکار

وی با بیان اینکه اگر دولت می خواهد قیمت این محصول را کاهش دهد بهتر است که از مشوق و یا تخفیف هایی که در دست دارد استفاده کند بیان کرد: دولتمردان نمی خواهند بابت نهاده ها سوبسید و یارانه ای پرداخت کنند و از هیچ کدام حق و حقوق خود مانند بهای حامل های انرژی و یا حق بیمه و مالیات نیز کوتاه نمی آیند و لذا همواره نوک پیکان گرانی به سمت تولید کننده و مرغدار بلند است.

این تولیدکننده بابیان اینکه در حال حاضر سود مرغداری‌ها به حداقل رسیده و حتی به‌سختی به ۸ درصد می‌رسد ابراز کرد: متأسفانه نرخ‌های دستوری که دولت مصوب می‌کند کارشناسی شده نیست و یا به دلیل بی‌ثباتی در قیمت‌ها و بازار عمر بسیار کوتاهی دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه قیمتی مرغداران را می‌تواند راضی نگاه دارد به بازار گفت:ما امیدوار بودیم با توجه به هزینه‌های تمام‌شده نرخ هر کیلوگرم مرغ زنده در بازار به ۷۵ هزار تومان برسد تا به این شکل حداقل مرغ کیلویی ۵۰ هزار تومان از مرغدار خریداری شود.

وی بابیان اینکه دولت در صورت عدم‌حمایت نمی‌تواند قیمت مرغ مصوب را حفظ کند اظهار کرد: مطمئن باشید اگر تا پایان سال دولت در خصوص قیمت جدید مرغ زنده تصمیم‌گیری نکند بدون شک ابتدای سال آینده قیمت را حتی به بیش از ۷۵ هزار تومان افزایش خواهد داد.

قیمت مصوب ملاک فروش و بازرسی‌

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در گفت‌وگو با بازار و پاسخ به علت گرانی مرغ در فروشگاه‌های مشهد پاسخ داد: همان‌طور که مستحضر هستید تعیین قیمت مرغ و تخم‌مرغ توسط ستاد تنظیم بازار کشور تعیین می‌گردد و تا تغییر قیمت و اعلام قیمت جدید، حق هیچ‌گونه تغییر قیمت در عرضه مرغ بسته و قطعه را ندارند و تاکنون هیچ‌گونه تغییر قیمتی نیز اعلام نگردیده است.

سید علی‌اکبر نصری سر آسیا افزود: در خصوص واحدهای صنفی عرضه پروتئین و فروش مرغ گرم ، که قیمت مرغ و حتی قطعه کاری آن‌ها را بالاتر از نرخ مصوب اعلامی ارائه و بفروش می‌رسانند تخلف محسوب و گزارش بازرسی تنظیم و به تعزیرات حکومتی جهت برخورد قاطع ارسال می‌گردد.

مرغ گران نمی‌شود اما گران باید خرید| «قیمت مصوب» از دولت اصرار از تولیدکننده انکار

وی تأکید کرد: بابت قیمت‌گذاری بر مرغ تکه کاری موضوع قیمت تعیین‌شده بر اساس کارشناسی صورت گرفته و برابر مصوبه کارگروه تنظیم بازار شهرستان و استان تعیین و ابلاغ گردیده است و می‌بایست قیمت‌های داده‌شده رعایت گردد.

نوسان تولید مرغ

طبق اعلام مرکز آمار، در شهریور امسال عرضه انواع گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور با کاهش نسبت به سال و ماه گذشته مواجه شده است.مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در شهریور امسال با ماه مشابه سال گذشته حدود ۱۶ درصد کاهش نشان می‌دهد .

مقدار عرضه گوشت در شهریور امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل برای ماکیان (مرغ و خروس) ۱۶ درصد، بوقلمون ۲۷ درصد، بلدرچین ۵۴ درصد و سایر انواع طیور ۴۱ درصد کاهش داشته است.

نتایج حاصل از این طرح آمارگیری، نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آخرین ماه تابستان سال جاری نسبت به ماه قبل از آن یعنی مردادماه حدود ۱۶ درصد کاهش داشته است موضوعی که مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص آن اظهار می‌کند: پس از اجرای اصلاح نظام یارانه‌ها کاهش جوجه ریزی ناشی از کاهش مصرف مرغ و افزایش ذخیره مرغ صورت گرفت اما در حال حاضر به دلیل افزایش مصرف مرغ، میزان جوجه ریزی افزایش داشته است.

محمدمهدی یعقوب زاده بیان می‌کند: در مهر امسال میزان جوجه ریزی در استان نسبت به ماه گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.

از اردیبهشت امسال در پی اصلاح نظام یارانه‌ها افزایش ناگهانی قیمت مرغ در بازار و افزایش ذخیره مرغ مازاد در مراکز عمده را شاهد بوده‌ایم که تا شهریورماه این میزان ذخیره به مصرف رسید لذا در حال حاضر ذخیره مرغ کاهش‌یافته و میزان مصرف مرغ باید با تولید مازاد مرغ جبران شود.

وی افزایش قیمت مرغ در بازار را متأثر از افزایش تقاضا و جوجه ریزی در یک ماه اخیر عنوان کرده و می‌گوید: البته طی ۲ هفته آینده قیمت مرغ به قیمت مصوب خواهد رسید.

وی عنوان می‌کند: از اردیبهشت امسال در پی اصلاح نظام یارانه‌ها افزایش ناگهانی قیمت مرغ در بازار و افزایش ذخیره مرغ مازاد در مراکز عمده را شاهد بوده‌ایم که تا شهریورماه این میزان ذخیره به مصرف رسید لذا در حال حاضر ذخیره مرغ کاهش‌یافته و میزان مصرف مرغ باید با تولید مازاد مرغ جبران شود.

مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به تولید بیش از ۵۰۰ تن مرغ طی ۲ ماه آینده اشاره و عنوان کرد: ظرفیت خالی تولید مرغ در استان ۲ میلیون قطعه است که تا پایان سال این ظرفیت کامل خواهد شد.

علت گرانی مرغ

بنا بر اظهارات متولیان و تولید کنندگان افزایش قیمت مرغ در صورتی که قیمت نهاده‌های دامی تعدیل نشود حتمی خواهد بود، چراکه چاره دیگری وجود ندارد و اصلاح این امر نیز در صورتی محقق می‌شود که دولت نظارت بیشتری در بخش فروش و توزیع نهاده‌های دامی داشته باشد، چراکه تولید مرغ با قیمت فعلی برای تولیدکنندگان به صرفه نیست و مرغداران نیز معتقدند در قیمت مرغ باید سود تولیدکننده نیز لحاظ شود.

تولید کنندگان معتقدند عدم برنامه‌ریزی درست در ماه‌های قبل و عمل نکردن به وعده‌ها درباره تامین نهاده‌ها برای واحدهای تولید از دلایل اصلی افزایش قیمت مرغ است و دولت نیز نتوانست به وعده‌های خود در این خصوص عمل کند و به این ترتیب با وجود تلاش مرغداران برای حفظ بازار قیمت مرغ افزایش یافت.

از طرفی نظارت بیشتر در عرصه فروش نهاده‌های دامی و نظارت در بازار توزیع و فروش مرغ می‌تواند این بازار را متعادل کند چرا که برخی از مرغداران با سوءاستفاده از شرایط بازار قیمت مرغ را خودسرانه افزایش داده‌اند که البته متعادل نگه‌داشتن هر دو کفه به مطلوبیت بازار مرغ کمک خواهد کرد البته بازار در حال حاضر دیگر کشش بیشتری برای افزایش قیمت این محصول را ندارد.

برخی از کارشمناسان معتقدند براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط ستاد تنظیم بازار کشور مرغداران مرغ تولیدی خود را تحویل کشتارگاه می‌دهند، اما پس از تحویل مرغ به کشتارگاه هیچ گونه نظارتی بر توزیع مرغ در کشور صورت نمی‌گیرد به همین دلیل هم سودجویی‌هایی صورت می‌گیرد که موجبات کمبود کاذب مرغ در بازار و نوسانات شدید قیمتی را فراهم می‌آورد در حالی که قیمت مرغ در بازار تا این حد گران باشد، اما سودجویی‌ها باعث شده تا شاهد آن باشیم که این محصول با قیمت گران عرضه می‌شود.

کد خبر: ۱۸۲٬۷۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha