۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
میانگین سرانه مصرف آب ۴۱ لیتر بیشتر از الگو است

میانگین سرانه مصرف آب ۴۱ لیتر بیشتر از الگو است

سرانه مصرف آب خانگی هر نفر در شبانه روز به حدود ۱۹۱ لیتر رسیده که الگوی آب مصرف خانگی ۱۵۰ لیتر عنوان شده و میانگین سرانه مصرف آب در کشور ۴۱ لیتر از الگوی مصرف بیشتر بوده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، کشور ایران با قرارگیری در ناحیه خشک و نیمه خشک بیابانی یکی از کشورهایی است که از دیرباز با کم آبی مواجه بوده و در سال‌های اخیر تغییرات اقلیمی و گسترش و رشد زندگی شهری و ارتقای سطح بهداشت جامعه به ویژه لزوم توجه به موضوع شستشو در پاندمی کرونا نیز باعث افزایش مصرف آب و کاهش قابل توجه ذخایر آبی شده است.

آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای سال آبی جدید تا ۲۴ مهرماه میزان بارندگی در کشور ایران به طور میانگین در حدود ۰.۸ میلی متر بوده، این در حالی است که میزان بارندگی بلندمدت در همین تاریخ در حدود ۴.۸ میلی متر بوده است.

علاوه بر کاهش بارندگی طی سال‌های اخیر و سال آبی جاری اطلاعات آب و هوایی نشان می‌دهد که میانگین دما در مهرماه جاری در اکثر استان‌های کشور از میانگین بلندمدت بیشتر بود و درکل کشور در حدود ۲ درجه سانتی گراد دمای میانگین در روز ۲۴ مهرماه از میانگین بلندمدت مشابه بیشتر بوده است.

بر این اساس، در کلان شهر تهران نیز آمارها حاکی از این است که ذخایر آبی وضعیت مناسبی ندارند؛ در ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱ میزان مصرف آب تهران در حدود ۳ میلیارد و ۱۸۷ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل ۲.۱ درصد افزایش داشته است.

این گزارش می‌افزاید، ذخایر مخازن سدهای تهران نیز در حدود ۳۶۱ میلیون مترمکعب است درحالی که در سال گذشته در همین تاریخ حجم ذخایر سدهای تهران در حدود ۴۴۱ میلیون مترمکعب بوده که نشان دهنده کاهش حدود ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

در کشور ایران به طور میانگین سرانه مصرف کل در حدود ۲۳۳ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز شامل مصارف خانگی، تجاری، صنعتی است و در حالی سرانه مصرف خانگی به حدود ۱۹۱ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز رسیده که الگوی آب مصرف خانگی طبق شرکت آب و فاضلاب کشور حدودا ۱۵۰ لیتر بوده و نشان دهنده افزایش ۴۱ لیتری است.

تغییر رفتار مصرف آب می‌بایست در اولویت همه مردم قرار گرفته تا بتوان از شرایط کم آبی بدون مشکل عبور کرد. تغییر رفتار مصرفی در حوزه آب به عوامل متعددی از جمله بازدارنده‌هایی از جنس تعرفه و قانون- افزایش سطح آگاهی از طریق آموزش و تبلیغات موثر و استفاده از روش ‌های صرفه‌جویی در مصرف آب به ویژه استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب وابسته است.

کد خبر: ۱۸۲٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha