۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
تعطیلی آژانس‌ها یکی پس از دیگری | کوچه کاسبی به بن‌بست رسید
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

تعطیلی آژانس‌ها یکی پس از دیگری | کوچه کاسبی به بن‌بست رسید

شاهرود- آژانس‌ها یا همان تاکسی‌های تلفنی یکی از مشاغلی است که در پسِ توسعه فناوری و ایجاد مشاغل اینترنتی، در محاق فراموشی قرار گرفته و دیگر مانند سابق رونق ندارد.

بازار، گروه استان‌ها: زمانی رونقی داشتند آن هم در میانه دهه هفتاد که تازه صنعتی شدن استان سمنان و همچنین ترویج و توسعه کشاورزی در دولت سازندگی طبقه متوسط جامعه را روز به روز افزون تر می‌ساخت. طبقه‌ای که بعضاً حتی یک خودرو هم جواب‌گوی نیازشان نبود اما هزینه خرید دومین خودرو را نداشتند لذا بهترین کار، کرایه خودرو بود.

در کنار آن، هزینه اندک کرایه ماشین در آژانس‌ها آنها را کم کم به بخش جدانشدنی از اقتصاد خانوار استان سمنان بدل ساخته بود تا جایی که کمتر خانوار استان است که خاطره یادداشت کردن کدهای اشتراک تاکسی‌های تلفنی را در دفترچه تلفن‌های جلد مقوایی، در ذهن نداشته باشد.

ظهور پدیده‌های جدید

اشتراک‌هایی که بعضاً تلفن با اوپراتور را هم کوتاه می‌کردند و کافی بود تنها یک کد به اوپراتور آن سوی خط می‌دادید تا خودرو، چند دقیقه بعد در مقابل منزل حاضر بود. در میانه دهه هفتاد، توسعه و ترویج مدارس غیرانتفاعی و همچنین افزایش بانوان شاغل، سبب شد تا آژانس ها کم کم به تاکسی سرویس مدارس هم بدل شوند.

از سوی دیگر یک وظیفه دیگر هم برای این قشر تعریف شد آن هم خرید از سوپرمارکت‌ها و یا پیک تحویل غذا؛ که باعث شد کم کم آژانس ها جای خود را در خانوار استان سمنان بیش از گذشته باز کنند. آژانس ها روزگاری حتی به عرق خانوادگی افراد هم بدل می شدند و هر کس از تاکسی تلفنی که اشتراک داشت، تعریف و تمجید هم می کرد و حتی حاضر نبود آن را عوض کند.

تاکسی ها با شماره‌های رندی که داشتند، بخشی از خاطره مردم استان سمنان هستند اما حالا با ظهور پدیده هایی مانند اسنپ و تاکسی های اینترنتی، کم کم به محاق فراموشی گذارده‌اند و بازاری چندان ندارند. بخشی هم که در این شغل مانده‌اند، در ساعات فراغت از حضور آژانس در تاکسی های اینترنتی کار می‌کنند.

تعطیلی آژانس‌ها یکی پس از دیگری | کوچه کاسبی به بن‌بست رسید

مشکلات عدیده هستند

یکی از باسابقه‌ترین آژانس‌های استان سمنان است حتی نخستین تاکسی تلفنی بانوان نیز بود، اما حالا با مشکلات عدیده روبرو است و به قول مالکش در حال تعطیل شدن است. خانم میراب در گفتگو با بازار، می گوید: دیگر مانند قدیم صرفه اقتصادی ندارد. تاکسی های اینترنتی کسب و کار ما را نابود کردند.

وی با بیان اینکه روزگاری ۳۰خودرو در این تاکسی تلفنی وجود داشت زمانی ۱۲راننده زن داشتیم اما کم کم تعدادشان اندک شد تا اینکه امروز سه الی چهار راننده مانده‌اند که آنها هم سرویس مدارس می‌گیرند تا بتوانند خرج شان را در بیاورند و در بین این سرویس‌ها به تاکسی تلفنی هم می‌آیند تا شاید مسافری پیدا شود.

فقدان صرفه اقتصادی

یک راننده آژانس اما با بیان اینکه روز گذشته یک سرویس ۱۳ هزار تومانی مسافر برده است، می‌گوید: من سه سال است که در این کار حضور دارم اما همکاران مان که قدیمی تر هستند می گویند روزی تا ۱۷ سرویس را هم به یاد دارند آن هم صرفاً بانوان؛ آژانس‌ها تا همین سه سال قبل هم روزانه ۱۴۰زنگ داشتند اما امروز نهایتاً تماس ها به ۱۰مورد کاهش پیدا کرده است که سهم هر راننده نهایاً یک یا دو تماس است.

الهام رحیمیان با بیان اینکه رانندگی زمانی صرفه اقتصادی داشت اما حالا خیر؛ تاکید می کند: من دو سرویس مدرسه صبح و سه سرویس بعد از ظهر دارم که می‌توانم از هرکدامشان ماهانه ۴۵۰ هزار تومان بگیرم وگرنه در آژانس شاید روزی ۴۰ هزار تومان هم درآمد نداشته باشیم که این پول سوخت هم نمی شود.

وی با بیان اینکه قطعات خودرو و تعویض روغن و ... آنقدر گران شده‌اند که دیگر کار مسافربری نمی‌صرفد، ابراز می کند: برای بانوان حتی کار سخت تر هم است چرا که خانم ها هر سرویسی را هم نمی‌توانند بپذیرند و از سوی دیگر، مسافر بسیار کم شده است.

کاهش تماس‌ها

یک آژانس دار دیگر نیز با بیان اینکه آنطور که آمار داریم تنها هفت الی هشت آژانس در همین دو سه ماه اخیر تعطیل شدند که اگر هر کدامشان فقط یک اوپراتور و هفت راننده داشته باشند حداقل ۵۰ خانوار در یک ماه از نان خوردن افتاده اند و این مشت نمونه خرواری آن چیزی است که بر سر آژانس ها آمده است.

قطعات خودرو و تعویض روغن و ... آنقدر گران شده‌اند که دیگر کار مسافربری نمی‌صرفد

سید رضا حسینی با بیان اینکه علت اصلی این امر اسنپ و تاکسی های اینترنتی هستند، ابراز کرد: تاکسی تلفنی مالیات می دهد، اجاره می دهد، پول آب، گاز و تلفن و ... می دهد اما مشتری برای آن کسی می شود که یک گوشی تلفن همراه خریده و شش ماه هم سابقه کار ندارد، ابراز می کند: این افراد عمدتاً حتی نمی دانند که چطور باید با مشتری رفتار و برخورد کرد خیلی هایشان حتی شهر را نمی شناسند و از روی نقشه رانندگی می کنند که این درست نیست.

وی با بیان اینکه نظارتی بر این تاکسی های اینترنتی نیست، افزود: تاکسی های تلفنی نابود شده‌اند و بسیاری در همین مدت بیکار شدند. سابقاً آژانس‌ها مفّر درآمدی برای بازنشسته ها و بیکاران و ... بود که حالا همین هم از مردم دریغ شده و معلوم نیست که باید چه کنند. آژانس ها بودند که می توانست یک پیرمرد بازنشسته ساعاتی را کار کند اما حالا همین امکان هم وجود ندارد.

تعطیلی آژانس‌ها یکی پس از دیگری | کوچه کاسبی به بن‌بست رسید

هیچ زمان مشکلات این اندازه نبود

گفتگو با یک راننده آژانس با سابقه نیز مسائل مذکور را تائید می کند، محمدرضا صادقی بیان می کند: ۲۰ سال است که راننده آژانس هستم اما هیچ زمانی مانند دو سال اخیر تجربه نکرده‌ام. تاکسی‌های اینترنتی کاسبی همه را نابود کردند. مشکل اما اینجا است که تاکسی تلفنی ضوابط و اصولی داشت اما تاکسی های اینترنتی همه را در واقع خراب کردند.

وی با بیان اینکه اولین درکن حضور در تاکسی تلفنی این بود که شما زن یا مرد، باید متاهل باشید اما شاهد هستیم که این اصل ساده هم دیگر زیر پای گذاشته شده است، افزود: تاکسی اینترنتی درست است که هزینه ای شاید کمتر بگیرد اما چه تضمینی است که خطایی از آن راننده سر نزند؟ اگر این راننده مشکلی برای یک خانم پدید بیاورد باید چه کرد؟ دست خانواده آن خانم به کجا بند است؟

تاکسی تلفنی ضوابط و اصولی داشت اما تاکسی های اینترنتی همه را در واقع خراب کردند

این راننده با بیان اینکه این تصور که قیمت اسنپ از تاکسی تلفنی کمتر است هم اشتباه است، بیان می کند: مسیر معین در تاکسی تلفنی ۱۳ هزار تومان و در تاکسی اینترنتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان است پس عملاً تفاوتی هم بین این دو نیست حال آنکه تاکسی تلفنی همه چیزش مشخص است، کد اقتصادی دارد، مالیات می دهد، راننده سفته گذاشته است، توجیه شده است، آداب را رعایت می کند و ... اما اسنپ چطور؟ شگفتی ما از مسئولان است که به این موضوع ورود نمی کنند و شگفتی بیشتر از مردم که از روی یک شماره پلاک که بعضاً هم با خودرویی که می آید، یکی نیست، چطور اطمینان می کنند؟

راهکاری نیست!

تاکسی های اینترنتی را نمی توان تعطیل کرد همانطور که تعطیلی تاکسی های تلفنی نادرست است از سوی دیگر این ها هر دو بخش خصوصی هستند و دولت هم نمی‌تواند دخالت مستقیمی در آن داشته باشد اما راهکار نهایی رفع مشکل چیست؟ صحبت با کارشناسان و کسانی که صاحب‌نظر هستند می توان دریافت که این معضل راهکار مشخصی ندارد اما تاکسی تلفنی‌ها می‌توانند به سامانه‌های اینترنتی مجهز شوند از سوی دیگرمشوق هایی برای مسافران شان بگذارند تا با اسنپ به رقابت بپردازند.

تاکسی های تلفنی همچنین به زعم کارشناسان می توانند بر روی امنیت، مسائل اخلاقی و صحت کارشان بیشتر مانور دهند تا بتوانند اعتماد مشتریان را جلب کنند از سوی دیگر باید تلاش کنند که تفاوت بین قیمت هایشان و تاکسی های اینترنتی کاهش یابد شاید بتوان دوباره مشتریان خوبی برای این دست کاسبی های قدیمی شاهد بود.

اما مشکل اینجا است که تاکسی تلفنی ها انقدر در این سال ها ضرر کرده‌اند که دیگر توان یک تبلیغ ساده را هم ندارد و ساخت اپلیکیشن و ... نیازمند هزینه است علی ایحال باید گفت شاید اینجا ایستگاه پایانی شغل آژانس داری باشد. مشاغلی که کم کم از یاد می روند مانند حمامی ها که در گذر زمان از یاد رفتند.

کد خبر: ۱۸۲٬۷۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha