۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
رنج اعتبار طرح نهضت ملی مسکن| صندوق ملی و تعلل بانک مسکن در واریز اقساط مسکن مهر
«بازار» گزارش می دهد

رنج اعتبار طرح نهضت ملی مسکن| صندوق ملی و تعلل بانک مسکن در واریز اقساط مسکن مهر

در حالیکه اجرای طرح نهضت ملی منتظر منابع مالی است اما برخی عوامل مثل تعلل بانک مسکن در واریز اقساط مسکن مهر نشان می دهد که باید روزهای سختی برای سرعت دادن به این طرح متصور شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مسیر پُر پیچ و خم طرح نهضت ملی مسکن همچنان این طرح را دچار مشکل کرده و سرعت آنرا به شکل قابل توجهی کُند کرده است. رییس جمهور در حالی بر سرعت دادن به طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرده و حتی برای سرعت دادن به این طرح پایان شهریور ماه امسال را تعیین و اعلام کرد که باید سازمان های دولتی زمین های در اختیار خود را تعیین تکلیف و آنرا به وزارت راه و شهرسازی عودت دهند که خبرها حکایت از مخالفت سازمان ها در این خصوص می دهد.

این تعیین تاریخ از سوی رییس جمهور نشان داد که جدیتی در این خصوص و سرعت دادن به طرح مزبور وجود دارد. بنابراین برای اجرای بهتر و سرعت دادن به طرح نهضت ملی مسکن ابتدا موضوع زمین و سپس منابع مالی مورد توجه قرار گرفت.

اما با گذشت زمان و حتی انتصاب مدیر عامل صندوق ملی مسکن همچنان خبری از ورود منابع مالی به صندوق ملی مسکن نیست. این در حالیت که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امکان تامین منابع مالی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن از طریق فروش اموال و دارایی‌های دولتی تا سقف ۳۰ هزار میلیارد تومان خبر داده و اعلام کرده است که امکان تهاتر ۱۲ هزار میلیاردی با پیمانکارها وجود دارد.

رنج اعتبار طرح نهضت ملی مسکن| صندوق ملی و تعلل بانک مسکن در واریز اقساط مسکن مهر

اگر چه این اقدام می تواند بسیار موثر و مفید باشد اما به خوبی مشخص است که سنگ بزرگ علامت نزدن است. هر چند وزیر راه و شهرسازی در رابطه با اقدامات وزارت‌خانه متبوع خود در تامین منابع مالی طرح جهش تولید مسکن از طریق فروش اموال و دارایی‌های مازاد دولتی گفته است امسال می‌توانیم از طریق فروش اموال و دارایی‌های مازاد دولتی و وزارت راه و شهرسازی تا سقف ۳۰ هزار میلیارد تومان برای طرح نهضت ملی مسکن تامین منابع مالی داشته باشیم.

امسال می‌توانیم از طریق فروش اموال و دارایی‌های مازاد دولتی و وزارت راه و شهرسازی تا سقف ۳۰ هزار میلیارد تومان برای طرح نهضت ملی مسکن تامین منابع مالی داشته باشیم

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا از محل فروش اموال مبلغی هم در صندوق ملی مسکن واریز شده است اظهار کرد: اموالی که برای واگذاری در نظر گرفته شده با پیمانکاران تهاتر شده و حساب آن در صندوق ملی مسکن نگهداری می‌شود.

رنج اعتبار طرح نهضت ملی مسکن| صندوق ملی و تعلل بانک مسکن در واریز اقساط مسکن مهر

اما مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه که بارها مورد حمله برخی از کارشناسان قرار گرفته و حتی یک بار هم از سوی اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن مبنی بر اینکه او تخصص بودجه ریزی ندارد می گوید: اخذ مالیات از املاک و خانه‌های خالی، اقساط مسکن مهر و دارایی‌های وزارت راه و شهرسازی از جمله منابع موردنیاز برای تامین مالی ساخت مسکن دانست.

وزارت راه و شهرسازی باید دارایی‌های خود را فروخته و به این منابع اضافه کند. هر چند بخش دیگری از منابع نیز از طریق اخذ مالیات از املاک و خانه‌های خالی و... تامین می‌شود، و اقساط قبلی مسکن مهر هم باید واریز شود تا موضوع مسکن پشتیبانی شود

او با اشاره به اینکه تامین منابع صندوق ملی مسکن از چند راه انجام می‌شود و بخشی از آن از محل فروش دارایی‌ها است می گوید: وزارت راه و شهرسازی باید دارایی‌های خود را فروخته و به این منابع اضافه کند. هر چند بخش دیگری از منابع نیز از طریق اخذ مالیات از املاک و خانه‌های خالی و... تامین می‌شود، و اقساط قبلی مسکن مهر هم باید واریز شود تا موضوع مسکن پشتیبانی شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: امتیازاتی که وزارت راه و شهرسازی دارد نیز یکی دیگر از راهکارها در این حوزه است به طور مثال این وزارتخانه می‌تواند با زمین‌های خود در این امر مشارکت کند به این معناکه از محل زمین‌های مرغوب، در مکان‌هایی که زمین ارزانتر است، برای افرادی که بضاعت کمتری دارند، مسکن ساخته شود که این راه‌حل‌ها به مرور در حال انجام است.

در بازدیدهایی که از برخی استان ها داشتیم علیرغم تامین زمین هنوز پروژه ها سرعت خوبی ندارند و حتی می توان گفت پیشرفت فیزیکی برخی از پروژه ها صفر درصد بوده است

پیشتر اسماعیل حسین زهی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که ظاهرا سرعت طرح نهضت ملی مسکن چندان رضایت بخش نیست و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود باید انتظار روزهای سختی برای بازار مسکن بود؟ گفت: در بازدیدهایی که از برخی استان ها داشتیم علیرغم تامین زمین هنوز پروژه ها سرعت خوبی ندارند و حتی می توان گفت پیشرفت فیزیکی برخی از پروژه ها صفر درصد بوده است.

رنج اعتبار طرح نهضت ملی مسکن| صندوق ملی و تعلل بانک مسکن در واریز اقساط مسکن مهر

وی با بیان اینکه در راستای اعمال ماده ۱۰ قانون طرح نهضت ملی مسکن، دستگاه های اجرایی که اراضی مازاد و غیرقابل استفاده دارند، باید به دولت عودت دهند ادامه داد: بازدیدهایی از برخی استان های کشور داشتیم که چندان رضایت بخش نبود البته این موضوع را می توانید از آمارها و اطلاعات سامانه وزارت راه و شهرسازی درمورد پیشرفت فیزیکی پروژه ها به دست بیاورید. بنابراین همانطور که قبلا هم گفته بودم ساخت مسکن هنوز در برخی استانها در خصوص پروژه نهضت ملی مسکن استارت نخورده است.

حسین زهی در پاسخ به این پرسش که در برخی استان ها مسکن ملی با نام طرح نهضت ملی مسکن استارت خورده است ادامه داد: بله همینطور است در برخی استان ها اگر هم کار انجام می شود ادامه همان طرح مسکن ملی بوده که به جهش تولید مسکن تغییر نام داده است. ما نمایندگان از دولت و شخص وزیر راه و شهرسازی درخواست داریم تا نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند. چرا که قرار بود کمبود تولید مسکن را طرح نهضت ملی مسکن که سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث کند پوشش دهد. اما به نظر می رسد این واحدهای مسکونی با تاخیر به بهره برداری برسند.

در حال حاضر طرح نهضت ملی مسکن طبق برنامه ریزی های صورت گرفته برای ساخت مسکن پیش نمی رود و در این حوزه به شدت عقب هستیم و به نظر می رسد تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسیار دور از دسترس باشد. حال با توجه به مشکلات موجود در خصوص تامین زمین، به نظر می رسد تامین منابع مالی برای طرح نهضت ملی مسکن و واریز آن منابع به صندوق ملی مسکن این مشکلات را بیشتر کرده باشد.

نکته ای که حائز اهمیت است این است که واریز اقساط مسکن مهر سالهاست که بانک مسکن با آن دست و پنجه نرم می کند و بارها نیز برای این موضوع از بانک مرکزی مهلت گرفته است. حال باید دید باز هم از این مهلت می تواند استفاده کند یا خیر؟

کد خبر: ۱۸۲٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha