۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
جشنواره پسته دامغان برگزار شد | لبخند مزیت خندان به سرمایه‌گذاران
بازار گزارش می‌دهد؛

جشنواره پسته دامغان برگزار شد | لبخند مزیت خندان به سرمایه‌گذاران

دامغان- جشنواره پسته ایران، دامغان برای نهمین سال با حضور مسئولان ملی و استانی و همچنین مهمانان خارجی و جمعی از سرمایه گذاران آغاز به کار کرد.

بازار، گروه استان‌ها: نهمین جشنواره پسته ایران، دامغان با حضور مهمانان داخلی و خارجی، جمعی از سرمایه‌گذاران و همچنین باغداران و پسته کاران شهرستان دامغان به میزبانی دانشگاه این شهرستان آغاز به کار کرد و تا فردا نیز ادامه خواهد داشت.

این جشنواره قصد دارد علاوه بر شناساندن ظرفیت های سرمایه گذاری پسته دامغان، به راهکارهای علمی توسعه کشت کیفی این محصول و همچنین شناساندن ظرفیت های گردشگری شهرستان دامغان نیز بپردازد چرا که حضور مهمانان داخلی و خارجی در این همایش، می تواند فرصت خوبی برای پرداختن به مزیت های اقتصادی شهرستان باشد.

قرار است معاون پارلمانی رئیس جمهور و همچنین چهار معاون وزیر هم در این همایش حضور داشته باشند که در روز اول شاهد حضور این افراد نبودیم از سوی دیگر در همایش پسته دامغان سعی شده تا مزیت های گردشگری شهرستان نیز در قالب عکس، تیزر و کلیپ به حضار نمایش داده شود تا بتوان از مسیر گردشگری نیز جذب سرمایه‌گذار را انجام داد چرا که کارشناسان اعتقاد دارند که دامغان می‌تواند به مبدع گردشگری تخصصی پسته در ایران اسلامی بدل شود.

ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری

دبیر نهمین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه این جشنواره تلاش دارد تا ظرفیت سرمایه‌گذاری پسته را در دامغان و ایران اسلامی به نمایش بگذارد، گفت: برای ارتقای کیفی محصول پسته در دوره های اخیر این همایش، اقداماتی مانند برگزاری کارگاه آموزشی، نمایشگاه ادوات و سموم و کودهای کشاورزی و ... تدارک دیده شده است.

نهمین جشنواره پسته ایران، دامغان با حضور مهمانان داخلی و خارجی به میزبانی دانشگاه دامغان آغاز به کار کرده است

رضا زارع زاده با بیان اینکه نمایشگاهی متشکل از ۳۰ غرفه در حاشیه این همایش به میزبانی سالن مدیریت بحران شهرداری دامغان برپا شده است، بیان کرد: ادوات و ابزار آلات کشاورزی و همچنین بهترین شیوه های استفاده از آنان در این رویداد مطرح می شود.

وی با بیان اینکه برنامه های جانبی برای این رویداد تدارک دیده شده که از جمله آن می توان به شناساندن ظرفیت‌های گردشگری شهرستان دامغان نیز اشاره کرد گفت: قرار است از ۴۰ بادار نمونه تولیدکننده پسته در دامغان نیز قدردانی شود که البته این کار در کنار ایجاد انگیزه برای تولید، سعی دارد تا تجربیات این افراد را هم با جوان‌ترهای این کار، در میان بگذارد.

۳۰ پسته کار نمونه دامغانی تجلیل می‌شوند

ایجاد سردخانه پسته

دبیر همایش پسته دامغان با بیان اینکه معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز در این مراسم دعوت است، تاکید کرد: سفیر کوبا و چند کشور دیگر نیز در این همایش حضور دارند تا همایش پسته دامغان فتح بابی برای ترویج و توسعه اقتصادی این محصول در عرصه فراملی شود.

زارع زاده با بیان اینکه ایجاد سردخانه پسته از دیگر برنامه های جانبی جشنواره است، تاکید کرد: تولید زغال صادراتی از پوست و سرشاخه‌های پسته با روش های علمی از دیگر محورهایی است که در جشنواره نهم دنبال آن هستیم.

وی با بیان اینکه در این همایش همچنین ایجاد ۱۳۰ کارگاه و کارخانجات مکانیزه فرآوری و بسته بندی پسته را شاهد خواهیم بود، گفت: اقلیم شناسی و هواشناسی یکی از مباحث به شدت مورد نیاز باغداران و پسته کاران دامغانی است که در این همایش، به آن پرداخته خواهد شد.

فرآوری پسته

فرماندار دامغان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه بحث فرآوری پسته و جلوگیری از خانم فروشی یکی از مسائلی است که ما در جشنواره پسته ایران دامغان به دنبال آن هستیم، گفت: ام فروشی، مهمترین مشکلی است که پسته کاران ما با آن روبرو هستند هرچند تحقیقات علمی و دانشگاه آزاد اسلامی دامغان صورت گرفته و محصولاتی به لحاظ فرآوری از پسته تولید شده اند که البته در مقیاس آزمایشگاهی بوده و برای تولید انبوه نیاز به سرمایه گذاری و حمایت دارند.

ایجاد سردخانه پسته از دیگر برنامه های جانبی جشنواره است

مهدی بندرآبادی با بیان اینکه پسته برای دامغان استراتژیک است، گفت: بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آبیاری پسته از دیگر موضوعاتی است که در همایش قصد داریم به صورت علمی و ویژه به آن بپردازیم همچنین این همایش می کوشد تا راهکارهای جذب سرمایه گذار در زمینه پسته را بیابد که در این زمینه دعوت از سفرای کشورهای دیگر در کنار سرمایه گذاران می تواند موثر باشد.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ سرمایه گذار در این همایش شرکت کرده اند، افزود: شناساندن مزیت های اقتصادی پسته در اولویت قرار دارد همچنین ، افزایش نسبی سطح زیر کشت در این همایش به صورت تخصصی دنبال می شود.

جشنواره پسته دامغان برگزار شد | لبخند مزیت خندان به سرمایه‌گذاران

ارتقای بهره‌وری

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان دیگر مقامی است که در جشنواره حضور دارد و درباره پسته دامغان می گوید: نیروهای انسانی برجسته در کنار موضوع پسته، از جمله داشته های مهم استان سمنان و شهرستان دامغان برای ارتقای بهره وری در بخش های تولیدی محسوب می شوند.

محمدرضا صادقی با اشاره به شعار سال مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، بیان کرد: دانش‌بنیان‌ها یکی از مهمترین ارکانی هستند که می‌توانند به ما ارتقای بهره‌وری را هدیه دهند همچنین اصلاح الگوی کشاورزی در بخش پسته از دیگر موضوعاتی است که اهمیت زیادی دارد

دانش‌بنیان‌ها یکی از مهمترین ارکانی هستند که می‌توانند به ما ارتقای بهره‌وری را هدیه دهند

وی با بیان اینکه بهره‌وری تولید زمانی افزایش می‌یابد که بتوانیم از ظرفیت‌های شهرستان دامغان به خوبی شناسایی و از آنها بهره گیری کنیم، افزود: می بایست رویکرد ما به سوی ایجاد ارزش افزوده در بخش تولید پسته و فرآوری آن باشد.

تمایلی کوبایی ها

آلبرتو گونزالس کاسالس سفیر کوبا در ایران در سخنرانی که برای مهمانان این همایش کرد، بر خوشمزه بودن پسته دامغان به مثابه یک رکن جذاب برای سرمایه گذاری تاکید کرد و گفت: دامغان شهری تاریخی و مستعد کشاورزی و باغداری است که محصول مهم پسته را تولید می‌کند لذا علاقه داریم از این محصول در کشور کوبا استفاده کنیم.

کاسالس با بیان اینکه به دنبال توسعه و آموزش صنعت باغداری پسته در کشور کوبا هستیم، ابراز کرد: این دو کشور تبادلات خوب تجاری را می‌توانند به بخش‌های کشاورزی نیز گسترش دهند.

به گزارش بازار، گردش مالی پسته دامغان سالانه سه هزار میلیارد تومان است یعنی خیلی بیشتر از بسیاری صنایع این استان؛ لذا این محصول بدون شک یکی از مزیت‌های ویژه در استان و شهرستان دامغان محسوب می شود. مزیتی که می تواند امکان سرمایه گذاری ویژه را فراهم آورد.

کد خبر: ۱۸۲٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha