۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱
ورود پساب به بورس در انتظار درخواست پذیرش از «آبفا»
مدیرعامل بورس انرژی عنوان کرد؛

ورود پساب به بورس در انتظار درخواست پذیرش از «آبفا»

نقوی، مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران اعلام کرد پساب‌ها پس از پذیرش، در بازار فیزیکی بورس انرژی عرضه خواهند شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، علی نقوی، مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران به جزئیات عرضه پساب در بورس انرژی اشاره کرد و گفت: از گذشته مذاکراتی را درخصوص بازارپساب با شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور داشتیم. بورس انرژی نیز در این زمینه مطالعاتی را انجام و پیشنهاداتی را به وزارت نیرو ارائه داده تا امکان معامله پساب صنعتی و کشاورزی در سازوکار شفاف بورس انرژی فراهم شود.

وی اظهار کرد: تاکنون این تصمیم به مرحله نهایی نرسیده و بورس انرژی هم درخواست پذیرشی را دریافت نکرده است، اکنون مسئولان وزارت نیرو در حال پیگیری این مسئله هستند.

مدیرعامل بورس انرژی اظهار داشت: وزارت نیرو موافق اجرایی شدن این اقدام است اما با توجه به وجود برخی از مباحث فنی باید در انتظار درخواست مسئولان مربوط به شرکت آب و فاضلاب باشیم.

وی با تاکید بر اینکه انجام معاملات پساب در بورس انرژی نیازمند زیرساخت خاصی نیست، گفت: پساب‌ها پس از پذیرش، در بازار فیزیکی بورس انرژی عرضه خواهند شد اما در ابتدا باید وجود برخی از چارچوب‌های فنی، ویژگی‌های خریداران و ساز و کارهای مدنظر شرکت آب و فاضلاب کشور به مرحله نهایی برسد.

مدیر عامل بورس انرژی افزود: همچنین در کنار آن باید دستورالعمل‌ها در وزارت نیرو به مرحله نهایی برسند و درخواست پذیرش در اختیار بورس انرژی قرار بگیرد تا بتوان پس از آن اقدامات مربوطه را به سرعت پیش ببریم.

هدف از عرضه پساب در بورس انرژی
نقوی به هدف از عرضه پساب در بورس انرژی اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود کم آبی در کشور، پساب‌های صنعتی و کشاورزی مورد نیاز برخی از صنایع کشور است. طبق سیاست وزارت نیرو و نیز برنامه‌های جدید این وزارتخانه، قرار است برای برخی از صنایع صرفا از پساب‌ها استفاده شود.

مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد: با توجه به شفاف و رقابتی بودن سازوکار بورس انرژی این موقعیت برای همه خریداران فراهم می‌شود تا خرید خود را از طریق این بازار انجام دهند.

نقوی با بیان اینکه اجرای این سازوکار برای وزارت نیرو بسیار موثر خواهد بود، گفت: اگر کالایی در بورس کالایی پذیرفته شود، مشمول مقررات مزایده و مناقصه نخواهد بود و یک بازار شفاف برای کالای مدنظر در نظر گرفته خواهد شد.

زمان نهایی ورود پساب‌ها به بورس انرژی
وی درباره زمان ورود پساب‌ها به بورس انرژی گفت: نهایی شدن این اقدام منوط بر ارائه درخواست پذیرش به بورس انرژی از سوی نهاد مربوطه در وزارت نیرو و طی شدن فرآیند پذیرش است.

کد خبر: ۱۸۲٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha