۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۴
 تعرفه‌های تجاری با معاهده شانگهای به حداقل می‌رسد
رئیس سابق کانون صرافان:

تعرفه‌های تجاری با معاهده شانگهای به حداقل می‌رسد

لواسانی، رئیس سابق کانون صرافان گفت: با توجه به اینکه تعرفه‌های تجاری میان کشورهای پیمان شانگهای به حداقل ممکن می‌رسد، ارتباط با این کشورها می‌تواند بسیار مفید باشد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، احمد لواسانی، رئیس سابق کانون صرافان در رابطه با مزایای عضویت در پیمان شانگهای، گفت: ایران در میان کشورهایی است که بیشترین تعداد همسایه را دارد. همچنین به آب های آزاد متصل است و مسیر شمال‌جنوب و شرق به غرب ما نیز از بهترین مسیرهای صادراتی است. بنابراین اگر بتوانیم نقش واسطه‌گری کشور خودمان را در صادرات به جایگاه اصلی خود برگردانیم. این اقدام مزیت‌های بسیار زیادی را برای کشورمان دارد.

وی با اشاره به اینکه کشورهای عضو پیمان شانگهای جزو کشورهایی هستند که بیش ترین جمعیت را دارند، ادامه داد: با توجه به اینکه تعرفه‌های تجاری میان این کشورها به حداقل ممکن می‌رسد، ارتباط با این کشورها می‌تواند بسیار مفید باشد. کشورهایی مثل هند، چین و روسیه عضو این پیمان هستند که از مهم‌ترین کشورهای تجاری در دنیا به شمار می‌آیند. تمهیدات و تسهیلاتی که پیمان شانگهای در میان کشورهای عضو این پیمان دارد بسیار ارزشمند است و ایران می‌تواند با بهره بردن از ظرفیت کشورهای همسایه و عضو پیمان وارد عرصه اقتصاد جهانی شود.

لواسانی با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی در رابطه با ظرفیت های این پیمان برای فعالان اقتصادی بسیار مهم است، افزود: هنوز به طور کامل اطلاعاتی که پیرامون این مسئله باید منتقل شود برای فعالین اقتصادی ما بیان نشده است. صدا و سیما و نهادهای اقتصادی باید برنامه ویژه‌ای برای بیان مقررات و فرصت‌هایی که این پیمان در اختیار آن‌ها می‌گذارد، داشته باشند. در این صورت تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی برای ورود به بازار و استفاده از این فرصت برنامه ریزی می‌کنند که در نتیجه موجب افزایش اشتغال، رشد اقتصادی، افزایش تولید و صادرات می‌شود.

رئیس سابق کانون صرافان در مورد پیمان‌های دوجانبه پولی تصریح کرد: در سال ۹۷ تعداد اتباع کشور عراق که وارد ایران شدند چندین برابر ایرانی هایی بود که به عراق سفر کردند. حدود سه میلیون ایرانی وارد عراق شدند در حالیکه ۵ میلیون عراقی به ایران سفر کردند. در این صورت اگر پیمان های پولی با چنین کشورهایی داشته باشیم و سامانه‌های دو طرفه‌ای طراحی شود که مردم دو کشور بتوانند در کشور مقابل حساب بانکی داشته باشند. مسافران بین دو کشور به راحتی می‌توانند ارز خود را در کشور مقابل تبدیل و از آن استفاده کنند.

وی افزود: همانطور که مشاهده کردیم امسال در تامین ارز زائران اربعین هیچ مشکلی نداشتیم و ارز مورد نیاز زائران اربعین با مراجعه به نزدیک ترین شعبه صرافی و بانک تامین شد. تحریم هیچ تاثیری بر این مسئله نداشت بلکه با اقداماتی که بانک‌مرکزی انجام داد این امکان به وجود آمد. تصمیماتی که بانک‌مرکزی در این مورد گرفت بسیار هوشمندانه و کارشناسانه و با اطلاع کامل از بازار بود. علی‌رغم اینکه خروج زائران امسال بدون گذرنامه هم صورت گرفت و تعداد زائرانی که به سفر اربعین رفتند نسبت به سال های گذشته بسیار افزایش یافته بود اما هیچ مشکلی در تامین ارز نداشتیم.

لواسانی با تاکید بر اینکه قرارداد های دو طرفه پولی واردات و صادرات را تسهیل می‌کند، ادامه داد: بنابراین قراردادهای دو طرفه تاثیر بسزایی در مدیریت ارز در کشور دارد و مدیریت بازار ارز را بسیار تسهیل می‌کند. در این صورت دیگر نیازی به ارز واسطه نیست و حتی تحریم در آن اثری ندارد.

وی در مورد روابط با ترکیه گفت: با توجه به اینکه مراودات بسیاری با ترکیه چه از نظر گردشگری و چه از نظر تجاری وجود دارد باید اقدامات مشابهی را انجام دهیم. این امر تنها با پیگیری و همکاری تمام بخش‌های مرتبط با این مسئله در دو کشور امکان پذیر است.

رئیس سابق کانون صرافان همچنین در رابطه با افغانستان با اشاره به مشکلاتی که وجود دارد، ادامه داد: با اینکه چندین میلیون اتباع افغانی در کشور وجود دارد و این افراد نیاز زیادی به انتقال پول به افغانستان دارند، مشکلات آن‌ها برطرف نشده است. می‌توان تسهیلاتی را برای این افراد در نظر گرفت تا مشکلاتی که با آن ها مواجه هستند را کاهش داد.

وی با اشاره به مراودات اقتصادی بسیاری که کشور ایران با پاکستان دارد، افزود: از طرق رسمی و غیررسمی ارزش این مراودات به چندین میلیارد دلار می‌رسد در حالیکه روپیه پاکستان در حوزه بانکی و صرافی ما نقشی ندارد. باید امکانی را برای اینگونه کشورها در نظر بگیریم تا بدون مواجهه با تحریم با کشورمان در ارتباط باشند.

لواسانی تاکید کرد که این موارد با تمام کشورهای همسایه وجود دارد و در ادامه گفت: در برخی از آن‌ها هم فرصت‌های بسیار خوبی برای اقتصاد کشورمان وجود دارد و بسیاری از تحریم‌ها را بی اثر می‌کند. با توجه به اینکه جام‌جهانی امسال در قطر برگزار می‌شود و مسافرانی بین دو کشور در رفت‌وآمد هستند می‌توانیم با قراردادهای دوجانبه استفاده از دلار و یورو را به حداقل برسانیم.

وی در پایان با تاکید فراوان بر این مسئله که باید برای هر کدام از کشور های همسایه و عضو پیمان شانگهای کارگروهی جداگانه در نظر بگیریم تا به مشکلات بین دو کشور رسیدگی کنند، اظهار کرد: مبادله با پول ملی و محلی اقدامی است که در دنیا بسیاری از کشور ها به دنبال آن هستند. کشورهای عضو بریکس و شانگهای هم از این دسته کشور ها هستند که اقدامات زیادی را هم در این حوزه انجام داده‌اند. کشور ما نیز با استفاده از این ظرفیت می‌تواند هزینه مبادلات را کاهش دهد تا با افزایش صادرات و مراوردات اقتصادی با کشورهای همسایه و عضو پیمان شانگهای شاهد اتفاقات خوبی در اقتصاد کشور باشیم.

کد خبر: ۱۸۲٬۲۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha