۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷
۴ شرکت‌ وزارت جهاد کشاورزی بیشترین منابع بانک کشاورزی را استفاده می‌کنند
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس:

۴ شرکت‌ وزارت جهاد کشاورزی بیشترین منابع بانک کشاورزی را استفاده می‌کنند

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: چهار شرکت تحت پوشش وزارت جهاد کشاورزی بیشترین منابع این بانک را استفاده می‌کنند درحالی که این تسهیلات باید در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، ذبیح الله اعظمی ساردوئی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست کمیسیون متبوع خود، گفت: دستورکار اول نشست کمیسیون کشاورزی بررسی میزان تحقق احکام مربوط با سازمان محیط زیست با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس این سازمان بود. در برنامه ششم حداقل ۴۶ حکم در زمینه محیط زیست قید شده که از این میزان ۱۷ وظیفه مربوط به سازمان حفاظت از محیط زیست و ۲۹ حکم فرابخشی محسوب می‌شود.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس گزارش های ارائه شده عملکرد خوبی در زمینه گرد و غبارها اقدامات خوبی داشته و برای اولین بار تیمی کارشناسی به منظور بررسی بیشتر به کشور عراق اعزام می‌شود، ادامه داد: در زمینه اطفاء حریق لازم است تا سازمان منابع طبیعی و ستاد مدیریت بحران با سازمان حفاظت محیط زیست هماهنگی بیشتری داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه و احیاء ۱۹ گونه مورد تهدید به انقراض اقداماتی داشته و موفق عمل کرده است، عنوان کرد: ایجاد صندوق ملی محیط زیست نیز یکی از اقدامات مفید سازمان حفاظت از محیط زیست است.

وی با بیان اینکه متاسفانه سازمان حفاظت از محیط زیست تنها ۶۷۰ میلیارد تومان بودجه دارد که رقم بسیار پایینی محسوب می‌شود که مقرر شد در این مبحث طی بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ توجه ویژه‌ای داشته باشیم، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از منابع حاصل از جرائم زیست محیطی بهره‌مندی کمی دارد و در برخی از مواد از این مسیر عایدی ندارد. مجرمین محیط زیستی نیز برای جبران خسارت الزامی ندارند و قضات بر اساس قوانین زیست محیطی رای صادر نمی‌کنند.

اعظمی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش دیوان محاسبات ۲۶ درصد از وظایف و تکالیف سازمان حفاظت از محیط زیست در ۶ ماه ابتدایی سال محقق نشده است، ادامه داد: این سازمان در خصوص برنامه جامع مقابله با ریزگردها مباحث خوبی اجرا شده است. ۴۷ درصد از مناطق چهارگانه حفاظتی نیز مورد تجدید نظر قرار گرفته شده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مدیرعامل جدید بانک کشاورزی در نشست کمیسیون کشاورزی حاضر شد و تعدادی از نمایندگان مشکلات خود را در زمینه امهال و استمهال وام کشاورزان، پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون مطرح شد.

وی با تاکید بر اینکه بانک کشاورزی از نظر منابع وضعیت مناسبی ندارد، عنوان کرد: متاسفانه چهار شرکت تحت پوشش وزارت جهاد کشاورزی بیشترین منابع این بانک را استفاده می‌کنند درحالی که این تسهیلات باید در اختیار کشاورزان قرار بگیرد. ۲۳۱ طرح کشاورزی تا کنون به نتیجه رسیده و ۱۶۱ طرح نیز به دلیل کمبود منابع بلاتکلیف هستند و مقرر شد کمیسیون کشاورزی مکاتبات لازم را انجام دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مشکلات بانک کشاورزی کمبود نیروی انسانی است، گفت: کشاورزان با تسهیلات دارای سود ۱۸ درصد نمی‌توانند فعالیت کند، بانک کشاورزی موظف است سرمایه در گردش کشاورزان را تامین و از سه ماه قبل از شروع فصل زراعی تسهیلات را در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: بانک کشاورزی افراد خوش حساب را تنبیه می‌کند اما سود و بهره افراد بدحساب از سوی دولت بخشیده می‌شود که در این حوزه با خلاء قانونی مواجه هستیم.

کد خبر: ۱۸۲٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha