۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
کسادی بازار طلا در پی افت قیمت و عدم تقاضا! | دلار آزاد در کانال ۳۲ هزار تومان، سکه ۱۵ میلیون شد
در گفتگوی «بازار» با روئسای اتحادیه طلا مطرح شد؛

کسادی بازار طلا در پی افت قیمت و عدم تقاضا! | دلار آزاد در کانال ۳۲ هزار تومان، سکه ۱۵ میلیون شد

با آنکه قیمت طلا و سکه این روزها روندی نزولی به خود گرفته اند اما این کاهش قیمت منجر به آن شده است تا خریداران برای افت هرچه بیشتر قیمت این کالاها صبر پیشه کنند و رونق داد و ستد را از بازار بگیرند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با شروع ماه ربیع، جشن ها و عروسی ها شروع و بدنبال آن بازار داد و ستد طلا و سکه نیز گرم شد، این روند به دلیل ثبات قیمت ها ادامه داشت تا اینکه انس جهانی طی یکی دو هفته اخیر در پی برخی مسائل بین المللی و اتخاذ سیاست های کلان اقتصادی دنیا نظیر افزایش نرخ بهره درآمریکا همچنین بالارفتن ارزش دلار، مسیر کاهشی را در پیش گرفت. کاهش قیمتی که تاثیر آن خیلی سریع بر بازار داخلی طلا نمایان شد و به تبع آن قیمت ها در این بازار بر مدار نزول قرار گرفت.

از طرفی با توجه به اینکه قیمت طلا و سکه متاثر از نرخ انس جهانی و دلار در داخل تغییر می کنند، اکنون چند روزی است هم انس جهانی و هم دلار در بازار داخلی با افت قیمت مواجه بوده تا شرایط برای کاهش قیمت طلا و سکه نیز مهیا شود، این کاهش قیمت موجب شده است تا بازار به دلیل انتظار مردم برای کاهش بیشتر قیمت ها نیز کساد شود.

خریداران تردید دارند روند کاهشی قیمت طلا و سکه در این بازار ادامه دار باشد، بنابراین برای تهیه مصنوعات طلا با قیمت کمتر فعلا دست نگه داشته و داد و ستد چندانی در بازار انجام نمی شود. البته تجربه نشان داده است که بازار طلا زمانی وارد فاز نوسات قیمت می شود و از ثبات قیمتی چندانی برخوردار نیست، سطح معاملات نیز در این بازار پایین می آید

افت تقاضا همزمان با کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه
نادربذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» درباره علل کاهش قیمت ها در بازار طلا طی چند روز گذشته گفت: تاثیر کاهش ۲۵ درصدی انس جهانی طی هفته گذشته و نوسات نرخ دلار در داخل موجب شده است تا قیمت ها در بازار طلا و سکه سیر نزولی به خود گیرند. این درحالی است که قیمت همه کالاها در بازار به دلیل وجود نرخ بالای تورم در کشور بالا رفته اما طلا به نسبت سایر کالاها افزایش قیمت چندانی نداشته است.

وی با بیان اینکه این روزها به دلیل کاهش قیمت طلا و سکه میزان تقاضا برای خرید این کالاها نیز کاهش یافته است، اظهارداشت: خریداران تردید دارند روند کاهشی قیمت ها در این بازار ادامه دار باشد، بنابراین برای تهیه مصنوعات طلا با قیمت کمتر فعلا دست نگه داشته و داد و ستد چندانی در بازار انجام نمی شود. البته تجربه نشان داده است که بازار طلا زمانی وارد فاز نوسات قیمت می شود و از ثبات قیمتی چندانی برخوردار نیست، سطح معاملات نیز در این بازار پایین می آید.

بعید است که قیمت طلا و سکه در بازار بیش از این و به شکلی جهشی افت کند واگر قیمت انس جهانی نیزنزولی شود، بازهم چنین روندی تاثیر آنچنانی بر کاهش قیمت این کالا در بازار داخل به جای نمی گذارد. بنابراین خریداران طلا و سکه چنانچه قصد خرید دارند، نباید صبر پیشه کنند تا قیمت این کالاها بیش ازاین در بازار کاهشی شود

کاهش جهشی قیمت ها در بازار سکه و طلا بعید است
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، درادامه افزود: دریک ماه گذشته قیمت طلا و سکه در بازار به ثبات نسبی رسید آنطور که در داد و ستدها عرضه و تقاضا مکمل هم شده بودند. هرچند نوسان قیمت این کالاها بین ۱ تا ۳ درصد بود اما با افت قیمت انس جهانی در چند روز گذشته قیمت این کالاها نیز دچار تغییر شدند. تغییر قیمتی که خریداران طلا را درانتظار کاهش هر چه بیشتر بهای آن قرار داده است تا بازار معاملات این کالاها از رونق چندانی برخوردار نباشد.

بذرافشان به مردم توصیه کرد: بعید است که قیمت طلا در بازار بیش از این و به شکلی جهشی افت کند واگر قیمت انس جهانی نیزنزولی شود، بازهم چنین روندی تاثیر آنچنانی بر کاهش قیمت این کالا در بازار داخل به جای نمی گذارد. بنابراین خریداران طلا و سکه چنانچه قصد خرید دارند، نباید صبر پیشه کنند تا قیمت این کالاها بیش ازاین در بازار کاهشی شود چرا که اکنون بازارطلا و سکه درشرایط نسبتا با ثباتی قرارگرفته اند و با توجه به افت قیمت فعلی طلا می توان گفت؛ موقعیت مناسبی برای خرید این کالاها با قیمت مناسب است.

در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۳۵۴ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۵ میلیون تومان است. همچنین، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان، ربع سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۲۰۰ و سکه یک‌ گرمی نیز ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد

سکه تمام بهار آزادی ۱۵ میلیون، دلار آزاد در کانال ۳۲ هزار تومان
اظهارات رئیس اتحادیه طلا و جواهر در حالی مطرح است که هم اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۳۵۴ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۵ میلیون تومان است. همچنین، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان، ربع سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۲۰۰ و سکه یک‌ گرمی نیز ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد. همچنین هر مثقال طلا نیز اکنون در بازار داخلی، ۵ میلیون و ۸۶۸ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۶۵۸ دلار است. قیمت دلار در بازار آزاد نیز در کانال ۳۲ هزار تومان قرار دارد.

علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی نیز قیمت فروش دلار ۲۸ هزار و ۹۳۴ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۸ هزار و ۶۴۶ تومان تعیین شده است. همچنین قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۹۳۳ تومان و قیمت خرید یورو ۲۸ هزار و ۶۴۵ تومان اعلام شده است.

سیاست گذاری ها و فعل و انفعالات جهانی طی چندین روز گذشته موجب شد تا بهای انس جهانی طلا از ۱۷۱۳ دلاربه ۱۶۴۰ دلاربرسد. چنین کاهش قیمتی بر بازار داخل تاثیر گذاشت و قیمت طلا و سکه را در بازار نزولی کرد. البته این نزول علاوه بر تاثیر گذاری انس جهانی بخشی از آن نیز برگرفته از افت قیمت ارز در بازار داخل نیز بود

کاهش انس جهانی طلا از ۱۷۱۳ به ۱۶۴۰ دلار
محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا و نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز طی گفتگویی با «بازار» درباره علت افت قیمت ها در بازار سکه و طلا گفت: طی دو هفته اخیر اتفاقات خاصی در بازار طلا رخ داد که منشاء خارجی داشت چرا که انس جهانی به یکباره مسیر عقب گرد را در پیش گرفت و این موضوع باعث شد تا قیمت طلا و سکه نیز در بازار به نسبت هفته های ماقبل کاهشی شوند.

وی با بیان اینکه سیاست گذاری ها و فعل و انفعالات جهانی طی چندین روز گذشته موجب شد تا بهای انس جهانی طلا از ۱۷۱۳ دلاربه ۱۶۴۰ دلاربرسد افزود: چنین کاهش قیمتی بر بازار داخل تاثیر گذاشت و قیمت طلا و سکه را در بازار نزولی کرد. البته این نزول علاوه بر تاثیر گذاری انس جهانی بخشی از آن نیز برگرفته از افت قیمت ارز در بازار داخل نیز بود زیرا قیمت دلار در هفته های گذشته به بیش از ۳۳ هزار تومان رسید اما اکنون قیمت آن با سیری نزولی در کانال ۳۲ هزار تومان قرار گرفته است.

با توجه به رشد قیمت ها در بازار طلا و سکه در هفته های گذشته حباب سکه افزایش و به بیش از ۲ میلیون تومان رسیده بود اما اکنون حباب سکه به یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان رسیده است، همچنین قیمت طلا برای رسیدن هر گرم به حدود ۱ میلیون ۵۰۰ تومان خیز برداشته بود که هم اکنون به دلیل افت قیمت ها در این بازار به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان نزول کرده است

کاهش حدود نیم میلیون تومانی حباب سکه طی ۲ هفته
کشتی آرای اضافه کرد: با توجه به رشد قیمت ها در بازار طلا و سکه در هفته های گذشته حباب سکه افزایش و به بیش از ۲ میلیون تومان رسیده بود اما اکنون حباب سکه به یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان رسیده است، همچنین قیمت طلا برای رسیدن هر گرم به حدود ۱ میلیون ۵۰۰ تومان خیز برداشته بود که هم اکنون به دلیل افت قیمت ها در این بازار به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان نزول کرده است.

وی در ادامه افزود: اکنون که قیمت ها در بازار طلا و سکه نزولی شده است خریدار آنچنانی در بازار نیست چرا که زمانی که قیمت ه ا در این بازار افت می کنند همزمان میزان تقاضا نیز افت خواهد کرد.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران به وضعیت این بازار در ناآرامی های اخیر اشاره کرد و افزود: این ناآرامی ها هیچ تاثیری بر روند معاملات طلا و جواهر نداشته است و تغییر قیمت ها در این بازار به دلیل افت قیمت انس جهانی طلا و کاهش نرخ ارز در بازار بوده است. بنا به این گزارش، کارشناسان معتقدند؛ به دلیل نوسانات قیمتی در بازار طلا که متاثر از فعل و انفعالات جهانی و یا تغییر قیمت ها در بازار ارز با سیاست گذاری خاص اقتصادی است بنابراین نمی توان قیمت طلا را برای آینده پیش بینی کرد اما خریداران این کالا چنانچه می خواهند برای سرمایه گذاری بلند مدت اقدام به خرید طلا کنند هر زمانی که بخواهند طلا خرید کنند به نفع آنهاست اما آن دسته از کسانی که می خواهند طلا بخرند و پس از چند ماه آن را بفروشند سودی از این معامله نصیب آنها نخواهد شد.

کد خبر: ۱۸۲٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha