۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
پیچ و مهره نمای ساختمان

پیچ و مهره نمای ساختمان

استفاده از سنگ نمای ساختمان یکی از بهترین راهکارهایی است که به‌ منظور زیباسازی بنا و افزایش مقاومت سازه در برابر شرایط جوی مانند باران، رطوبت، تابش مستقیم نور خورشید و… انجام می‌شود.

بازار; گروه صنعت: استفاده از سنگ نمای ساختمان یکی از بهترین راهکارهایی است که به‌ منظور زیباسازی بنا و افزایش مقاومت سازه در برابر شرایط جوی مانند باران، رطوبت، تابش مستقیم نور خورشید و… انجام می‌شود. با وجود مزایای متعدد نمای ساختمان، تجربه نشان داده است که سنگ‌ها معمولاً بعد از چند سال شل شده و تخریب می‌شوند. این مشکل ممکن است برای ساختمان‌های تک‌واحدی چندان مهم نباشد؛ اما تخریب و ریزش سنگ نما در ساختمان‌های چندطبقه می‌تواند منجر به خسارت‌های جانی و مالی متعددی شود. به همین دلیل، از پیچ و مهره ها برای محکم کردن سنگ نما در این ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در ادامه ضمن معرفی پیچ و مهره نمای ساختمان، به بررسی مشخصات و اهمیت استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

اهمیت استفاده از پیچ و مهره در سنگ نمای ساختمان

سنگ نمای ساختمان به‌ گونه‌ای طراحی و اجرا می‌شود که نه ‌تنها بار اضافی به سازه تحمیل نمی‌کند، بلکه می‌تواند در مقاوم‌سازی آن در برابر شرایط جوی نامناسب نیز مؤثر باشد.

سنگ‌ها وزن بالایی دارند و تنها با استفاده از سیمان‌کاری نمی‌توان آن‌ها را برای سال‌ها در جای خود نگه داشت. از طرف دیگر، بندکشی پشت سنگ نماها بعد از چند سال می‌تواند دردسر ایجاد کند. آن‌ها به ‌مرور زمان تخریب می‌شوند و از بین می‌روند. در این صورت، امکان تخریب سنگ نماها و سقوط آن‌ها دور از انتظار نیست. همچنین شل شدن سنگ نما با ایجاد راه نفوذی برای رطوبت و آب باران به بخش‌های داخلی ساختمان، امنیت و استحکام سازه را از بین می‌برد.

پیچ و مهره نمای ساختمان

یکی دیگر از دلایل اهمیت استفاده از پیچ و مهره در نمای ساختمان، احتمال بروز درز و ترک بر روی سنگ‌ها است که با گذشت زمان منجر به تخریب آن‌ها می‌شود و می‌تواند خسارت‌های جانی و مالی به بار بیاورد. با توجه به اینکه بسیاری از خودروها در حیاط یا در مقابل ساختمان‌ها پارک می‌شوند و بسیاری از معابر در مجاورت ساختمان‌های مرتفع قرار دارند، استفاده از پیچ و مهره در نمای ساختمان اهمیت بسیار بالایی پیدا می‌کند.

مشخصات پیچ و مهره‌های مناسب برای نمای ساختمان

پیچ و مهره‌های متعددی در سایزهای مختلف در بازار وجود دارند که هر یک از آن‌ها با توجه به ویژگی‌های ظاهری و ساختاری خود، برای کاربردهای متفاوتی نسبت به سایر پیچ و مهره‌ها در نظر گرفته می‌شوند. در این میان، جنس بدنه، ابعاد بخش استوانه‌ای و شکل کلاهک نقش مهمی در عملکرد و تعیین کاربرد آن‌ها ایفا می‌کند. پیچ و مهره‌های مورد استفاده در نمای ساختمان عمدتاً از جنس فولاد و دارای روکش گالوانیزه گرم هستند. این ساختار موجب مقاومت بالای پیچ در برابر چکش خوری، رطوبت، زنگ‌زدگی و خوردگی می‌شود. به ‌این ‌ترتیب، عمر پیچ و مهره‌ها بالا می‌رود و قابلیت تحمل فشار در آن‌ها افزایش می‌یابد.

گل پیچ یا کلاهک باید به‌ گونه‌ای طراحی و ساخته شود که زیبایی نمای ساختمان را مخدوش نکند. به‌ این‌ ترتیب، لازم است که گل پیچ از سنگ بیرون نماند و در خزینه سنگ جا بگیرد. در صورتی‌ که پیچ به‌کاررفته در نمای ساختمان چهارسو باشد، می‌توان به‌ خوبی آن را سفت کرد و مانع از فرار آن در هنگام بستن و سفت کردن پیچ شد.

بهترین پیچ و مهره‌ها برای نمای ساختمان، از نوع تمام رزوه هستند. به ‌این ‌ترتیب، پیچ تا انتها بسته می‌شود و امکان بستن ضخامت‌ها و انواع مختلف را ایجاد می‌کند. این پیچ باید مقاومت کششی مناسبی داشته باشد تا بتواند وزن سنگ را تحمل کند. بنابراین، در صورت بروز زلزله نیز استحکام سنگ‌ها به‌ خوبی حفظ شده و از تخریب و سقوط سنگ‌ها جلوگیری می‌شود.

پیچ و مهره نمای ساختمان

انواع پیچ و مهره کاربردی در نمای ساختمان

پیچ و مهره‌های کاربردی در نمای ساختمان عمدتاً از نوع HV یا همان پیچ شش‌گوش هستند. آن‌ها با ساختاری از جنس فولاد، تنسایل و مقاومت بسیار بالایی به دست آورده‌اند. در آلیاژ به‌کاررفته در ساخت پیچ و مهره‌های نما، مقدار زیادی کربن استفاده شده است که قابلیت چکش‌خوری و مقاومت محصول در برابر رطوبت و خوردگی را افزایش می‌دهد. پیچ و مهره‌های نما دارای گریدهای ۱۰.۹ و ۱۲.۹ هستند و انواع زیر را شامل می‌شوند:

  • پیچ سر مته‌ای

پیچ سر مته‌ای به دسته‌ای از پیچ‌های ساختمانی گفته می‌شود که دارای بدنه‌ای تمام رزوه و گل پیچ شش گوش هستند. آن‌ها از جنس فولاد پرکربن و با روکشی از گالوانیزه گرم تولید می‌شوند و مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت، خوردگی و زنگ‌زدگی ایجاد می‌کنند. یک انتهای پیچ سر مته‌ای دارای ساختاری تیز و برنده است که امکان اتصال پیچ به مته و ایجاد سوراخ در سنگ و مصالح زیرین آن را به وجود می‌آورد. به ‌این ‌ترتیب، پیچ سر مته ای با ساختار منحصربه‌فرد خود، به ‌راحتی در داخل سنگ و دیوار پشتی آن، جا می‌گیرد.

  • رول بولت

پیچ و مهره نمای ساختمان


رول بولت نیز یکی دیگر از انواع پیچ‌های ساختمانی است که مهره آن با گرید مشابه (۱۰.۹ یا ۱۲.۹) تولید و عرضه می‌شود. این پیچ دارای ساختاری شبیه به واشر است و با ساختار منحصربه‌فرد خود می‌تواند از سقوط سنگ جلوگیری کند. برای اطمینان از استحکام بالای رول بولت‌ها نیاز است که از رول‌پلاک‌های فلزی و مقاوم استفاده شود.

استاندارد پیچ و مهره‌های ساختمانی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، پیچ‌های شش‌گوش HV نمای ساختمان دارای گریدهای ۱۰.۹ و ۱۲.۹ هستند. این گریدها با توجه به استانداردهای تولید تعیین می‌شوند. بهترین و باکیفیت‌ترین پیچ و مهره‌های نمای ساختمان بر اساس استانداردهای ملی و بین‌المللی ASTM A۳۲۵، ASTM A۴۹۰، ISO ۷۴۱۲ و DIN ۶۹۱۴ تولید می‌شوند. به همین دلیل، مقاومت بالایی در برابر فشار دارند و قادر به تحمل میزان بار قابل ‌توجهی هستند.

سخن پایانی

بسیار مهم است که پیش از انتخاب و خرید پیچ و مهره برای بنای ساختمان، به نوع و ویژگی‌های ساختاری آن دقت کنید. این فاکتورها می‌توانند تعیین‌کننده قیمت، عملکرد و عمر مفید محصول مورد نظر شما باشند. از طرف دیگر، بهتر است بدانید که کیفیت پیچ و مهره‌ها، ضامن سلامت نمای ساختمان و کاهش احتمال تخریب سنگ‌ها و ایجاد خسارت است. باتاب جاوید ایرانیان به‌ عنوان یکی از معتبرترین فروشندگان انواع پیچ و مهره ساختمانی و صنعتی، رضایت و امنیت مشتریان را در اولویت قرار داده است و بهترین برندها و باکیفیت‌ترین محصولات را با تضمین اصالت آن‌ها برای شما عزیزان مهیا می‌کند.

کد خبر: ۱۸۲٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha