۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۷
الگوی کشت باید براساس توان سرزمینی و آمار پایه دقیق اجرا شود
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس:

الگوی کشت باید براساس توان سرزمینی و آمار پایه دقیق اجرا شود

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: اجرای الگوی کشت به الزامات و ملزومات متعددی نیاز دارد که از مهمترین آن مبنای آماری درست و دقیق از وضعیت بخش کشاورزی، نیازهای کشور و توان سرزمینی به ویژه آب و خاک است.

به گزارش بازار، سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان این مطلب خواستار آن شد که الزامات اجرای الگوی کشت شناسایی و علل عدم اجرای این طرح طی برنامه‌های توسعه‌ای کشور آسیب‌شناسی شود.

رفیعی اظهار داشت: در دولت سیزدهم، وزیر جهاد کشاورزی همت خود را بر اجرای الگوی کشت که بسیار فرسایشی شده بود و وزاری پیشین تنها حرفش را می‌زدند، قرار داده که قابل تقدیر است.

وی در همین حال تاکید کرد که تامین امنیت و سلامت غذایی باید با توجه به توان سرزمینی و به صورت پایدار انجام شود.

رفیعی درباره تهیه مبنای آماری از وضعیت موجود بخش کشاورزی به نقش نخبگان و دستگاه‌های پیشرو اشاره کرد و گفت: ما در کشور نخبگان و دستگاه‌های پیشرو برای تهیه دیتابیس یا آمار پایه داریم که می‌توانند به وزارت جهاد کشاورزی کمک کنند و یکی از این دستگاه‌ها، سازمان فضایی کشور است که با دقت نزدیک به ۱۰۰ درصد می‌تواند در زمینه‌هایی همچون رصد پدیده‌های جوی، شناخت نوع و سطح کشت کمک کننده باشند.

وی ابراز امیدواری کرد که وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای واقعی الگوی کشت از سازمان فضایی کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان بهره ببرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در عین حال از استانداران و فرمانداری‌ها در استان‌های کشور خواست برای تحقق طرح الگوی کشت پای کار بیایند.

وی الگوی کشت را یک طرح فرابخشی خواند و اذعان داشت: سایر دستگاه‌های کشور به ویژه وزارتخانه‌های نیرو و کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز باید در کنار وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای الگوی کشت قرار گیرند.

رفیعی ادامه داد: مجلس نیز در برنامه هفتم توسعه به الگوی کشت توجه می‌کند و در کمیسیون کشاورزی مجلس، آسیب‌شناسی و شناسایی نقاط ضعف در اجرای الگوی کشت را در برنامه‌اش دارد.

وی نبود یک سیستم یکپارچه مدیریتی و نبود ردیف بودجه قابل توجه را از دیگر مسایل مربوط به اجرای الگوی کشت عنوان کرد.

کد خبر: ۱۸۲٬۵۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha